Jag snubblade över @RainbowPlantLife på youtube (hon har även en hemsida med ännu mer utförligt, om man föredrar det) och allt hon lagar ser så gott ut! Så tipsar om det kontot för inspiration. Hon lagar mest med "riktiga" råvaror.
Mitt eget enkla tips är annars är pimpad färdig tortelloni (tortellini?). Jag skär (gärna rökt eller marinerad) tofu i små strimlor som jag steker lite hårdare än vanligt, saltar lite extra, medans jag kokar tortellinin, brukar ha ngn variant med ricotta/spenat/basilika. Häller ibland ner frysta skärbönor/störbönor i mindre bitar eller frysta ärtor den sista minuten med tortellinin, bara så de blir varma typ. Häller ur vattnet och låter tortellinin ligga kvar i durkslaget, ställer tillbaka kastrullen på plattan, häller i havregrädde och B-jäst (rejält), kryddar med salt och muskot och fryst basilika, låter koka upp (det blir lite tjockare av B-jästen), häller tillbaka tortellinin i kastrullen och rör runt såsen, häller upp i skål, toppar med tofun och svartpeppar. Parmesan är gott med. Varierar med att steka frysta gröna sojabönor med tofun och/ eller sparris. Man kan ha spenat i såsen (fryst hackad).
Har testat svampttortellini och haft kantarellfond i såsen och stekta champinjoner till.
Och det funkar ju såklart med vanlig pasta till.