Enklast möjliga katt?

Sv: Enklast möjliga katt?

Tänkte också på Snowshoe när det nämndes "dåtidens siameser" :) Men snöskorna är väl ganska aktiva?

Annars tänkte jag lite på LaPerm:en som Sasse nämnde, men de är väl också lite mer åt det aktiva hållet. Men vet inte hur mycket, i relation till de riktigt högaktiva raserna. Eller kanske bör man beskriva dem mer som sociala, de gillar sina människor! Fäller ytterst lite jämfört med andra mer "ordentligt" pälsade katter p.g.a. den lockiga pälsen.

Jag är också ute efter en mer "enkel", "lagom"-katt som inte hårar för mycket och jag har gått igen de flesta raser och återkommer ständigt till LaPerm.

www.laperm.nu

Efter mycket velande har jag hittat den ras jag vill ha, Devon rex. Helt perfekta katter, såld så det visslar om det. Nu ska jag bara få med sambon på tåget och hitta en trevlig äldre omplacering...tror det får bli ett tvåårs projekt.

Efter mycket velande har jag hittat den ras jag vill ha, Devon rex. Helt perfekta katter, såld så det visslar om det. Nu ska jag bara få med sambon på tåget och hitta en trevlig äldre omplacering...tror det får bli ett tvåårs projekt.
Gratulerar till valet, men jag undrar vad @MissFideli menar med att siames skulle vara svår? :confused: Sociala, trevliga katter som gillar att sova under täcket, kommer när man ropar och älskar att ligga i solen på altanen under sommaren. :love:

Gratulerar till valet, men jag undrar vad @MissFideli menar med att siames skulle vara svår? :confused: Sociala, trevliga katter som gillar att sova under täcket, kommer när man ropar och älskar att ligga i solen på altanen under sommaren. :love:

Jag trodde siames är översociala enmanskatter..! De verkar rätt...påträngande i sin personlighet.

Mest att jag tror den kräver mycket stimulans för att inte bli uttråkad.
Det har jag aldrig märkt, de gillar sällskap och föredrar att vara två så de kan ligga ömt omslingrade eller i en enda stor hög om de är fler, helst på mig om de kan. Ligger jag ute i solen på sommaren kommer de och kollar läget, håller mig sällskap och övervakar om jag tar ett dopp i poolen. :love:

Ibland är det fullt röj med katter som skenar som elefanter, men det gjorde även mina bondkatter. :laugh: Nu är dörren stängd för året, med undantag vid soligt och fint väder då de går ut och tittar att allt står kvar och sedan vill de hellre ligga framför kaminen, i en stor hög.

@Hyacinth Min erfarenhet av siameser är att de älskar människor och ungar i synnerhet. De första omplaceringarna jag hade fick jag alltid varna folk för när de hälsade på, rätt vad det var kunde de ha en katt som hoppade upp och förväntade sig att bli fångade så de kunde ligga i famnen på sin utvalde. De som har kommit efter har alla tagit plats i lediga knän eller så delar de gärna säng om jag har nattgäster. Dvs de tillåter andra att får sova i deras säng även om de själva använder den. ;)

@Hyacinth Åh, devon! :love:
Grannarna på våningen längst ner har en hankatt, fruktansvärt söt. Och så social! Han brukar vara ute på dagarna, håller sig i kvarteret och kommer när man ropar (jag ropar på honom ibland jag med :angel:). Pratar en hel del men inget som stör.
Lite irriterande bara när han sätter sig på axlarna och vägrar hoppa ner. :D

När jag blir stor ska jag också ha en Devon.
(Fast jag har tre katter redan, det räcker gott och väl)

Ja, hittar du en äldre devon rex (+7 år) för omplacering får du nog någonting som kan falla in under enklast möjliga, förutsatt att det stora sociala behovet de som regel har tillgodoses.

Devon är fina, väninnan har ett helt gäng. Devonbäbisar är fula som stryk, men en vuxen Devon är tjusig och sociala verkar de vara. :)

Annars så är Britterna väääldigt trevliga de med... ;)

Ja, hittar du en äldre devon rex (+7 år) för omplacering får du nog någonting som kan falla in under enklast möjliga, förutsatt att det stora sociala behovet de som regel har tillgodoses.

Jag letar:) en katt som är 5+ vore perfekt, jag gillar vuxna katter och hundar. Vore den sen grå (blå?) och hona så är det bingo.

@Lager britterna är fina, men jag klarar inte pälsen. Devon och Cornish är inga problem, annars är jag lite känslig mot katthåren.

Min moster föder upp sådan. Gosiga små tingestar :)

Jag letar:) en katt som är 5+ vore perfekt, jag gillar vuxna katter och hundar. Vore den sen grå (blå?) och hona så är det bingo.

Kontakta uppfödare och meddela intresse. Det händer att katter behöver omplaceras när de är färdiga i avel och då är vi uppfödare oerhört tacksamma för att ni som vill ha vuxna katter finns.

Sen till festen :) men jag skulle verkligen rekommendera burma. Ljuvligt humör, gosiga och ska alltid vara med, men som vuxna är de inte så där översociala. Ingen pälsvård alls (ingen underull). Nackdelen är att de flesta burmor nästan kräver annat kattsällskap - Nikita är ett undantag eftersom hon avskyr andra katter (och de är rasistiska och gillar mest andra livliga raser). De är dessutom en 'lagom' typad katt som imo inte har förändrats så mycket sedan ursprunget, kolla anmodern till burmakatter Wong-Mau http://www.showcatsonline.com/images/ybarticles/yb1958-wongmau.jpg och jämför med Nikita på min avatarbild. Visst kan man se att de är släkt :love:

Vill du ha en elegant blå katt med gröna ögon som är lagomlivlig och trivs i lägenhet, kolla in Russian Blue. http://www.russianblueklubben.se de jag har träffat har härligt och socialt humör men är inte sådana som river hela stället.

Sen till festen :) men jag skulle verkligen rekommendera burma. Ljuvligt humör, gosiga och ska alltid vara med, men som vuxna är de inte så där översociala. Ingen pälsvård alls (ingen underull). Nackdelen är att de flesta burmor nästan kräver annat kattsällskap - Nikita är ett undantag eftersom hon avskyr andra katter (och de är rasistiska och gillar mest andra livliga raser). De är dessutom en 'lagom' typad katt som imo inte har förändrats så mycket sedan ursprunget, kolla anmodern till burmakatter Wong-Mau http://www.showcatsonline.com/images/ybarticles/yb1958-wongmau.jpg och jämför med Nikita på min avatarbild. Visst kan man se att de är släkt :love:

Vill du ha en elegant blå katt med gröna ögon som är lagomlivlig och trivs i lägenhet, kolla in Russian Blue. http://www.russianblueklubben.se de jag har träffat har härligt och socialt humör men är inte sådana som river hela stället.

Tack:) det kommer bli en devon Rex för min del, men tack för bra svar:)

Någon gång (inte nu, längre fram när vi är hundlösa) skulle jag nog vilja ha katt. Vi bor mitt i stan, men har även lantställe. Jag vill i så fall ha enklast möjliga katt. Jag vet att alla djur kräver stimulans, men vad ska vi titta på för att göra det enkelt för oss? Pälsvård är inte så kul, men borsta igenom dagligen inget problem, det gör vi redan med hunden. Vi har ett barn, med bra djurvett.

Får jag önska ska den vara grå:D, och ingen nakenkatt.
Du kan sluta leta, jag har hittat katten du ska ha! :)

Perfa med barn. :up:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 355
Senast: kma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 638
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 123
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar