Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hallå. Vi var aldrig till kliniken för ingen kunde köra transporten så då fick vi boka om. Däremot så är det extremt mörkt på fronten nu, har inte råd att ha kvar honom med alla veterinärkostnader så jag måste hitta ett nytt hem åt honom snabbt annars så måste han avlivas :(. Så känner ni någon som vill ha världens finaste och snällaste kille, dock med tandproblem som behöver extra vård så hojta till.

Hallå. Vi var aldrig till kliniken för ingen kunde köra transporten så då fick vi boka om. Däremot så är det extremt mörkt på fronten nu, har inte råd att ha kvar honom med alla veterinärkostnader så jag måste hitta ett nytt hem åt honom snabbt annars så måste han avlivas :(. Så känner ni någon som vill ha världens finaste och snällaste kille, dock med tandproblem som behöver extra vård så hojta till.

Vad begär du för honom?

*Hoppar in i tråden*
Jag har gått och blivit med fullblod! :love:

pellehuvud.jpg

pelledec.jpg

Får hem honom på fredag. Det är ingen liten pålle, tror han mäter ca 171 i mankhöjd. Han är högre bak och kommer att växa lite till.
Född 09 e Mandrake el Mago - Northern Flagship - Green Dancer.

Kan knappt hålla mig till fredag!!

Har verkligen läst igenom denna tråden från sida 1 fram till nu och är alldeles betagen! Så får man vara med här om man planerar att skaffa fullblod men inte har det än? :angel: Har nämligen fått erbjudande om ett 3-årigt galopp-sto som springer lite dåligt. Trevligt psyke, olatsfri, van att gå i hagen, sko, lasta och allt det där. Ska ev. kika på henne i veckan. Fullbloden är helt hästar i min smak med intelligens och temperament och jag älskar att få utbilda själv och forma hästar.

Har dock aldrig haft egen häst innan men varit medryttare många år och då utbildat unghästar. Och så har jag boxplats redo i ett stall med helt fantastiska hjälpsamma människor i (bla. 3 fd galoppörer!). Eller det är kanske dumt att ta en galoppör som första häst? Många spöken i mitt huvud just nu...

regel nummer 1: man måste allllltttiiid berätta vilket fullblod man pratar om ;)

välkommen! (vi kastar ut dig om du inte köper något) :p;)

Haha ja okej. Damen i fråga heter Castle Lane f. -09 e. Black Sam Bellamy. Hon har ett par välkända namn i sin stamtavla har jag sett.
En i vårt stall rider hos Larsen och hon fick höra att jag gick i köptankar och frågade om jag var intresserad. Hon startar på Jägersro imorgon så då ska jag titta och sedan ut och hälsa på henne i stallet så får vi se om det blir bestämt någon provridning till senare i veckan eller nästa. Blir det inte henne så blir det en till hösten när resterande 3-åringar ska ut för att göra plats åt de nya.

Redan när jag började rida för över 15 år sedan har galoppsporten fascinerat mig och jag har alltid sagt att ska jag ha en häst ska det vara en galoppör! Och nu börjar det plötsligt bli på riktigt! :bump: Ni som har tagit galoppörer direkt från banan får gärna berätta lite om era erfarenheter, om det inte inkräktar för mycket på tråden? :angel: I så fall får ni bara skälla på mig så slutar jag fråga.

min kom från banan, hade hängt i stallet i 1år å kanske ridit henne ett halvår då å då... hon var GALEN.. på riktigt... så här i efterhand fattar jag inte att jag köpte henne men det blev häst av henne med tillslut ...

vet inte vad du vill ha för tips? Ställ inte av direkt eller kasta ut direkt på bete om du får en i full kondis, gör en budget å ta x2 så du vet hur mkt det kostar... de äter mer å skos oftare (iaf till en början)....

rid rakt ut i skogen så hästen lär sig att jorden inte är platt å fullt ös...

:D

Denna är ju i tävlingskondis just nu så rida får man minsann göra. Vi har stall precis vid bokskogen så det är inga problem att komma ut. Lite dåligt med backar att klättra i men vi har en del långa sega uppförsbackar som man kan nyttja.

Det höet vi har är jättebra i kvalité, men jag är väl införstådd med att jag kommer få köpa extra kilon och såklart se till så den får kraft vad som behövs. Eller så får jag hoppas att jag får tag på en lättfödd typ. ;)

Undrar väl egentligen mest om det är väldigt dumt att köpa en sånhär häst som första? Är de så väldigt speciella att man bör har annan häst innan för att ha vanan..? Vi har som sagt ett par stycken i stallet som kommer från banan och de har blivit toppenhästar. Har läst mycket här på forumet och en säger att det är toppen och "go for it" medans nästa säger att "AAAALDRIG skulle de haft ett fullblod som första" :confused: Jag har unghästvana, goda förutsättningar i stall och hjälp där det behövs, väl medveten om tiden och arbetet det kräver och att de är "hårda" hästar, men klart man blir osäker när man läser så mycket.

Fullblod är ju ofta "lite extra av allt"...
Det kan vara u-svängar i 180... drama queen-aktiga, "ingen hemma" ibland osv. Man kan bli rädd å de kan bli väldigt starka.
Man får se till att lära känna sin häst och aldrig låta det gå ett steg för långt. Man kanske inte ska galoppera på den där ängen eller skritta på vägen med bilar osv i början. Ta det lite piano...

Jag hade varit medryttare på ett fullblod 4-5år och var med när hon fick föl och hjälpte till att hantera å rida in... sen hamnade jag lite automatiskt på banan när han flyttade dit å då fick jag rida lite snälla å sen lite mindre snälla.
De på banan är så himla olika, den ena skulle man kunna sätta upp en 12-åring på å nästa klarar knappt de rutinerade av...
Men du verkar ju ha goda kontakter som har berättat om hästen för dig, så provrid å känn av :)
Tycker inte att fullblod är fel som förstahäst men man ska vara väl medveten om att de kostar mer å de är oftast mycket livligare... å smartare på gott och ont.

Det du skriver är precis så jag uppfattat hästarna också.
Nåja, får se hur det hela utvecklar sig. Återkommer när jag hittat ett fullblod som passar mig!

Det som gör att man avråder ibland tycker jag främst är att vissa tar tid att att ställa om sig från banan och att det blir en del meck för en ovan ridhäst ägare s.a.s. Vissa är det inte bara att släppa rakt ut i en vanlig hage tex för de röjer och springer sönder sig, eller blir svårhanterade för andra. Som flera sagt så äter de mer, behöver skos oftare, och dessutom är de meckiga med skador tycker jag, allt blir så mkt större på ett fullblod, svullnar för minsta lilla skråma osv osv.

grattis!!! Ser urnajs ut!!!! bra namn har han också ;)

Tack! Jag svävar som på moln! :angel::love:
Frågan är ju vad jag ska kalla honom. Han kallas Pelle hos tränaren men jag vet inte om det blir Pelle eller Aristo. Man måste ju ha något enkelt att ropa när man ska skälla på dem :angel:

Blir första gången jag har eget fullblod, hade ett på foder för många år sedan och har ridit lite på galoppen när jag var yngre. Märkte att jag var lite ringrostig i "fullblodsridningen" när jag provridit massa galoppörer nu.
Det som är bra med min pålle är ju att han är mycket skolriden också och att han inte står uppstallad på Täby utan på en gård på landet.
Bara två dagar kvar nu :)

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka