Sv: Engelska fullblodsttråden 9
Kl
Ååååh. Fullblod!
Trimmar en i stallet som ska säljas som ridhäst. Han kommer göra någon så himla lycklig. Så alert, så uppmärksam på vikt och sits, såååå fin i handen och dessutom bra modell.
Förutom lite tjafs i början ("waaah, jag är rädd för exakt allt i skogen, jag har aldrig sett det där trädet förut, jag kan ABSOLUT inte koncentrera mig när stigen svänger, vad göööör du!? Vadå 'ställa åt höger' jag kan inte dressyrsprattel, jag är känslig galopphäst...kan bara springa framåt!!!!" ) så var han så fin, så fin (ehrm ja, han kastade sig visserligen för en traktor som han sett ca varje dag i 6 år men men).
Idag plågade jag honom med att stärka hans svaga sida, ta galoppfattning fint från skritt, små små volter (på spåret på klinikvolten för de som känner till området) där vi fokuserade på att inte tappa bogar åt alla håll och kanter, samtidigt som vi behöll fin rundning, trevlig mun och lyhördhet för skänkel. Vi körde även lite korta sträckor sidförande/skänkelvikningar, kort galopp (trycket!
) och skritt på lång tygel med vääääldigt mkt fokus på sits och skänkelstyrning. Fiiiin!
Ingen fotade, vilket var tråkigt, vissa stunder hade det nog kunnat bli annonsbilder
Ibland är det jättesvårt att förstå att någon vill ha annat än fullblod. Finkalibrerade fordon dessa