Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Haha, jag har så ni kan låna varsin :D

Estivuz-> Det vore inte helt fel. Min kära stalltjej har tappskokurs snart. Snacka om att hon kommer bli utnyttjad av mig :sneaky:
Rejsa drog ju av sig en dojja för ett tag sedan. Så jag jodopaxar o väntar. O väntar.

Jo jag har oxå gått tappskokurs och slår i söm om de krypit ur eller sitter dåligt men jag vågar inte sätta på en sko som är av på fullblodet - han har för dåliga hovar och ofta går de sönder en del när han tappat sko och jag vågar inte spika tight. :D

Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska fodra med. Har fått analysen på höet och det är skitdåliga värden, kommer inte räcka med havre och betfor. Lusern får jag inte i honom tillräcklig mängd.. Alla dessa färdigfoder är ju så himla dyra! :banghead:

Haha, jag har slagit i en söm i Stella en gång. Resten av stallet stod o skrek på mig att slå i den förbannade sömmen någon gång, medans jag blundade, spikade o pep.
Att Stella fortfarande levde (o inte ens var berörd) när jag var klar tackar jag fortf Gud för :D.

D&H Built up el racing balance? Skitdyra, men även om jag inte tror på mirakelfoder, så är jag nästan redo o kalla det mirakelfoder.

Jo, har kikat lite på dom men kom nu fram till att jag börjar att prova med Hippo Grow alfa så får vi se. Var enklare att hitta värdena på och verkar vara ett bra sammansatt foder.

Jag klippte PK igår för andra gången i år. Han var lurvigast i stallet.
När jag klippte huvudet la han det över min axel och stod bara och goooosade. :) Behövs inget plegg här inte!

tsf har complett "lusern"... 160smrp... billigt å bra (i jämförelse... mkt smrp för pengarna)

TRIX lärde mig slå på skor å rikta hyfsat :) Superkul när man får på skiten :D Men är hoven trasig då vågar jag inte slå i nytt hål bara gamla :)

Jo, har kikat lite på dom men kom nu fram till att jag börjar att prova med Hippo Grow alfa så får vi se. Var enklare att hitta värdena på och verkar vara ett bra sammansatt foder.

Jag klippte PK igår för andra gången i år. Han var lurvigast i stallet.
När jag klippte huvudet la han det över min axel och stod bara och goooosade. :) Behövs inget plegg här inte!

Myyys.
Gris är ju tvärlugn o klippa, henne klippte tom Patrik. Stella behövde vi som sagt både bomull i öronen, plegg, sockerbitar och brems till. O då blev hon inte ens klar :meh:. Lite småfix kvar, o de sista på halsen, men de på halsen få väl sitta kvar i värsta fall.
De andra två ska också klippas, men jag tror de borde vara rätt lugnt. De är rätt chilla m saker överlag.

Problemet är att vi har kollektivstall och får inte plats med massor med olika fodersäckar. Eftersom det finns ett gäng redan som ger lusern så blir det nog inga glada miner om jag kommer med en annan lusernsäck.
Kraffts lusern får jag som sagt inte i honom tillräckligt av. Vill kunna ge så mkt hö som möjligt och får han för mycket gottigt kraftfoder så ratar han höet också..:/

:/ men va fan... ställ på loftet? Eller på balkongen i en tunna å ta med varje dag :D

Idag är jag såååå glad! Oki har ju hostat som en idiot i 2-3 veckor... Blodprovet visade inget speciellt och vi bestämde väl att blir det inte bättre i veckan så får jag åka in å kolla med endoskopi eller vad det heter... Så har jag haft hästvakt i 2 dagar å dagen innan det hostade hon bara en gång... Å idag så hostade hon INGEN gång å då hade jag ändå sadel å red i form (dvs halsen dras ju ihop mer än om hon bara leds), inte en tillstymmelse till hostning... puh... hoppas det är över nu!
Hon körde även en rodeoshow runt lunchfodraren å pep å höll på hehe, tror någon är frisk igen (å behöver göra något efter 2 veckors vila)..

Bakbenen (och fram) är sjukt fina efter att jag klippte dem 9mm.

Enda negativa är att mitt diskbråckshelvete kom tillbaka efter PINGISEN på jobbet igår :banghead: sovit med diklofenak å back on track... eller legat vaken.. i morse knarka jag ännu mer å red ;) tabletter är bra :d

Föreslå för de andra att byta lusern. :) i den ni ger nu är de tio procent smbrp, det finns flera sorter med högre smbrp värden, som är utan melass. :) jag rekommenderar även potatisprotein, som jag ger min. Det höjer snabbt värdena av smbrp i fodret. :)

Idag är jag såååå glad! Oki har ju hostat som en idiot i 2-3 veckor... Blodprovet visade inget speciellt och vi bestämde väl att blir det inte bättre i veckan så får jag åka in å kolla med endoskopi eller vad det heter...

d

endoskopi där bak
Gastroskopi fram ner i magen
Bronkoskopi ner i lungan ;)

Skönt att det går åt rätt håll med oki!

Rektoskopi eller koloskopi sker där bak.

Endoskopi är ett samlingsnamn på alla typer av undersökningar som kan utföras med ett endoskop.
/Besserwisser

Haha då har syrran lärt sig något nytt haha så klart det är så!
Bronkoskopi gör man iaf ner i luftrören, gastro ner i tarmen via svaljet ;) jag blandar ihop bara för att vi skickar alla rektoskopier till endoskopi mottagningen på jobbet ;)

Kl.
Är det någon här inne som vet vart man kan få info om stam, ev. avkommor mm på engelska fullblod? Tacksam för svar :)

Tack :)
Hästen jag ska kolla upp heter maniema. Finns en på den sidan du länka till men det är fel häst. Vad jag fattat det som ska hon endast fått ett föl och inte va vid liv längre.

på svenskgalopp finns bara de avkommor som är gdk fullblod, dvs resultat av naturlig betäckning med gdk fullblodshingst. på blup finns de avkommor som är från hbl-hingst...typ.

om avkomman som din vän vill köpa inte är e. en gdk hingst tror jag att det kan bli svårt (många som inte registrerar...)

Okej då förstår jag :)
Han är efter godkänd hingst. Finns med på blup. Är den enda som finns med där. Kanske är därför då att nuvarande ägaren bara trodde att han va enda fölet efter henne. Väldigt trevlig häst på alla sätt. Ville se om ja kunde hitta någon info om syskon mm.
Ingen här som känner till henne och/eller hennes stam? Enligt nuvarande ägare så ska det i stort sett bara vara fina hingstar. Varken jag eller kompisen är speciellt insatt på fullblod så vi känner inte till en enda av de :P

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.