Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Inte helt och hållet, men han startar ju typ inte längre utan hjälper mest till med osäkra hästar och åringar.

avställd är han dock inte :)

Några pensioneras, andra börjar att jobba.. Idag har Calle haft mig på ryggen i paddan. :D Det var 9:de gången som han bar en ryttare, och första gången som jag vågade använda skänkel utan ledare på honom. Men start, stopp och sväng fungerade toppen, så jag hade inte behövt oroa mig. :)

Ett femminuterspass som fick bli dagens höjdpunkt! :D

Finaste hästen:love::love::love:

ce4a9149-6111-4c60-b2b8-2a47e36cee56.jpg

Vilken? Ser lite rund ut ;)

På söndag är det breeders för Bonnie och st Léger för america förresten. Jag=nästan inte alls nervös

Haha ser lite rund ut ;) Det är Julie! Här ser hon smal ut!! hon är gigantisk!! Hon har störst mage av alla ston, och då är hon inte ens dräktig! Ska poängtera att hon inte är tjock! Vilket jag alltid får höra utan hon har stor mage. Jag har helt enkelt varit för dålig att kondiotionsträna henne i unga år! Men just nu kan hon skylla att hon går med föl :p Då får man vara rund om magen!

Bonnies mam är ju väldigt lik min men det är ju för att de har samma paps! Jag har ju även Americas bror i hagen här hemma ;)

Ah, jag förstår. :)

Du har ingen bild på blir jean baby? Skulle vara kul att se Bonnie och maddox mamma ju! :)
Visst är hon stor förresten (har för mig att du sagt det förr) ? Maddox är ju över 170 men Bonnie är fortfarande en liten räka :P

Gå in på fejjan och sök på vårt stuterinamn så hittar du iaf en bild på Blue Jean! Jo hon är över 170! Mormor var ännu större!!

Där finns även en bild på en ung Bonnie ;)

Senast ändrad:

Ska göra en lång historia kort men igår sprang min röda rakt igenom staketet och fick 1000 små sår och slet av halva tåsträckaren sa veterinären . När han går så följer inte riktigt hoven med utan han liksom snubblar och går på kotan (förvirrad om jag säger rätt men hoppas ni förstår) emellan åt men bara i början, efter att han har gått ett tag så brukar de gå bra han är inte halt heller . Han fick sy 3 stygn i bakbenet och fick ett stort bandage samt penovet med spruta varje dag i 6 dagar och metacam varje dag i 5 dagar . Om 11 dagar ska stygnen tas bort och boxvila ska han ha fram tills stygnen är borta . Detta hände igår klockan 09.30 ungefär och veterinären va ute klockan 10.30 och sydde ihop honom . Jag va helt krossad och såg bara framför mig hur han skulle behöva avlivas osv . Nu är frågan till er :
Har ni vart med om de här? Första gången för mig..
hur snabbt brukar dom bli återställda ?
Har era hästar funkat som hopp hästar efter en sån skada ?
Slutar dom snubbla så där som han gör?

Det enda jag vill är att han ska bli frisk och få gå i sin hage m. Det blev en dyr histora historia för mig då han inte är försäkrad men jag har pengar sparat och undan stoppade . Ta ut en distriktare en söndag är ingen hitt men de gick på ca 5000 vilket jag tyckte va billigt just då eftersom mina tankar skenade iväg upp till 10-15 tusen direkt så blev jag lättad över priset. Ge mig era historier om hur de gått för era hästar med en sådan skada både negativa och positiva !
Min fina röda som är helt för krossad över att behöva stå inne i 11 dagar till .. detta hände igår ca 09.30
/ orolig matte över sitt lilla fullblod <3

Men kram på dig :(

Jag TROR att tåsträckare hittar tillbaka å att det inte är megapanik... Med betoning på tror... Om du är orolig så ring en klinik å fråga om det är rätt det som gjorts, annars åk in! Så har du iaf stillat mattehjärtat! Förstår din panik :nailbiting:

Jo jag ska ringa ATG tänkte jag o höra med dom lite .. veterinären har sagt att han inte får ta ett enda steg pga stygnen inte senan men han va så förstvivlad i dag så jag tog han utanför stall dörren bara så han fick lite frisk luft de borde ju inte skada ? Annars är han pigg o glad tack föe ditt svar :)

Förtvivlad på vilket sätt? Röjde han runt i boxen? Annars tycker jag du ska följa veterinärens ordination, strikt boxvila, ge honom saker att pyssla med.
Hoppas han blir bra snart!

Förtvivlad på vilket sätt? Röjde han runt i boxen? Annars tycker jag du ska följa veterinärens ordination, strikt boxvila, ge honom saker att pyssla med.
Hoppas han blir bra snart!

Röjde runt är milt sagt .. han rev stallet de ända som får honom lugn är mitt andra fullblod de är nämligen hans flickvän. .. ingen annan häst duger nu har hon fått stå inne med honom i 4 dagar för att han ska hålls sig lugn :/ och de känns hemskt att ha henne inne pga att hon väver och box vandrar +att hon inte ens är skadad.. men jag verkar inte ha något annat val:/ några tips ?

I söndags vann ju Calles brorsa Attila på ett snyggt sätt :P

Grattis Calles brorsa!

Och så *kl

GRATTIS JulieChexx, vars uppfödning Frank Lloyd Wright plockade hem breeders, föga förvånande (för mig iaf, vilken häst! )

Bonnie och America kunde inte hävda sig ordentligt den här gången. I Bonnies fall tror jag att det var orutin/behov av blinkers el dyl. och i Amercias fall är det nog att han inte kan hävda sig däruppe, Boven (indibow) som vi hade i samma lopp hade nog kunnat vara trea om han inte slösat energi första varvet....

TAck Supercassie! Jätteroligt faktiskt! Andra året i rad vi vinner breeders för 2åringar!:D

Själv skall jag börja skilja av min bebis, så i natt ska hon stå i egen box. Mamma Julie fick ju förra veckan juverinflammation och har stått på svältdiet samt medicin, så nu har hon börjat sina, vilket är perfekt inför kommande avskiljning =) Bebis är ju en riktig liten envis åsna. Vägrade gå in i boxen igår pga det ljusa spånet.... Får hota henne med att hon får sova i snön om hon inte sköter sig ;)

Vad roligt! Det hade jag inte sett! :)

Calle har istället debuterat med löshoppning efter 3-årstestmodellen. Han gjorde otroligt bra ifrån sig! Väldigt stolt över min lilla häst, som har blivit inriden nu under hösten. :)

Det är så kul att följa ett fullblod som ska bli ridhäst "från början"!
Vad duktig han är Calle, du får försöka filma löshoppning någon gång, kul att se om han hoppar som många fbl brukar göra i början, släpper han ned frambenen mkt?

Själv sitter man med träningsvärk i typ hela benen, red Klippan Chicago nere på stora banan igår, det tyckte han var JÄTTEkul och dessutom hade han väldigt tydliga synpunkter på vilket mesigt tempo han tyckte vi gick i...
Vi gick i sällskap med två till, vi skulle hacka runt ett varv alla tre, sedan skulle en gå iväg medan jag och den tredje hästen skulle fortsätta i lugnt tempo...

Redan innan den hästen som skulle iväg skulle gå hade herr Chicago varit minst sagt på bettet. Såhär gick situationen till ungefär:
C : " fortare, tack!"
Jag: " nej, vi är sällskap åt gråa hästen, det här tempot får räcka"
C : " titta! Den röda springer iväg fortare, vi följer med!"
Jag: " nej alltså, du är inte i from för detta, vi stannar med grå hästen"
C: " fortarefortarefortare, släpp mig, jag kan mkt fortare!"
Jag: " suck, det blir inget av med det, är du snäll och slutar vifta med huvudet"
C : " då tänker jag att jag biter tag i bettet...."
Jag: " tack, vad härligt, bara för det så släpper vi iväg gråa också, så väntar vi här tills de är klara"
C: " typiskt, du är värdelös"

Kul dock att han är så taggad och tycker det är kul att springa på banan, den gamle hedersmannen. :p

I morgon blir det löshoppning igen, så jag ska försöka att få film då! :) Jag tror inte att han hoppar typiskt "fullblodigt", för b-tränaren som anordnar löshoppningarna var superimpad av honom och undrade om han hade hopp- eller dressyrstam ;) Hoppas att han gör lika väl ifrån sig i morgon, man vet ju aldrig med unghästar. :)

Lite filmer från tidigare kan jag iaf bidra med:
inridning från förra veckan
Trickträning
Med på en tur?

Och ett gammalt klipp på lekochbushoppning hemma ;)

Måste ju inflika att det är första fullblodet för mig, och jag är så himla imponerad av hur snabbt han lär sig saker! Arbetsvillig och klok! Det gillas!!

Det enda som jag önskar är att han växer ett par centimeter till, 167 vore perfekt i höjd, då jag själv är 1,80 lång..

KL
Har av olika anledningar lite dåliga erfarenheter av distriktare och gårdsveterinärer och skulle nog åka in och kolla på klinik också. Alltid bra med en second opinion - av någon som har både röntgen och ultraljud tillgängligt

*kl

Fick hem ännu en blodis idag. e. Red Rainbow.
På torsdag ska jag till Täby o provrida lite fler blodisar. Sen räcker det. För tillfället ;)

Stella har gått från klarhet till klarhet. Börjar bli rund o fin i sina rörelser. Lille fux, Lilleman, börjar jag hitta knapparna på. Nu trampar han på riktigt bra. Även med bak :)

1378599_10151930219241676_1051783721_n.jpg

998750_10151923946646676_1310441257_n.jpg

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka