Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Haha jag vet. Stella tog det ju flera månader innan hon fick ett smaknamn.

Han är iaf jättetrevlig, jättekelig och supersnäll. Jag kommer på massvis med feminina smeknamn. Maskulina är det lite trögare med.
Gulliver, Gunnar, Groovy, Grisen, Gulle, Guldlock, Globen... Inget som känns helt rätt dock.
Det kommer väl ;)

Kl:

Idag är det officiellt HÖST.

Vad står på era agendor inför hösten?

I min agenda så står självklart inridning med, även om den kommer att gå sakta framåt. (Planerar att skritta första månaderna, korta pass som successivt ökas, och så trav i slutet av november. Galoppen sparar vi tills efter vintervilan som kommer att vara från 25 dec-25 januari)

Ja, det är ju ingen dröm direkt. Men förhoppningsvis ger det resultat. :) Läste om skadan i din andra tråd.

Själv har jag som plan att åka och exportröntga lillhästen nu i vinter, för att få reda på ifall det finns ngt i lederna på honom som skulle kunna börja spöka.

Måste hoppa in och "skryta" lite om min systers fullblod som utvecklats väldigt fint tycker jag :)

Han kom förra våren, nykastrerad fyra åring som gått på lösdrift och inte hanterats.
Han hade typ 1dm lång päls och varenda benknota syntes på stackaren. En klippning och några veckor med mat senare såg han ut såhär:
540497_10150827564955479_827425723_n.jpg

Nu, drygt ett år senare har han blivit en riktigt vacker fem åring :love: Inte varit fullt igång pga diverse skador men inriden helt smärtfritt och en underbar häst att hålla på med :)
971862_10151637706026413_666579115_n.jpg

Måste skryta lite mer om den här killen :D

Vi var idag ute på hans andra clear round och det var även bara tredje gången han såg/hoppade riktiga hinder med färgade bommar. Han hoppade jätte bra och skötte sig exemplariskt.

MEN det mest underbara är att hästen är 4 år, har åkt transport kanske i genomsnitt 1 gång i månaden senaste halvåret.. Och idag hade jag ingen medhjälpare.. så jag lastade hästen alldeles själv, han stod själv i transporten när jag anmälde/gick banan, lastade ur själv, sadlade själv och lastade även själv på tävlingsplatsen där det var hästar/ponnysar högt och lågt som distraherade.. Jag är så sjukt stolt och imponerad av den lilla kraken :love::love:

Varför vill inte hela världen ha ett fullblod?! Finns ju ingen bättre häst :love::love:

Femstjärnigt jobb ni har lagt ner på den där!! Superfin!

Hela världen kan ju inte göra rätt val! Vi får vara glada över att vi gjort det ;-) skulle inte byta ut min mot alla halvblod i världen ;-)

Ja.. tänk vad lite(mycket) kärlek och mat kan göra :)

Haha ja vi får la det ;) Sen jag introducerades i galoppvärlden och för fullbloden så har jag känt samma sak.. aldrig kommer jag köpa halvblod igen! En gång fullblod alltid fullblod :love:

Ja du,
jag misstänker att jag är tänkt som en av kamikazepiloterna (läs åringsinridarna) i år igen, vet inte hur många vi får in just i år (ännu) men det blir spännande :D

De "vuxna" blodisarna ska väl jobba på och förmodligen både mogna och tjäna pengar ;)

Jag håller också på och trimmar till en som vi ska sälja som ridhäst... Man kan säga att det går både fram och tillbaka. Fin häst i grunden, vi måste bara hitta varandra lite mer.

Stor och ståtlig är han och jag tror absolut att han kommer göra någon lycklig som ridhäst :D

Blir jättespännande att följa Calles utveckling! :bump:

Messy: Vad nuuuu då? trasig Kickifonki igen? :(

Jag har inte planerat så mycket mer för hösten än en LB:2 på söndag och fälttävlan i Botkyrka 21/9. Vi har kommit igång med både hopp- och terrängträning nu.

PK går fortfarande på bete dygnet runt! + massa kraftfoder såklart. Men det har funkat jättebra så han får vara ute så länge vädret är okej.
Än så länge är det jag som går ner i vikt och pålle som går upp så det känns bra! :D

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&list=UUHXWfz4hk_6B2VYRbFMluaQ&v=HdBw3wioV_c från senaste terrängträningen när vi skuttar lite. PK var som vanligt kanonfin och hoppade allt. Diket var lite läskigt första gången men med draghjälp var det nemas problemas.

Kl

Grattis förresten til juliechexx, var familj fött upp 1an 2an och 3an (vår) i årets sm för tvååringar på Täby i lördags!

Insåg när jag läste igenom tråden att jag nog inte presenterat mig.

Klara heter jag, jag är nu 27 och har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 6 år. Från 6- 15 red jag "bara" på ridskola, var skötare/uppfostringsryttare (vilket betydde kamikaze/en som inte var rädd) åt ohängda ridsklepoonyer, groom åt hästar i 1,50-hoppningsklasser och obotlig ponnyromantiker. Har även varit medryttare åt ett par nerv-svaga halvblod osv.
När jag var fjorton så praoade min bästa vän på Täby Galopp och på den vägen är det...
Jag har blivit kvar sedan dess i ett visst galoppstall som antingen extrajobbare eller åringinridare eller den som trimmar de hästar som ska gå till försäljning. Är väldigt intresserad av fullblodsavel och vad den kan komma att tillföra halvblodsaveln.'

Jag tycker det är otroligt kul att läsa om allas fina fullblod här i tråden, ni visar verkligen hur bra våra fina högblodingar är :D

Senast ändrad:

Kl

Målet m Stella i höst var ju att kunna komma ut på ett par pay and jumps. Hon har ju faktiskt börjat bli riktigt hoppbar, men freakat ur i transporten, så det får bli ett lite break nu ett tag för henne, då hon skavde bort en del päls på ryggen.
Vi kanske hinner komma ut ngt ändå.
Nya pållen ska jag sitta upp på idag, men han är både mer färdig och lite mer lugnare i temperamentet, så han kanske hinner komma ut ngt tillsammans med gammeltanten.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur