Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

1044391_10151505030140811_1007919677_n.jpg

942092_10151505031325811_433407221_n.jpg

968982_10151505034665811_174995531_n.jpg

1064854_10151505042695811_1015860761_o.jpg

1012167_10151505065370811_1083627582_n.jpg

Hej.
Jag är ny här, så gör jag fel får ni slå mig lite på fingrarna:)
Hämtade hem en fullblodshingst, numera valack, för en dryg månad sedan. Sanders Pride heter han och är tre år. Mäkta stolt och nöjd över min häst, precis som det ska vara. Vi har inte hunnit med så mycket mer än kastrering och allt vad det innebär och nu får han bara gå i hagen och vara häst tills det är dags för att ultraljuda benen, då han fick en lättare senskada för ett tag sedan, så vi kan få en plan på hur vi ska lägga upp framtiden med läkning och träning.
Ville mest bara säga hej.
Så Hej :)

*kl*

Måste ju presentera mitt nya tillskott!

03f306812a61743ad49e875e175ea4f4_zpse5c2523a.jpg

Kom till Sverige förra lördagen och är en irländare e. Brian boru ue. Supreme Leader

Fullkomligt älskar denna häst, rör sig bra, snäll att hantera fantastisk galopp. Ja jag kan inte nog ge honom beröm! Tror han blir en superstjärna

Kl: Fina hästar!! :D Och eftersom jag själv gillar bilder, så får väl även jag bidra med ett par...

Catch the Cat, född 2011
version-85c364dd6abb3c03784182625e627162

version-03a3217212a73a94b0c726dd2e51ab94

Vi ska starta inridningen här i höst, men han är redan inkörd och är en helt fantastisk häst att hantera. Im in love!!:love:

Han är superfin. jag såg ett klipp när du körde honom, typ i något hästforum på fb, o jäklar vilken fint jobb du gjort! Tycker det är häftigt när man väljer att köra in hästar som normalt inte är en ras man kör och är själv lite sugen på att köra in min :)

Ja, det stämmer, jag har lite filmer på inkörningen utlagda på fejjan. :) jag har ju kört in med hjälp av klicker, och det är så jag löser inridningen med nu. :)

Men innan vi kör igång rejält nu i höst med mer körning och inridning på allvar så ska han checkas av ET. veterinären har kollat honom innan betet, men jag vill checka att han mår prima rent muskulärt med innan vi går vidare. Så i morgon får han sitt första möte med en ET ever. Spännande!

Jag vill ju ha en häst som jag kan göra allt med, jag tror på allsidighet när det gäller hästar. :) Och han verkar ju vara en ypperlig körhäst, hur cool som helst med vagnen. :)

Jag ska börja sätta igång min, om allt ser bra ut i hans ben, i början av september. Han ska skolas om från galoppör till allroundhäst. Hur gör jag bäst? Mina tankar går åt att rida in honom från början som med vilken unghäst som helst. Han är som sagt 3 1/2år. Hur har/hade ni gjort?

Jag ska börja sätta igång min, om allt ser bra ut i hans ben, i början av september. Han ska skolas om från galoppör till allroundhäst. Hur gör jag bäst? Mina tankar går åt att rida in honom från början som med vilken unghäst som helst. Han är som sagt 3 1/2år. Hur har/hade ni gjort?

Så den är inriden? Det är ju en unghäst så jag skulle arbeta den precis som vilken unghäst som helst och få den att förstå hjälperna och inte lägga sig i handen och på bogarna. En såpass ung häst har ju inte gått så länge som galoppör och det går ju att forma den ganska bra då utan att behöva göra någon större sak av det hela.

Nu har jag anmält PK till två fälttävlan, Örebro och Botkyrka i september. Får se om jag åker till Örebro, beror lite på när vi lyckas komma igång och hoppa nu efter sommarslappandet. :D
Just nu tycker jag det är skitkul att trimma dressyr på gräsbanan. Så himla roligt att känna att ens häst utvecklas!
Han går fortfarande på bete dygnet runt, har funkat jättebra i år, fast jag stödfodrar ju nu också med kraftfoder. Till min glädje verkar han inte ha växt något i sommar heller under vilan. Men jag vågar inte mäta! :p

Han har väl bara startat ett löp tror jag så jag har förhoppningar att det är att rida in honom "rätt" i varje gångart under hösten. Tänkte att vi börjat med lite tömkörning och få honom att söka sig framåt neråt så får vi ta det därifrån :) Min går med fortfarande på bete dygnet runt, men han tappade massor i hull över revbenen nu i samband med kastrering så han blir med stödfodrad.
åh jag är med lite inne på fälttävlan. Har aldrig varit intresserad av det tidigare men har aldrig haft en häst som varit så pass orädd av sig innan.
stort lycka till till er :-D

Då kmr jag till Botkyrka o tittar!
Stella kmr jag aldrig mer o släppt på bete, det är en sak som är säker. Hon har ju gjort illa sig på alla möjliga sätt i varenda hage. Nu har hon insektsbett över hela sig efter två dgr utan flugtäcke (som jag tog av för det var halvtaskigt väder, lite insekter o mkt skav av täcket) så sadel vågar jag inte lägga på. O flugskyddet till ögonen ska vi inte ens prata om. Jag byter mellan flera olika, blir ju skav av allt...

Nu börjar jag bli desperat...Hatar att leta sadel, verkar vara helt omöjligt :-(

Prövar med att kolla med er här om nån av er har en "slit o släng" sadel för en billig peng ?
Vill inte lägga ut några stora summor på en sadel som kmr användas några gånger/v o som om ett par månader inte passar. Håller ju på att sätta igång stjärnan nu o hon verkar bygga muskler fort.

Snälla kolla i gömmorna om ni har nåt :-)

Söker en allround mot hopp el en hoppsadel. 16-17". normal mot vid el vid bom.
Typisk fullblodsrygg; hög/lång manke o ngt svängd/överbyggd rygg.
Ett + är om den passar ryttare m ganska långa ben o är ljusbrun:d

Behöver inte vara fin på nåt sätt, bara stoppningen är oki.
Hon musklar sig ju nu så om några månader kommer jag ändå behöva köpa en ny.
Rider bara korta pass, några ggr/v.

Gnutten, Gusten, Grodan, Gunde, Greger, Gunvald (:D).. Hahahaha.. Nej, men det är ju nästan omöjligt att komma på smeknamn till en häst som man inte vet personligheten på :)

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka