Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Var och kikade på henne när hon sprang idag och hälsade i stallet efteråt och pratade med de som sköter och rider henne. Inte alls galoppämne det syntes. Normalt så står hon inte inne på stallarna vid banan utan på en gård på landet. Hon kom in i måndags och åker tillbaka imorgon eller fredag. Hon är van att gå i hagen och att ridas ut, van vid trafik, lastning och att sko, aldrig skadad. Hon springer bara dåligt. De flesta i stallet är vana vid fullblod eftersom vi har ett par fd. galoppörer där redan.
Hur ofta brukar du sko om du säger oftare? Har hört vissa som skor 4-6 vecka och vissa 6-8.

Var och kikade på henne när hon sprang idag och hälsade i stallet efteråt och pratade med de som sköter och rider henne. Inte alls galoppämne det syntes. Normalt så står hon inte inne på stallarna vid banan utan på en gård på landet. Hon kom in i måndags och åker tillbaka imorgon eller fredag. Hon är van att gå i hagen och att ridas ut, van vid trafik, lastning och att sko, aldrig skadad. Hon springer bara dåligt. De flesta i stallet är vana vid fullblod eftersom vi har ett par fd. galoppörer där redan.
Hur ofta brukar du sko om du säger oftare? Har hört vissa som skor 4-6 vecka och vissa 6-8.

Kan bara instämma i föregående skribenters åsikter om fullblod. Vad gäller skoning så varierar det ju rätt mycket från individ till individ. Min ena häst kunde lätt gå 7-8 veckor (tror jag men brukade inte ha stenhård koll utan ta det "när det behövdes") och min andra kunde absolut inte gå så länge. Vad gäller temperament tycker jag att fullblod generellt är mer mottagliga för påverkan än gemene halvblod är; är du lugn och trygg blir hästen det och vice versa. Min ena häst hade svårt för inkonsekvent hantering av många olika personer (stort stall+min häst=dålig kombo).

Vad gäller kostnader så, ja, det skenar lätt iväg mer än man kanske kan tro. Foder, veterinärräkningar etc. brukar ha en benägenhet att bli dyrt. Ett pyttelitet sår som en annan häst skulle klara som "vad som helst" kan behöva rätt omfattande behandling, en foderstat som skulle göra vilken annan häst som helst smällfet håller blodisarna i ett vettigt hull... Men trots allt detta är det fantastiska hästar allt som oftast och smakar det så kostar det. Sen får man ju naturligtvis inte glömma att hästar är individer och så även blodisarna.

Jag har inte haft några andra hästar än just flb (frånsätt en ungponny som sällskap).

Första var en foderhäst som hade varit ridhäst i flera år. Och hon tillhörde inte den billigaste sorten. Hade jag tur kunde hon gå 4v innan hon behövdes skos om. Men under sommaren var det mer eller mindre 3v som gällde. Sen flög skorna av.

Andra kom direkt från banan mer eller mindre. Hon hade fått en senskada som ägarna valde att låta läka innan hon såldes. Henne fick jag ta bort efter 6 månader då hon skadade sig olyckligtvis i boxen:cry:

Det tredje och nuvarande e en tös som aldrig sett en galoppbana. Hon e inriden av mig och håller på att utbilda henne nu. Denna dam har även otroligt bra hovkvalitet (enligt hovis). Hon går barfota bak och skors med en intervall på 10-12v.

Men det man får ALLTID hålla i huvudet när man e med dessa underbara djur e att dom e grymt snabba i vändningarna. Och innan man vet ordet kan man vara allvarligt skadad.

Och som redan e sagt. Ut och rid mycket i skogen. Och inte bara på stigar utan inte mellan träden som att hon verkligen får lyfta på fossingarna.

Senast ändrad:

Ni skulle alltså inte rekommendera denna häst till mig som första? Nu har jag inte provat henne men det tål att tänkas på både en och två gånger innan man testar, och sedan tre eller fyra gånger till!
Jag vet att vi har bra ensilage i stallet och att en del foder ingår i hyran. Är väl medveten om att jag förmodligen kommer behöva köpa till eget foder till den och extra ensliage. Har läst att många tycker lusern och D&H funkar bra på fullbloden.
Att den är dyrare än "vanliga" hästar är okej, jag har stadig inkomst och ekonomisk buffert.

Kom även på nu att jag faktiskt ridit ett av våra fullblod en del, men sen är han ganska snäll. Under ridskoletiden red jag till ett fullblossto som inte skötte sig så väl och även de där ponnierna som vände på en femöring som ingen vill rida. Såklart är inte det samma sak som ett stort fullblod, men riderfarenhet har jag så det räcker gott och väl eftersom jag ridit mycket unghästar och "dumhästar" tidigare. Det är mer det där runt omkring som jag nojar mig över. Samma var det när jag skaffade hund, men med lite inläsning och ambition så faller det på plats ganska snabbt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarar verkligen eller på den frågan. Utan att du ska vara berädd på att det kan vara en dam med mycket bestämda åsikter.

Och att det inte alltid e en dröm på rosa rosor.

Kan säga att jag blev avrådd att köpa min tös. Men jag lyssnade inte på det örat och har inte ångrat mig en enda dag. Dock har jag funderat många gånger och kommer funderar många gånger till över vad jag har gett mig in på.

man måste INTE ge D&H, bara dyrt... lusern, havre, alfa, någon müssli... asså... vad som... man får utgå från stråfodret och sen fylla på med det som behövs.

Jag har inte gett några av mina D&H. Fh fick korn, soja och betfor utöver höt. Dom andra två havre, korn, lursern och betfor. Inte samtidigt utan beroende på vad höanalysen har visat och utefter av dom har haft för behov.

Jag tänkter inte svara på hurvida du ska köpa den hästen eller inte. Men jag håller med de andra om att allt blir mer med fullblod. Jag tog min direkt från banan. Då hade jag jobbat med galoppen i flera år och jag inser nu i efterhand att jag inte visste vad jag gav mig in på. Sår som "vanliga" inte ens skulle tvätta får min lymfangit av, han måste ha boots jämt i hagen annars flyger skorna, han får mer mat än halvblodet som går enstjärnig fälttävlan, blir vitlöddrig av insekter trots mängder av spray och har ett stortrutinbehov. Men fixar man allt det där är han världens bästa kompis. Han ställer alltid upp och älskar att jobba.

Du måste inte ge D&H. Min får Hippo Grow Alfa och betfor och det fungerar utmärkt. Allt beror ju på vad du har för analys.

man måste INTE ge D&H, bara dyrt... lusern, havre, alfa, någon müssli... asså... vad som... man får utgå från stråfodret och sen fylla på med det som behövs.

delvis *kl*

Och mina får endast korn alt havre, betfor, mineraler och ett bra hösilage. Inte speciellt mycket heller, mindre än halvblodet här hemma.

Vi ger fri tillgång på hösilaget så det är väl det som gör att vi inte behöver ge så mycket annat

Så det är inte alla fullblod som behöver en massa extra. (vi har 4st fullblod hemma)

vet inte varför du citerade mig, jag skrev ju typ samma som du sen skrev :p

vissa fullblod kan vara lite svåra att få i strå, iaf när de kommer från banan... jag var glad om jag fick i henne 4-5kg hö i början, det var inte kul... å nu är jag tillbaka på samma igen i princip :crazy: På vintern kan hon peta i sig upp till 10kg.

men så har jag en liten fröken prinsessa :cool:
till å med fibergin (som förut var hennes absoluta favvo) ratas för havren nu... ZZzzz....

Tappsko hade "min" gamla häst jämt han med haha, så det är jag van vid! Denna nu brukade gå i hage på landet och sprang inte som en tok som många andra kan göra, och det är ju bra.
Menade inte att jag MÅSTE ge D&H, bara att jag läst att många rekommenderar det till svårfödda fullblod. :)
Tror hon fick lusern (eller likn.) nu och jag har för mig det är havre i förstahand som ingår i vår stallhyra, och ensilaget såklart. Men som ni säger får jag ju räkna på en foderstat utifrån analysen på ensilaget, och hoppas på att hon är bra på att äta stråfoder så man kan utöka det i ganska stor mån.

Förlåt alla om jag kapat er tråd! Säg till om ni inte vill diskutera med mig här så får jag starta en egen. :)

Du kapar inte tråden. Vi diskuterar ju flb, ovs om det e in för ett ev köp eller ej. Så fråga du på. Vi kommer att svara dig efter bästa förmåga.

Håller med i vad övriga skrivit :)
Min pålle är det första fullblodet jag haft, och han är nog ett bra nybörjar-fullblod :D :p Ganska lättsam, men kan vara väldigt ängslig när det är något som är konstigt. Otroligt känslig är han också för minsta förändring, ett byte av box (eller något annat på samma "konstighetsnivå") kan rasera hans värld totalt. Men han är väldigt cool och samarbetsvillig, bussig i ridningen även om han har dåliga dagar och nästan bäst av allt - han är väldigt lättfödd. Äter allt strå man ger honom, nu äter han 12kg/dygn ungefär, men hade jag gett honom 20 hade han ätit upp, han får inte mer bara för att han blir för tjock då :p Utöver det får han en näve krafft protein plus för tillfället, bara som krubbskrammel. I vintras fick han 1kg krafft muskel om dagen, eftersom vi hade dåligt med protein i höet (nu äter han ju gräs, så oroar mig inte över proteinet längre), men något kraftfoder behöver han inte för att hålla hullet. Just nu är han snarare lite för rund, eftersom han vilat pga. tusenmiljoner skador (glömde nog nämna att han är väldigt skadebenägen också...) och att jag inte hittar någon sadel som passar. Sadelletandet fortsätter dock så fort hans ben inte är bandagerat från hoven till bogen...

Har inte upplevt honom som svår direkt, så det jag vill säga är att det nog beror mycket på vad det är för fullblod du får tag i. Vissa är som min, ganska lättsamma och inte så krångliga, även om även jag upplever att allting är mycket mer med honom än vad det varit med tidigare hästar, andra är nervvrak, och sedan finns det allt däremellan. Lycka till vad du än bestämmer dig för :)

jag tycker du låter klart kompetent nog att ta hand om ett fullblod.
Ett fullblod som går i hage på landet och rids "normalt" låter kanon.

Är man bara van vid deras snabba reaktioner och inte skiter på sig
för att hästen steppar är man helt klart redo för ett fullblod.

Det största felet folk gör är att stressa sina fullblod, byter mat och stall
varannan dag och tokrejsar ute för att sen låta hästen vila, är allmänt
stressiga och stissiga själva vilket hästen plockar upp direkt.

man får den häst man förtjänar.

Jag har 5 veckors intervaller sommartid och 6 veckors resten av året. har haft nuvarande fullblod i 9 år.
Min är lättfödd som Nominas, klarar sig bra på ett bra grovfoder samt lite krubbskrammel.

Senast ändrad:

Tack alla för att ni hjälper mig, superschysst! :)

Hon ska få ta det lite lugnt nu efter sitt löp, men sen ska jag prova henne och se hur hon känns. Fram tills dess ska jag be om analysen på vårt ensilage för att komponera en foderstat, ta reda på var "vår" hovslagare tar och på det sedan en kalkyl för vad det kommer att kosta varje månad att ha henne, med rejäla påslag för det har jag ju förstått behövs.

Ni som tog direkt från banan, hur gjorde ni med sadel? Började ni med en träningssadel tills ni provat ut en vanlig eller körde ni markarbete? Hon lär ju bredda sig en del när hon får andra muskler så en ny behöver man ju inte köpa kanske... Eftersom hon är i kondition nu (ska dock gå på "semester" nu när hon kommer ut på landet igen sa dom) så bör hon ju inte ställas helt på vila som ni redan nämnt. Tips mottages!

Jag är jättenyfiken på vilken häst detta är. Namnet säger mig inget. :p Är det den bruna med en bred bläs?

För övrigt tror jag absolut du är kompetent att skaffa en fullblod. De är ju individer som alla andra. Min valack stressar tex ALDRIG upp sig, han är coolast i världen och inte rädd för något. Däremot kan ha bli alldeles övertaggad när något roligt är på gång, och då är han ett pain in the ass för den sakens skull. Men han är allt annat än nervig och stirrig, som ju är en vanligt förekommande förutfattad mening.

Omskolningen skiljer sig lite från att rida in en unghäst från början, men allt beror ju på hur hon har ridits. Jag träningsrider en 2-åring nu, och alla hästarna från det stallet inklusive den lilla, rider vi dressyr på någon dag i veckan också, så alla galopphästar är ju inte bara tränade att ösa rakt fram och sen stanna. :p

tömkörning är bra :)

En annan sak, dra inte ner maten efter galoppen utan gör det sakta, de kan bli stressade av att vara hungriga i princip. hungriga på sin krafft!

å ang. budgeten... ta x2 för det är inget skämt ;) om inte annat så har du buffert sen! Bättre att överdriva å ha pengar över än att lura sig själv :D

åhhh avis jag blir, spännande med ny häst! :banana:

Jag håller också med övriga här i tråden .. MEN, det behöver inte alltid vara så.
Alla är individer.
Jag äger i dagsläget 5 stycken fullblod, ingen är lik den andre. Min ridhäst är lättfödd, äter ett bra hösilage kombinerat med 2,5 kg Lympos Bas om dagen och är super fin. Han skos var 8-9 vecka. Har aldrig tappskor.. Super fin att rida. Mjuk, lyssnar mycket på rösten.
Jag tog honom direkt från banan. Han gick snabbjobb 2 veckor innan jag fick hem honom, han fick en känning på en sena, därav gick det så snabbt.
Dom andra 4 är ston och används i aveln. Ett av stona rids lite då och då och är super seg, "varför skynda" är hennes filosofi.
För ett antal år sedan köpte jag ett framtida avelsto direkt från banan. Tanken var att rida henne lite första åren för att sedan ta föl. Hon var tyvärr fruktansvärt skallad, het var bara hennes förnamn. Hade hon hamnat hos någon annan hade det kunnat gå riktigt illa, jag fick rida henne som man rider en galoppör, att länga stiglädret gick inte, hon fick panik när fötterna var så långt ner.. Hålla händerna med "tummen uppåt" gick inte heller, då fick hon panik ..
Det är verkligen jätte olika .. Så jag varken råder eller avråder dig.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka