Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

If, fast självrisk och får rabatt på premien varje år hon är skadefri.
har varit väldigt lönande för mig som har ett friskt fullblod men som får
fullblodspremie, dvs skyhög.

Ang bete, många är uppväxta på lösdrift i sverige och klarar det fint.

Inte så länge du byter mellan folksam, if, sveland och agria.
de har en överenskommelse som gör att de tar över risken från varandra
och du hamnar inte mellan stolarna.

har man betalat en del för hästen är det en bra idé att ha den försäkrad för det iaf de första två åren för att säkra sin investering så att säga.

efter det känner man hästen och kan göra ett nytt val.
under 10 000 är dock dumt då man isåfall får lägga till pengar för en ev. avlivning.

Inte så länge du byter mellan folksam, if, sveland och agria.
de har en överenskommelse som gör att de tar över risken från varandra
och du hamnar inte mellan stolarna.

Då kan jag tala om för dig att den funkar sådär. :(

hästen född i agria, såldes å bytte till IF, köptes tillbaka å bytte även tillbaka till agria....
fick starr som inte gick att operera och fick tas bort... Agria vägrade för det kunde börjat under IF-perioden....

Jo, det är klart. Men jag fick min häst gratis, och tog över samma försäkring som han hade innan. När jag fick honom hade jag egentligen inte möjlighet att ha häst eftersom jag pluggade. Men han skulle avlivas annars, och jag kunde inte ha det på mitt samvete. Därför fick han ingen avsevärd summa i liv. När jag sedan ville höja den för ett tag sedan ville Agria ha hutlöst betalt, så då fick det vara. Går han bort inom 5 år hade jag ändå gått back på den försäkringen, så det var väl tur att jag inte gjorde något åt det, nu när det ser ut som om han inte kommer leva mer än max ett halvår till. :(

kl

Jag har fått möjligheten att få köpa ett mycket fint sto som avelsto när hon går av banan. Problemet är att hon har överbett .. Och det kan ju mycket väl bli så att hennes framtida föl också får det.
Min fråga till er är, hur ställer ni er till en häst med överbett? Det är tydligt att hon själv inte lider av det, på 15 starter har hon (än så länge)
3 segrar
4 andraplatser
5 tredjeplatser. Max hcp 77

Fölen ska säljas som galopphästar.

Hade ni köpt en framtida galopphäst med överbett?

KL

Knapplånar lite avs försäkringsfrågan.

Har man en rörlig självrisk så blir det också väldigt dyrt att utnyttja sin vet.vård. Räknade ut när mitt sista (senaste?) fullblod stod med ligamentskada med komplikationer att när vi fått ut 30 000 i försäkringsersättning hade jag lagt nästan lika mycket ur egen ficka avs allt som inte omfattades av försäkringen. (vilket är ganska mycket). Bolag: Agria

Var går din gräns då? :)

Hur stort får det vara, och vad är stort för respektive person?

Mitt fullblod har ca 5 mm och det var egentligen det enda som hindrade mig från att visa honom som hingst.

Men på ett sto skulle jag nog inte bry mig om det inte var större än 1 cm och hon var fin i hull och i resten av munnen. Och så givetvis vara väldigt noggrann med att hingsten har ett korrekt bett.

Men ska man vara krass så tror jag galoppfolket skiter högaktningsfullt i hur hästen ser ut i munnen så länge det går att stoppa i ett bett i den och att hästen får i sig nog med mat för att orka springa!

En gång i tidernas begynnelse hade jag hand om en häst som hade 5-7 cm och han fungerade utmärkt men man fick hålla efter tänderna längre bak då han fick hakar rekordfort. Vet inte hur gammal han blev men jag tror han var 7 när han var hos oss. Han fungerade även med kandar.
Men den hade jag INTE avlat på om det varit ett sto!

När vi ändå pratar om tänder kan jag slänga upp bilden jag lade upp på FB på min killes mun. Han betedde sig som sagt lite mysko i vintras, slängde med huvudet och när vi öppnade käften på honom fann vi också anledningen. Killen var närmast förstörd och hade så jäkla ont. Jag kommer aldrig få svar på om förra ägarna visste om det här eller inte men vid konfrontation så sa de bara att det minsan aldrig varit några problem med hans mun eller tänder och senast de kollat hans mun var mindre än ett år från när jag kollade den.

318040_10150945823258011_427097563_n.jpg

Kopierat från min FB
"Det är många som undrat exakt vad som varit fel med Polars mun och tänder så jag tänkte ladda upp den här bilden. Den undre delen föreställer då min killes mun efter 3(!) behandlingar. Detta är den högra sidan, den som är värst. Vad som ses är en enorm spetshake längst bak som förr gick upp in i köttet på honom och skapade ett enormt hål, nu har vi slipat ner så mycket vi kan utan att skada pulpan. Foderinpackningar som sitter så djupt mellan varje tand att det inte bara blöder och gör jätteont för honom när de dras bort, de har även skapat inflammtioner i hans tandkött. Samt ärr och sår i kinderna skapade av hans vassa kanter som han fått genom att han tuggat fel pga smärtan och tänderna har inte kunnat slitas korrekt. Veterinären var enormt fascinerad över att allt han uppvisat är lite släng med huvudet."

Fast kom igen.. du tycker inte du hänger ut "förra ägarna" nu??
Deras vet. kollar tänderna regelbundet, det vet du, du jobbade ju själv i stallet! De tar väl hand om sina hästar!

Jag red honom förra sommaren en del å det var inga problem med hans huvud då. Hästen var dessutom rund å go, nästan fet för att vara galopphäst! Så SÅÅÅ ont kan han inte ha haft med tanke på hur han såg ut!

Tycker det är lite olustigt att du skriver som du gör. SJÄLVKLART visste de inte om de där problemen, OM problemen ens fanns då.

Sen är det självklart synd att han ser ut som han gör i munnen och att han har ont (?).

Polar har ett järnpsyke och visade knappt att han hade så pass ont som han hade och äter skulle han göra om så man drog ut alla tänderna på honom, han är en riktig matgris :D
Deras veterinär ger jag inte två röda ören för, och det är just den jag skulle klandra mest för detta. Kan säga att den veterinären aldrig kommer få komma ens i närheten av den här hästen igen.
Problemen som Polar har och har haft ska enligt flertalet veterinärer och tandkunniga ta ÅR på sig att kunna utvecklas till den punkt som det var när vi började behandlingen så jag skulle kunna sätta min årslön på att skadorna fanns där förra sommaren. Och som jag skrev, jag kommer aldrig få reda på ifall förra ägarna visste om det eller ej och jag vill tro att de inte visste om det JUST för att jag jobbat där. Men när pengar är inblandande så har jag slutat lita på hästmänniskor. Men som sagt, jag klandrar stolpskottet till veterinären mest.

Vågbett kommer väl av att det är för trångt i munnen så alla tänder inte får plasts på en rak rad?

mer intressant vore en bild från INNAN ni började joxa i truten på honom...

Nu ser det ut som att varenda tand är fixad och rispar i kinden, hade det varit gammalt så hade det ju varit läkt...

Jag hade ägt min häst i tre år när hon började slänga med huvudet. Ett halvår senare gick det inte att rida alls på bett ( hade två vet som kollade henne under denna tiden i munnen). Då åkte jag till en dansk tandläkare och fann stora skador i munnen. Ett halvår senare var hon sårfri i munnen men nu 6-7 år senare går hon fortfarande inte att rida på bett.

Så.. Skadorna har nog funnits länge men det är inte säkert att de märkts.
Och alla veterinärer verkar inte kunna se eller så kommer kindsåren fort.

Jag hoppas det löser sig för dig och hästen.

Hästar äter även om det gör ont, de är flyktdjur som du kanske vet?
Hull säger inte allt om tänder. Långt ifrån.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka