Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Får man fråga vad det var för skador om gör att hon fortfarande inte kan ridas med bett?

Den är kollad av flera veterinärer genom åren, bla på klinik.
Verkar märkligt om alla har missat det i 10 år...

Men jag hoppas också att det löser sig för hästen. Det är en fin och trevlig individ! :love:

Första tanden, där bettet gärna ligger emot, hade i underkäken växt sig väldigt lång varpå tänderna i överkäken inte kommit ned. De långa tänderna fick därmed jobba helt fel och satt löst i tandköttet (som var ordentligt inflammerat) och rörde sig. När tandläkaren rörde tanden kastade sig hästen trots kraftig sedering.

Ett halvår senare hade tänderna växt fast och tänderna ur överkäken kommit ned. Inga vassa kanter längre. Det sitter i huvudet, smärtminne och hästen blir stressad bara ett bett kommer nära tänderna.

Två veterinärer med full utrustning kollade henne. Ingen fann nåt fel.
Jättemärkligt men sant.

kl

Oj här har man missat saker! Först vill jag bara klargöra att ingen har skrämt bort mig från någonstans, jag har bara inte haft tid att sitta på Buke utan har tillbringat mycket tid med min kille som nu ska få flytta till en jätteduktig tjej (det tackar jag Aliil så jättemycket för) över sommaren och om allt går vägen så ska han bli hennes.
Kommer bli så tomt utan honom men jag tror han kommer trivas som fisken i vattnet i sitt nya hem.

255561_10150951977523011_1327475566_n.jpg

Det var så lite så. Hoppas att han trivs och att allt e/blir bra.

Vad skönt att det löste sig, hoppas att munnen blir bra nu.
Vackert kort.

Senast ändrad:

mm intressant utveckling det blev angående tänderna...

Vill bara tillägga att senaste veterinären som var ute hos mig för några veckor sedan för tandkoll.. trodde att ljusgrås hingsttänder var vargtänder och vargtanden han har var citat : Nä men oj här är en extra tand som är lite lös guuu vad konstigt :crazy:

Ja jag lärde mig att trots extrautbildning och fin utrustning kan man missa saker. Troligen raspade de första veterinärerna bara till de vassa kanterna
men gjorde inget åt grundproblemet och därför återkom det direkt.

Jag fick många tips om att hålla emot och rida på.
Fast än att hästen reste sig och kastade sig handlöst bakåt bara jag
tog i tyglarna, hon som aldrig lättar fram annars..

När tandläkaren rörde de lösa, inflammerade tänderna under sedation
reagerade hästen kraftigt. Det var fruktansvärt så ont hon hade.
Men ätproblem? nope.

hur blev det med det där att "hästtandläkare" inte längre fick arbeta i Sverige, eller gäller det enbart sederingen? Lär ju inte ringa distriktet om ljusgrås vargtand iallafall om dom ska börja slita och dra i hingsttänderna :cool:

Det var väl som så att man inte fick utföra något ingrepp som kan innebär smärta på hästen om man inte är utbildad för det. Så jag har iaf tolkat det som så att det bara e utbildad vet som får ta värgtänderna och annan åtgärd i hästens mun.

Min danska tandläkare fick inte vara här nåt år men kunde komplettera utbildningen på nåt sätt så nu får hon verka här igen. Jag tror att om de inte är veterinärer så måste de ha nåt slags intyg och en veterinär med sig.
Och de får inte utföra operativa ingrepp, så har jag förstått det.
För det finns fortfarande en del hästtandläkare aktiva ute?

Det finns många skolor ang tandläkare, om man ska ta ned tänder eller inte.
Jag är glad att hon gjorde det på min för det gjorde en väldig skillnad.

Senast ändrad:

*kl*

Kanske dags att avsluta denna tråd eftersom det är långt från ämnet nu?

KL

Håll er till ursprungstrådens ämne och sluta tjafsa.

mvh
moderator
mysko

*kl*

Finns det någon sida/förening eller liknande där man kan gå in och se vilka tandläkare som är godkända i sverige?

Jag är så nöjd så med min och han brukar besöka ett stall som ligger bredvid en klinik så behövs sedering så finns veterinär på plats. Men efter att ha läst lite olika här så blir jag osäker på vilka regler som gäller :crazy: Är det jag som hästägare som måste kunna reglerna och följa dessa eller ligger det på tandläkaren?

Har aldrig behövt göra något avancerat på min så hon har stått med munstege utan något lugnande... han har slipat lite på hakar... första året så slipade han till framtänderna lite i å med att hon krubbiter å det hade blivit lite felnötta.. men nu har hon gummimatta på sitt bitställe och tänderna klarar sig!

Någon veterinär (minns inte vilken nu på rak arm) tog bort vargtänderna på henne men det är ju ca 6 år sedan, då tror jag inte de här nya reglerna fanns?

Fråga 2. Hur djupt måste ett sår vara vid sidan hasen (mjukdelarna lite mer mot framsidan) för att kunna ha påverkat en senskida och vad händer om den är påverkad?
Vad innebär "påverkad" i sammanhanget så att säga :p

Det är alltid ditt ansvar som hästägare att se till att hästen inte utsätts för lidande av outbildad hovis/tandläkare/strasserverkare mm.

men finns det någon förening eller så för tandis som man kan kontrollera det hela med?

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka