enkla ridövningar

piggelin

Trådstartare
någon som har några bra tips på enkla ridövningar eller något annat man kan göra med en häst som gärna gör som hon själv vill och blir fruktansvärt slö på ridbanan?
vore kul att skola henne lite mer (har "bara" ridit i skogen de två senaste åren). hästen är 10 år och helt okej att rida på men ibland vill hon bara inte, stannar eller svänger in på en egen väg. så tänkte göra uteritterna lite roligare efter lite träning. någon som har några tips vad jag kan göra?

Sv: enkla ridövningar

Hej!

En enkel men bra ridövning, särskilt för en lite segarbetad häst, är att bestämma punkter mellan vilka hästen ska öka steglängden (vilket inte alltid betyder farten). Ex mellan ridbanans bokstäkev, träd i skogen, stolpar på vägen etc. Strunta i att hästen höjer huvudet: det viktiga är att den ökar skritten, traven, galoppen eller vad det nu kan vara.

Att trava på rak linje utan stöd i form av kant på ridbana eller väg är ett annat tips. Det är ofta mycket svårare än man kan tänka sig!

Överhuvudtaget är tempoväxlingar superbra övningar som man kan hålla på med oavsett var man är. Växla mellan skritt och trav, kort trav och längre sådan, galopp och trav, kort galopp och längre galopp osv. Det viktiga är att du kräver av dig själv att du kan få hästen att den lyssnar och reagerar när du säger till att den ska reagera! Hur snyggt det ser ut är en annan (och senare) femma!

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 413
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama