Ensam häst i hagen?

Sv: Ensam häst i hagen?

woolf skrev:
oj oj oj, då blev man anklagad för att vara en dålig hästmänniska också.
Hästen har funnits och använts i flera år för människan. Bönderna förr hade många gånger bara 1 märr som de använde i skog och mark.
Och på tal och djurplågeri osv för att låta hästen vara ensam, jag anser nog att det är mer djurplågeri att slänga på en massa täcken på hästen när den är skapad för att vara ute och tål vädret mycket väl. Både regn och snö. Det är mer djurplågeri att låta ens häst stå och svettas tycker då jag.
men alla har vi olika åsikter...hm
/ Johanna

snälla skaffa mer kunskap innan du skaffar häst! och nej, dagens hästar är inte skapta för att tåla snö, kyla, blåst och regn... de är avlade för arbete, sport och hobby... visst shettisar och andra kallblod klarar av klimatförändningar bättre än varmbloden...

Ett natruligt liv för hästen handlar inte enbart om att gå ute i hagen. Det handlar om att hästen ska få rätt mängd och rätt foder, tillgång till ren vatten, stora ytor att röra sig på, kompisar att leka med, ett tryggt ställe att "bo på" (stall), ett skön bädd att få ligga och vila på, arbete som stimulerar deras: hjärna, muskler, leder, skelett och rörelse behov. Alla dessa delar anser jag är LIKA viktiga! Tar man bort en av dessa punkter får inte hästen en chans till ett natruligt hästliv!

Om man lägger på hästen täcke för att den fryser, lindar benen för att skydda dom mot slag, använder massa ludd på utrustningen eller på annat sätt "skämmer bort" hästen så tar hästen ingen som hellst skada av detta eftersom man varker stör eller hindrar hästens natruliga beteende...

förstår du skillnaden???

edit: att man förr enbart hade en häst på gården är väl inget vi ska "ta efter"? Varför sträva bakåt i tiden? det är väl inte heller känt att hästarna hade det bättre förr än nu? kunskaperna har blivit bredare och vi har nu mer insikt i hur hästarna ska få ett sånt bra liv som möjligt...

Senast ändrad:

woolf skrev:
Hästen har funnits och använts i flera år för människan. Bönderna förr hade många gånger bara 1 märr som de använde i skog och mark.
Och på tal och djurplågeri osv för att låta hästen vara ensam, jag anser nog att det är mer djurplågeri att slänga på en massa täcken på hästen när den är skapad för att vara ute och tål vädret mycket väl. Både regn och snö. Det är mer djurplågeri att låta ens häst stå och svettas tycker då jag.
/ Johanna

Vi som täckar våra hästar när det regnar, snöar, är kallt mm. vill inte att de ska svettas utan helt enkelt slippa frysa. Dagens hästar är framavlade för andra saker än att tåla vårat klimat. Så djurplågeri kan man verkligen inte kalla det att täcka och skydda sin häst. Sen är inte jag av den typen att jag täckar i onödan utan vill gärna att hästen ska hinna sätta lite päls först så jag slipper öka på med fler täcken.

Även de gamla arbetshästarna förr i tiden hade täcken/filt om de skulle stå still ett tag ute på vintern så det är inget nytt.
Inom armen fanns ett särskillt system för hur hästarna skulle stå under natten och bytas om för att de skulle hålla värmen trots filtar. De yttersta hästarna byttes flera gånger under en natt för att alla skulle få värme från gannen på bägge sidor.
Vissa hästar klarar sig bra utan täcke andra inte och med stigande ålder kan alla hästar behöva ha täcke under vissa förhållanden.

Att man förr hade en häst på gården innebar ju inte att den var det enda djuret på gården. Det fanns alltid andra djur i stallet hos den. Sedan fick den komma ut och arbeta var dag samt träffa andra hästar på annat sätt. När hästen var det enda transportmedelt så fanns det fler hästar och dessa var mer i rörelse än vad de är idag.

Så du ska nog skaffa bättre kunskaper om hur det har varit och hur det är innan du både skaffar häst och slänger ur dig en del påståenden.

woolf skrev:

Utvecklingen ovh förståelsen går framåt, inte bara för människan, utan även för hästen. Att jämföra dagens hästhållning med förr är som att jämföra människans levnadsstandard då och nu. Tror inte vi är många som vill tillbaka till förr, inte ens några årtionden.

Jag var medryttare på en häst som gick själv under ett par veckor en sommar. Familjen tog med sig övriga hästar på semester, men denna pålle stannade kvar hos mig. Han klarade det bra vad gäller flockinstinkt, inget springa runt o skrika eller leta efter flocken, MEN efter bara 3-4 dagar märkte jag att han blev väldigt deppig. Han stod alltid i vindskyddet och kurade när jag kom. Han blev glad att jag kom dit, men var inte samma häst att rida heller; lat och trög, ingen livsglädje.

Jag tycker faktiskt det är förkastligt att ha en häst ensam. Den är så pass beroende av en flock. Möjligen kan väl en fårhjord eller några kossor agera hyfsat sällskap.

woolf skrev:
/ Johanna
Jag har också åsikten att hästar mår bättre så naturligt som möjligt och undviker därför täcken och stallvistelse (har mitt sto i lösdriftsstall). Men; det allra minsta kravet för mig är faktiskt hästkompisar. Det känns viktigare än om hästen står i box på nätter eller ej. För mig i alla fall.

Förresten håller jag med de andra som skriver om hästskötsel förr och nu. Förr var hästen ett redskap i arbetet, inte en lyxartikel som den faktiskt är idag. Och idag har vi större möjlighet att se till hästens behov i den bemärkelsen. Varför skulle vi låta bli det? Förr levde tex shetlandsponnies hela sitt liv i gruvor i Storbrittanien. Det är i alla fall ingen "drömhästhållning" för mig.

Senast ändrad:

Ni verkar bara vilja hoppar på en, som hyenor, men nu ska ni slippa mig om det är så det är ni vill ha det. :(
Trodde att ni ville ha nytt folk till ert forum, men det verkar som att ni vill vara ert lilla gäng.
Tack och hejdå!
/ Johanna

Om du tänker till så vet du oxå att hästar är flockdjur, tror du då att någon som är mån om djur skulle rekommendera att ha en häst ensam. Ibland kan man inte ge sitt djur det ultimata, men utgå från början att man inte ska göra det, är bara för mkt. Iaf för vissa av oss.

woolf skrev:
Ni verkar bara vilja hoppar på en, som hyenor, men nu ska ni slippa mig om det är så det är ni vill ha det. :(
Trodde att ni ville ha nytt folk till ert forum, men det verkar som att ni vill vara ert lilla gäng.
Tack och hejdå!
/ Johanna
Nej, vi tycker bara inte att det är lämpligt att du har en häst ensam. Om så många anser att det är olämpligt så kanske kanske kanske är det faktiskt rätt olämpligt? Annars får du väl skita i våra åsikter och ha det ändå. Svårare än så behöver det inte vara.

Det beror på hästen. Vissa är ensamvargar och lider inte nämnvärt av att vara ensam häst, andra mår väldigt dåligt av det. Min ena häst skulle nog tycka att det var väldigt trist att vara ensam. Den andra har jag i perioder haft ensam och han var lika glad - men han är självständig och bryr sig inte så mkt om andra hästar. Men jag märkte dock att han blev ännu mer fäst vid mig.

Finns ju ingen tvekan om att det är bäst att ha flera hästar. Men ibland kan det funka att ha en häst ensam. Då ska man isf tänka på att vara mkt med hästen, så den åtminstone får människosällskap. Eller skaffa nåt annat djur som kompis.

Jag har haft en ensam häst!

En nsv, hon hade sällskap innan jag köpte henne, hon var en riktig busis då. När hon kom hem till mig och blev ensam var hon en glad och trevlig dam som var en medlem av vår flock och det var hon väldigt nöjd med faktiskt.
Hon var precis en äkta drömhäst!
Så jag tror det är väldigt olika och att man måste prova för att se om hästen klarar av att vara ensam.
:p

snell_hest skrev:
jag vet 2 st som har sina hästar själva... å har inte märkt nå på dom hästarna att dom har lidit nå för de.... en av dom blir jätte nervös om det kommer andra hästar dit... när den ena går iväg så blir den andra jätteorolig å måste hålla koll å så.så jag tror den trivs själv ja...

Du har inte funderat på att det kanske är onaturligt för en häst att bete sig nervös runt andra hästar?
När unghingstar blir bort jagade från flocken söker de sig till andra unghingstar.
Det kanske var så att den inte mådde så bra pga att den var själv?
Det var min första tanke iaf.

Min kompis hade en shettis ett tag själv, hon bodde på en bondgård och hade en get i stallet tillsammans med hästen.
Det fungerade bra men han var "bara" själv ungefär ett havår.

woolf skrev:
Jag vill ha hästen hemma hos mig eftersom jag har möjlighet till det. Jag vill inte heller ha någon annans häst inackorderad hos mig, för jag vill inte ha främmande folk springande i stallet hela tiden.
Grannen har två hästar som den kan "titta" på. Men hästen kommer ändå att bli ensam i stallet.
Som sagt jag vore tacksam om ni som har EN häst och som vet hur det är att ni svarade på detta inlägg och gav mig råd!!!!
Jag tycker inte att du ska ha hästen själv. Och du behöver absolut inte köpa en extra häst. Det kryllar väl av shettisar som du kan ta på foder ( äter jättelite). Ingen kostnad i inköp och minimala foderkostnader.

Anledningen till att de flesta små bönder hade en häst förr beror på att de inte hade råd med flera!! På de större gårdarna var det vanligt med flera hästar. På min farmors gård hade de sju arbetshästar när hon växte upp!! Redan då berodde det på hur mycket pengar man hade eller ville lägga!!

En shettis äter inte alls jättelite...den är nästan i klass med en stor häst!!!!!

Inte jättelite, men definitivt mindre än en stor häst. Men vad man ska tänka på är att alla övriga omkostnader för en shettis är precis likadana som på en stor häst.

Vad har du för shettisar?:crazy: Inte åt min 10-15 kg hösilage o flera kg kraftfoder om dagen...O bla försäkringen var betydligt mkt billigare i jämförelse med mina stora...

Jag har haft ensam häst - min Luff gick huvudsakligen själv i flera år.

Han blev alltid tokig när folk red förbi - ja även cyklister blev mottagna m lyckliga gnäggningar till han såg vad det var.
Även hästransporter betraktades m lyckliga ögon när dom körde förbi....

Att rida ihop m andra var lite komplicerat då han helst ville prata m den andra hästen....
När jag själv kunde bestämma (egen ekonomi) fick han sällskap och jag skulle aldrig ha en häst ensam igen.

Det är inget alternativ - så, nu fick du en erfarenhet från någon som haft ensam häst. Och förstått bättre.

När vi köpte vår första ponny var hon ensam i några månader. Hon var lugn och snäll men inte särkilt "närvarande". Till sommaren kom två hästar vi kunde hyra som sällskap. Nu fick vi plötsligt en helt annan häst. Fortfarande snäll och trevlig men med helt annan hållning, utstrålning ja en mycket gladare häst med mycket lek och bus i. Något som man inte såg något av när hon var själv. När "hyrhästarna" åkte hem hyrde vi ut stallplats för att få sällskap.
Efter detta skulle jag inte välja att ha en häst ensam igen mer än för mycket kort tid.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar