Enklaste form av lösdrift?

aiquen

Trådstartare
Jag funderar lite kring det här med lösdrift, på billigaste och enklaste vis. Så jag undrar lite hur det fungerar, rent praktiskt, att ha ett mobilt vindskydd? Är det godkänt att använda också som ligghall i lösdrift? Hur fixar man underlaget? Hur stort behövs till tre hästar? Är det något annat man ska tänka på innan man ger sig i kast med lösdrift?

/aiquen - mycket tacksam för svar

Senast ändrad:
Sv: Enklaste form av lösdrift?

Du måste skilja på ligghall och vindskydd. En ligghall är princip ett stall och omfattas då av den lagstiftningen. Med t ex förprövning och godkännande av kommunen beroende av antal hästar.
Vindkydd är precis vad det låter som ett skydd för vind och kräver inget speciellt.
Så vad är det du vill ha?

Jag vet vad skillnaden är, det jag undrar över är om ett vindskydd är tillåtet att använda istället för en riktig ligghall, i en lösdrift? D.v.s. räcker det med ett vindskydd om jag vill kunna ha mina hästar ute dygnet runt, året runt?

Om du kan erbjuda skydd mot väder och vind samt torr liggplats utan att det blir en ligghall, så räcker det.

Minimimåttet till tre hästar som inte skall utfodras inne är 80% av den boxyta de tillsammans skulle behöva inne i stall.

Förtydligande: Räcker det om man smäller upp ett vindskydd (se bild i inlägg ovan) - givetvis med de rätta måtten - och strör rejält med halm på marken, för att det ska vara ett fullgott skydd att använda på en lösdrift? Eller är det t.ex. praktiskt omöjligt att få en torr liggplats genom att lägga halmen direkt på backen? Om ja, vad finns det då för alternativ för att skapa ett torrt underlag?

Förtydligande: Räcker det om man smäller upp ett vindskydd (se bild i inlägg ovan) - givetvis med de rätta måtten - och strör rejält med halm på marken, för att det ska vara ett fullgott skydd att använda på en lösdrift? Eller är det t.ex. praktiskt omöjligt att få en torr liggplats genom att lägga halmen direkt på backen? Om ja, vad finns det då för alternativ för att skapa ett torrt underlag?

Det beror säkert en del på VAR man lägger upp det, om läget är naturligt skyddat och marken är naturligt dränerad är det ju en annan situation än mitt ute på en öppen slätt där leran går till knäna.

Vindskyddet du länkar till tycker jag personligen är ett JÄTTEBRA att ha ute i hagen till hästarna som kommer in till stallet om nätterna vintertid. Vid snöyra/regn/storm är inte hästarna speciellt skyddade inne i ett vindskydd och framförallt snön yr in och den torra liggplatsen är inte så torr längre och hästarna har inte en skyddad plats i dom lägena. Men som komplement till det riktiga stallet är det jättebra!

Mitt vindskydd ser ut så här:

HPIM1095.jpg

och är ett komplement till det riktiga stallet med boxar till varje häst. Inget att ha hästarna ute i året om i det vädret vi har här.

Senast ändrad:

Det vindskyddet du länkar till kommer troligen inte att fungera en vinter.
För att man ska kunna hålla en torr liggplats utan gjutenbotten så behöver man göra en djupströbädd på rekommenderat på 60 -80 cm. Då blir det här vindskyddet alldeles för lågt. Även i vindskydd gäller reglerna för takhöjd så jag är tveksam till att det på bilden är godkänt för stora hästar över huvudtaget. De måtten gäller även för skydd som bara används på beten.

Sedan tror jag inte heller att det går att hålla en torr liggplats när hela ena sidan är öppen. Plus att om inte marken runt om är väldigt väl dränerad så kommer den troligen att behöva hårdgöras för att klara en vinter.

Man måste väl ha tillgång till boxplats med,för tex. skadade hästar.Eller har jag fel?

Tack för alla svar! Jag får fundera lite...

Man måste väl ha tillgång till boxplats med,för tex. skadade hästar.Eller har jag fel?

Jag har ingen aning (är som synes inte alls särskilt insatt i hur det här med lösdrift fungerar) men jag har tillgång till stall också, så för mig vore det i alla fall inget problem.

Jag är bara ute efter att 1. bättra miljön för hosthästen (även om hon varit hostfri sedan jag införde hösilage för ett par vintrar sedan) och 2. göra stallarbetet enklare under vardagarna.

Jo man ska tillgång till box. Till och med ska den vara uppnärmnings bar.

Måste bara fråga..... kan hända att jag e lite trög, men, men. 80% av boxstorlek gäller det även vindskydd???? Tänkte nämligen oxå bygga ett sånt till vintern. Tänkte bygga på kortsidan av stallet och använda kortsidan på stallet som långsida på vindskyddet ca 7,5m, täcka kortsidan (tänkt mått 5m) samt täcka ca 3m på andra långsidan. Räcker detta utrymme för två stora hästar o en shettis. De har givetvis boxar i stallet och står inne när det är katastrofväder. Anledningen till vindskyddet är att matte inte ska må så dåligt när hon är på jobb och henns älsklingar råkar stå ute i rusk väder. Behövs bygglov för vindskydd?? Taxerat som småhusenhet och inte lantbruk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 521
Senast: MML
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar