Ensam häst i hagen?

Sv: Ensam häst i hagen?

Ett natruligt liv för hästen handlar inte enbart om att gå ute i hagen. Det handlar om att hästen ska få rätt mängd och rätt foder, tillgång till ren vatten, stora ytor att röra sig på, kompisar att leka med, ett tryggt ställe att "bo på" (stall), ett skön bädd att få ligga och vila på, arbete som stimulerar deras: hjärna, muskler, leder, skelett och rörelse behov. Alla dessa delar anser jag är LIKA viktiga! Tar man bort en av dessa punkter får inte hästen en chans till ett natruligt hästliv!
Håller med i allt utom stallfrågan, det är väl inte naturligt för hästen att stå på stall?? Den e gjord för att vara ute, utan täcken, om man nu inte rakar av all den NATURLIGA pälsen föstås:mad:
Hur i hela friden överlevde vildhästen utan oss människor???:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Hur den överlevde?
Mycket enkelt dels var den inte förädlad som våra hästar är idag. Dels så var det inte alla som överlevde heller, det är ganska stor dödlighet bland vilda djur. Som exempel finns det inga vilda hästar som blir lika gamla som våra tamhästar blir. En anledning till att de av åldersskäl inte behöver täcke för dom är redan döda innan dom når den åldren.
Blir som att jämföra ärtor med morötter att jämför ursprungliga urhästar med dagens moderna.

jag hade min nordsvensk hemma själv i ca 3 månader innan han fick sällskap av en äldre dam. Och det fungerade jätte bra.Han var, när han kom hem till oss väldigt mager och stressad.Men han lugnade ner sig och blev en harmonisk häst.Han kunde äta upp sig någelunda iallafall.Innan jag köpte en dam till honom.Nackdelen som jag kände med att ha honom själv var att man hade inte någon fritid då man jämt var i hagen och umgicks med hästen.
Men jag skulle som så många andra skulle inte rekomendera att låta hästen stå själv,inte en längre period iallafall.men jag skulle nog tänka över be dig tänka över dit val att köpa häst om du inte har avsikt att skaffa en till så se till att det kommer en häst kompis vare sig det är någon annans, så är det värt det.dessutom så behöver du inte sköta allt själv då... bara ett litet råd hoppas du löser häst frågon på ett bra sätt

Nu var det ju en nsv hon skulle ha...

Mina 2 kallblod går utan täcke på lösdrift och föredrar helt klart, oavsett om det är snö, kallt, blåsigt eller regnigt, att stå ute och hålla koll i hagen än att bli instängda i ett "tryggt" stall. Men så har de fått möjlighet att anlägga en ordentlig vinterpäls också. Det här med att hästar skulle föredra att vara instängda i en byggnad och ha kläder på sig utomhus är väl bara ett exempel på hur vi förmänskligar dem...

Antagligen skulle väl flera raser klara sig bättre om vi inte envisades med att på olika sätt beröva dem deras naturliga temperaturreglerande funktioner.

Visst var inte allt bättre förr, men om det nu fanns sånt som var bra varför ska man inte lyssna på det? Förr var hästen en arbetskamrat man tillbringade många fler timmar med än vad de flesta gör i dag, kanske var det då inte lika illa för hästen att vara själv, även om det hade varit bättre med hästsällskap!

Ämelie skrev:
snälla skaffa mer kunskap innan du skaffar häst! och nej, dagens hästar är inte skapta för att tåla snö, kyla, blåst och regn... de är avlade för arbete, sport och hobby... visst shettisar och andra kallblod klarar av klimatförändningar bättre än varmbloden...

Ett natruligt liv för hästen handlar inte enbart om att gå ute i hagen. Det handlar om att hästen ska få rätt mängd och rätt foder, tillgång till ren vatten, stora ytor att röra sig på, kompisar att leka med, ett tryggt ställe att "bo på" (stall), ett skön bädd att få ligga och vila på, arbete som stimulerar deras: hjärna, muskler, leder, skelett och rörelse behov. Alla dessa delar anser jag är LIKA viktiga! Tar man bort en av dessa punkter får inte hästen en chans till ett natruligt hästliv!

Om man lägger på hästen täcke för att den fryser, lindar benen för att skydda dom mot slag, använder massa ludd på utrustningen eller på annat sätt "skämmer bort" hästen så tar hästen ingen som hellst skada av detta eftersom man varker stör eller hindrar hästens natruliga beteende...

förstår du skillnaden???

edit: att man förr enbart hade en häst på gården är väl inget vi ska "ta efter"? Varför sträva bakåt i tiden? det är väl inte heller känt att hästarna hade det bättre förr än nu? kunskaperna har blivit bredare och vi har nu mer insikt i hur hästarna ska få ett sånt bra liv som möjligt...

Mina hästar gick alltid in i stallet när det var dåligt väder. Och absolut inte bara då! Sen antingen lade de sej ner i spånet, åt eller så stod de med huvudet vid öppningen o kikade ut. Och det var helt fritt för dem att gå ut om de önskade. Så visst använde de stallet, mer än gärna. :) Den enda som ibland stannade kvar ute var shettisen, som ställde sej bakom en stor ris/trädhög istället som vi dragit ihop efter rensning i o runt hagen. Där var hon o sysselsatte sej med att dra ut våran fina hög o kröp in i :D

Alltså finns det folk som haft häst ensam och som påvisat att det fungerar bra! ( se nedan inlägg som jag kopierat)

Min häst kommer inte att behöva gå ENSAM på det viset att han inte ser något alls. Han blir ensam häst, men sociala kommer han inte sakna. Min kille arbetar hemma och kommer att gå hemma hela dagarna och pyssla om hästen och den kommer även kunna se andra hästar fast på avstånd. Det är egentligen endast i stallet över natten som hästen blir helt ensam, om inte katterna kommer krypa in där. Och egentligen blir det då inte värre än alla uppstallade hästar som går ensama i rasthagar, som är för min mening rätt små, där de står en häst i en liten hage och i hagen brevid står en annan osv och hagen är så liten att de inte kan springa eller röra på sig.
Min häst kommer att få 3 ha att springa runt på, och fast han kommer bli ensam i hagen kommer han att ha två andra hästar att titta på en liten bit bort.
Sedan om det hade varit djurplågeri som några av er uttrycker det att ha en ensam häst, borde inte djurskyddslagen ha ändrats för länge sedan då, och att det fanns med att hästen inte får gå ensam utan att det måste vara två hästar!!!
Om det finns fler som bara har en häst hör gärna av er.
Det är från er, som vet hur det är med en häst jag vill ha kommentarer ifrån. Inte ni med flera hästar som inte vet men som TROR er veta.!!!

" Jag har haft en ensam häst!

En nsv, hon hade sällskap innan jag köpte henne, hon var en riktig busis då. När hon kom hem till mig och blev ensam var hon en glad och trevlig dam som var en medlem av vår flock och det var hon väldigt nöjd med faktiskt.
Hon var precis en äkta drömhäst!
Så jag tror det är väldigt olika och att man måste prova för att se om hästen klarar av att vara ensam."

Men om du redan bestämt dig att ha hästen ensam varför då fråga här? Om du läser igenom tråden en gg till så ser du att det är ett flertal som haft häst ensam. Det har jag oxå, om du nu ids höra min erfarenhet utav det.

Jag har två hästar, men tar mig friheten att svara ändå. Jag har skummat igenom djurskyddslagen och djurskyddsföreningen och kan inte läsa någonstans att hästar inte ska vara ensamma. Men, på www.djurskyddsmyndigheten.se hittade jag nedanstående. Något att begrunda. Särskilt det tredje stycket.

Möjlighet till naturligt beteende minskar lidande
Om inte hästar har möjlighet att utöva sitt naturliga beteende kan deras hälsa bli lidande. Diskussioner om nya föreskrifter för att öka möjligheten för hästar att utöva sitt naturliga beteende förs i en samrådsgrupp med representanter från näringen.

Hästar kan sällan uttrycka alla sina naturliga beteenden när de hålls i fångenskap. Vissa beteenden är viktiga för hästarna att utföra för de inte ska lida både fysiskt och psykiskt. Enligt Djurskyddslagen ska djurs hållas på ett sätt som ger dem möjligheter att bete sig naturligt. Nu när Djurskydds-myndigheten ser över sina föreskrifter för bland annat hur häst ska hållas och skötas tar myndigheten hänsyn till djurskyddslagens intentioner. I arbetet med föreskrifterna diskuteras förslagen i en samrådsgrupp med representanter från näringen. Detta för att i ett tidigt skede av arbetet kunna få en bild av hur olika förslag till föreskrifter påverkar deras verksamheter. I samrådsgruppen ingår Svenska Ridsportförbundet, Svenska Travsportens Centralförbund och LRF, dessutom deltar även etologer och utfodringsexperter.

Hästar har bland annat behov av att få utlopp för sitt sociala behov. Detta tillgodoses bäst genom att hästar hålls i par eller i grupp, men hästar har även socialt utbyte av att kunna se, höra och ha fysisk kontakt med annan häst, till exempel genom boxgaller. De måste också ha möjlighet att röra sig fritt utan att påverkas av yttre faktorer. Hästar måste ha möjlighet att ligga ned och sova för att få den viktiga drömsömnen. En spilta innebär att hästar exempelvis inte kan utöva sitt naturliga rörelsemönster när det gäller att lägga sig ned eller att ställa sig upp.

Även ridskolehästar måste få utföra sina naturliga beteenden. Ridskolehästarna är de som sannolikt utför det mest psykiskt och även i viss mån fysiskt krävande arbetet av alla hästar i Sverige idag. De flesta ridskolor är lokaliserade utanför tätorten och redan idag vistas de flesta hästarna i Sverige ute. Enligt Jordbruksverkets nationella tillsynsprojekt om hästhållning från 1997 som omfattade drygt 4600 häststall i hela landet, släppte 98 % av de besökta hästägarna ut sina hästar dagligen. För den absoluta majoriteten av hästägare är det alltså självklart att hästar ska få röra sig fritt i hage. Därmed skulle ändrade regler inte medföra större förändringar för majoriteten av hästar eller hästägare. Myndigheten anser det vara viktigt att barn och ungdomar på ridskolor förutom att lära sig rida, även skolas i god hästhållning och får förståelse för hästars behov.

Du bör inte ha en ensammen häst .
jag hade en hingst som stått ensammen i hela hans liv , han mådde jätte dåligt!!
Du vill inte ha dom problem jag hade .
När han såg en annan häst blev han tokig och drog dit oavsett vad jag ville !
Ne ta en liten shettis på foder eller låns nån unghäst eller nån riktigt gammal.
Kostar dej inget och det blir ju inte heller en massa extra arbete .
eller ta emot en fd travare , men den kan inte gå ute om du har otur tyvärr ..
vi har våra hästar ute och lever efter den naturliga vägen gör dom .

Det är ju precis som jag skrev innan att jag misstänkte att det blir i framtiden när lagstiftningen om hästhållning blir klar. Det finns som sagt redan regler för vissa andra flockdjur att man måste ha vissa antal för att djuren ska anses må bra.
Så det är nog ganska klart att det kommer att krävas minst två hästar i framtiden.
Kan ju vara något att tänka på redan nu. Det kan ju kännas ännu värre att behöva göra av med hästen om något år för att man inte kan/vill ha fler.
Att det varit diskussioner om spiltornas vara eller inte vara och tillgången till utevistelse bland branschfolket kommer nog på inte sätt att gälla ensamma hästar för det är alla överens om att det inte är bra.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har haft ensam häst - min Luff gick huvudsakligen själv i flera år.

Han blev alltid tokig när folk red förbi - ja även cyklister blev mottagna m lyckliga gnäggningar till han såg vad det var.
Även hästransporter betraktades m lyckliga ögon när dom körde förbi....

Att rida ihop m andra var lite komplicerat då han helst ville prata m den andra hästen....
När jag själv kunde bestämma (egen ekonomi) fick han sällskap och jag skulle aldrig ha en häst ensam igen.

Det är inget alternativ - så, nu fick du en erfarenhet från någon som haft ensam häst. Och förstått bättre.

Jag citerar mig själv härovan, min erfarenhet är att det inte är schysst.
Jag förstår verkligen inte varför du inte kan ha en häst till......

mizz skrev:
Men om du redan bestämt dig att ha hästen ensam varför då fråga här? Om du läser igenom tråden en gg till så ser du att det är ett flertal som haft häst ensam. Det har jag oxå, om du nu ids höra min erfarenhet utav det.
:bow: :bow:

Jag har också berättat om en erfarenhet av det. Men tydligen fick man bara berätta om BRA erfarenheter där hästarna mått toppen av att gå själva. :crazy: :smirk:

woolf skrev:
oj oj oj, då blev man anklagad för att vara en dålig hästmänniska också.
Hästen har funnits och använts i flera år för människan. Bönderna förr hade många gånger bara 1 märr som de använde i skog och mark.
Och på tal och djurplågeri osv för att låta hästen vara ensam, jag anser nog att det är mer djurplågeri att slänga på en massa täcken på hästen när den är skapad för att vara ute och tål vädret mycket väl. Både regn och snö. Det är mer djurplågeri att låta ens häst stå och svettas tycker då jag.
men alla har vi olika åsikter...hm
/ Johanna

Bönderna förr arbetade från morgon till kväll med sin häst, bonde och häst var ett team. Idag kommer ägaren ut till stallet och umgås med hästen i ca 1-2h. Det är stor skillnad mellan nu och då.
/ Johanna

woolf skrev:
Min häst kommer inte att behöva gå ENSAM på det viset att han inte ser något alls. Han blir ensam häst, men sociala kommer han inte sakna. Min kille arbetar hemma och kommer att gå hemma hela dagarna och pyssla om hästen och den kommer även kunna se andra hästar fast på avstånd.

Hur kan man arbeta och pyssla med en häst hela dagarna samtidigt???

Min erfarenhet är att en ensam häst inte "springer omkring" hur stora ytor den än har utan mest står och hänger.

Precis...vi är flera som vet vad vi pratar om o överlag har alla dåliga erfarenheter av ensamma hästar, men man väljer då tydligen ut den enda som har bra erfarenheter o tycker att vi andra bara är dumma :D Prata om att höra det man vill! :angel: :angel:

Min kompis hade en ponny som gick själv. Det slutade med att den hoppade över staketet och sprang 7 km till ett stuteri där de hittade honom utanför stalldörrarna på morgonen.

En annan ytlig bekant hade en ensam avdankad travare. Den gick lös på gården (ingen hage) men stack aldrig därifrån. Antar att den trivdes eftersom den var fin i hull och hårrem och inte stack därifrån.

Kan säkert funka att ha ngn häst ensam, men jag tror att det motsatta är vanligast (att de inte trivs ensamma). Har du funderat på hur du skulle lösa problemet om du köper en häst som det inte funkar med? Även om du har den på prov ett tag så kan de ju bli mer och mer deppade med tiden. Det var i alla fall det som hände med kompisens ponny. Hon hade den säkert i närmare ett år innan den drog över staketet (och efter det gjorde den om det tills de tyckte synd om den och skickade iväg den till en fodervärd som kunde erbjuda stallkompisar).

min ponny gick själv i ca ett år och han blev överlycklig varje gång man gick fram till honom å pratade mm... han måde inte alls bra... inte jag heller för den delen. detta var bara en period eftersom vi köpte en 2 årig vanskött arab sedan... gissa om han blev glad
när denna lilla krabat steg ur transporten!!! har aldrig sett honom så lycklig!!!! de blev absolut bästa vänner. tyvärr var vi tvungna att sälja araben sen(5 år senare) :cry:
pga flytt och det märktes att han blev lessen, det blev vi alla men då hade han redan flera andra polare...

jag kommer aldrig att ha ett djur ensam igen för mitt hjärta brast varje dag :cry:

nu har han tre kompisar och två till på väg!!! :love:

Min lilla ängel gick oxå själv ett tag när vi precis hade köpt henne. Men så köpte vi en 7 månaders nordis. Hon förändrades i humöret, blev mycket piggare och gladare. Nordisen blev hennes och hon tog hand om honom som om det vore hennes egna föl.
När han sedan såldes fixade jag snabbt hem en lånehäst.

Skulle ALDRIG ha en häst själv. Jag har sett hur min och andras hästar beter sig själva och hur de förändras när de får sällskap!!!

woolf skrev:
Hej nu vill jag ha svar ifrån er som har eller haft bara en häst som ni tagit hand om och som gått i en hage utan sällskap.
Jag ska köpa en nordsvensk, men känner att jag har inte råd att köpa 2, varken i inköpspris eller drift. Och jag vill inte köpa en shettis bara för sällskap.
Jag vill ha hästen hemma, för där finns stall och stora hagar på 3 hektar för hästen att gå och beta. Men hur mår hästen om den går ensam? Det är ju ett flockdjur. Samtidigt har jag sett många hästar som går ensama i sina hagar här runt omkring.
Ni som bara har en häst, som inte är uppstallad med 10 andra hästar eller dylikt utan som går ensamma, hur löser ni det här med flockinstinkten,märker ni några negativa effekter, positiva effekter? snälla ge mig tips och råd.
/ Johanna

Nej, Folk som kallar sig häst människor, ska inse och förstå att inte hästar vill vara ensama, det är väl det första vi lärde oss på ridskolan eller likande? att hästen är ett flock djur, fy för sådana som har hästen ensam i hagen eller stallet, dom ska ha sällskap, sen om dom blir enama under 1 timme eller 1 det är en anan sak, men hästar ska leva minst i par, helst 3 eller fler! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar