Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Om det inte krävs för försäkringen, vilket jag inte tror att det gör, så hade jag inte röntgat, utan bara gjort en vanlig besiktning.

Många hästar lever hela livet med någon form av ks, utan att någon upptäcker det för att de inte har några problem, det sägs att upp till 90% av alla fullblod har någon form av förändring i tornutskotten :)
Jag menar, du betalar förmodligen inte en förmögenhet för hästen (förlåt om jag låter krass) och har den inga problem, så hade i vart fall inte jag letat efter saker som skulle kunna betyda reservationer i försäkring :devil:

Släppa på bete direkt från banan är inget jag heller kan rekomendera. De gjorde så med min valack innan jag köpte honom och när han kom till oss någon månad senare var han skinn och ben. Inte alls roligt :( Han är svår att hålla i hull och behöver enorma mängder mat, och mycket protein! Gräset räcker inte utan han måste stödfodras om han ska gå på gräs dygnet runt, 3 ggr/dag. Ingen utehäst om man säger så ;) Han har dessutom haft magsår så det krävs att det är rätt sorts mat, han har tex svårt att tillgodogöra sig hel havre. Lucern och Groov 125, betfor och korn eller havrekross på det brukar vara en bra grund... men nu svamlade jag iväg lite här känner jag! :P

*kl*
Nu har jag fått hem mitt fullblod och han har tagit det hela med väldigt mycket ro!
Fick gå ut i hagen med sina 7 nya polare i förrgår och det var inga som helst problem. Visst drog han ett race när vi släppte honom själv först men annars var han helcool.
Red första skritturen ute i förrgår med sällskap av det andra fullblodet på gården som sprätte runt lite och blev rädd för saker medan Aristo bara skrittade på.

Igår tog vi en tur ut själva (på't direkt liksom) och även det gjorde han utan problem. Nyfiken men orädd.
Nu blir det vila och tid för honom att acklimatisera sig ordentligt och kanske äta upp sig några kilo även om jag tycker han är i ganska fint hull redan.

Från det ena till det andra, var har ni era fullisar försäkrade och varför om man får fråga sånt? :)

Min är försäkrad hos Agria, det blev så eftersom jag har båda hundarna där och kunde få bästa priset hos Agria. Jag ringde runt till dom olika bolagen först och jämförde.

Min är försäkrad hos Dina försäkringar, eftersom de var billigast. Dessutom har vi andra försäkringar där och har bara bra erfarenheter utav Dina :)

IF, hon är född i IF och första ägaren jobbade på IF.
Jag rekommenderar INTE att byta bolag från det hästen är född i, kan bli problem i framtiden å de kan skylla på att felet fanns när de var i andra bolaget osv...

liv 25000 vet 50 000. lite lågt, jag vet, men det var för att jag ändå inte hade tänkt utsätta henne för bukoperation eller större saker.
har tänkt ändra i flera år...

Min är i Agria, enbart för det var där han var försäkrad när vi köpte honom. Hade hellre velat ha IF. 15' i liv och 50' i vetvård.

Snor min egen knapp.

Passi var förresten inte försäkrad när jag köpte honom (vilket gjorde att jag tog mig en ordentlig funderare innan jag köpte), annars hade han fått stå kvar hos det bolaget han hade innan oavsett vilket det var.

Min är försäkrad i Agria, anledningen till att jag har henne försäkrad där är för att hon var det när jag köpte henne. Har även hunden försäkrad i Agria så lika bra att ha dom samlade på samma :)

Alla mina djur är och har alltid varit försäkrade i agria. Från början fanns det i stort sett bara agria som försäkrade häst dessutom och jag har alltid varit supernöjd med dom. Visst är det lite dyrare kanske, men servicen är oklanderlig och det har aldrig varit något som helst krångel med utbetalningar, ifrågasättande eller liknande.
Jag byter inte! :laugh:

Får man fråga varför man inte bör byta försäkringsbolag när man köper en häst?

Enkelt förklarat - Om hästen skadar sig så kan det nya försäkringsbolaget hävda att skadan uppkom innan försäkringen tecknades och man får alltså ingen ersättning.

Min e i if. Har både mig själv och hunden i if och när jag hade ponnyn var hon oxå i if. Plus att den var i särklass billigaste. Betalar mindre för Tara än hunden av någon konstig anledning:D

Har 10' i liv, 100' i vet. Eller ja dom har ökat det till 120' har jag för mig. Kommer att ta ner det till 50' då jag vill ha en fast självrisk (var det innan på 100' men dom tog bort den när dom ökade)

Kan bli resovationer när man byter. Och så har jag för mig att dolda felförsäkringen försvinner om man byter.

Har vår i Agria. 50.000 i liv 120.000 i vet. Han är opererad i halsen, undersökt med endoskopi (eller vad det heter?) ultaljudad sen opererad, har aldrig vart nåt problem med att få ut nån ersättning för nåt. Behövde inte ens betala hovslagaren på kliniken som kom å drog av skorna innan operation (ville inte dra av dom hemma innan för han blir så dann i fötterna om han går utan skor det minsta). Var tvungen att göra böjprov + longering när vi ville teckna försäkringen för han hade bara sån där "galopp försäkring" när vi fick honom.

Agria- försäkrade henne som åring. 120.000 i vet. och 5000? i liv. Det viktiga för mig är veterinärvården. Hundens försäkring är dyrare än Julies .....

Jag har också betydligt högre i vet än liv. Måste han tas bort kommer inga pengar i världen göra att det känns bättre, så det är ointressant.

Har honom hos Agria.

Jag har också betydligt högre i vet än liv. Måste han tas bort kommer inga pengar i världen göra att det känns bättre, så det är ointressant.

Har honom hos Agria.

Nej, inga pengar i värden kan nog göra så att det känns bättre om nåt hände så att man måste ta bort honom. Har väl också det högsta i veterinär, kan väl inte ha högre? Men eftersom jag har råd så kan jag ha högt liv utan att det gör nåt;) sörjer gör man nog ändå om nåt händer oavsett vilken summa man har i liv, spelar nog ingen roll alls den dan om nåt händer. .

Senast ändrad:

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka