Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag körde kraft rehab året runt.
Bete+5kg hö+ rehab. Men då var min herre en riktig ätare som tur va.
Stor och svår född:-) men så älskad förutom av plånboken

*kl*
Ni som haft fullblod som ridhästar ett tag, vad fodrar ni med? Min långbente går på bete nu men det är på gränsen till att han börjar tunna ur.
Han får havre men det verkar inte räcka tyvärr.
Jag funderar på ett müslifoder, vilket är bäst/prisvärdast? Hur mycket MJ brukar man behöva ge egentligen? Pålle är tre år och lär växa lite till, han är igång och rids.
Jag har möjlighet att ge lusern, havre och något "dyrt färdigfoder". Pellets har jag dåliga erfarenheter av. Funderar på Hippos ProMüsli eller den nya MüsliTop. Helst vill jag ge så lite müsli som möjligt.. Räknar med att jag får experimentera mig fram lite men vore kul med lite tips och funderingar.

Hej!

Jag provade under ett år Hippos muslitop men har nu gått över till Spillers Conditioning mix! Helt Outstanding! Min tål ej havre då han blir galen av det och Spillers är havre fri! Jag tycker det bygger uppifrån och ner dvs han blir rund om rygg och överlinje men inte fet =)

JAg ger inga mängder, just nu på sommaren 1/2 kg och under vinterhalvåret kanske jag ger 1 1/2 kg som mest. Det är inga mängder men ger ändå bra resultat. Jag har inte räknat något då vi ändå inte har några värden på höet. Sen får han en näve linfrön oxå både för hull och hårrem;)

Har provat flera andra musli-märken men detta är det han älskar! Har försökt få fler att pröva det men det går knapert!

Vill bara tillägga att han bara är en hagprydnad, men skulle nog bli ännu mer fantastiskt i sin kropp om han reds ;)

Senast ändrad:

Hej!

Jag provade under ett år Hippos muslitop men har nu gått över till Spillers Conditioning mix! Helt Outstanding! Min tål ej havre då han blir galen av det och Spillers är havre fri! Jag tycker det bygger uppifrån och ner dvs han blir rund om rygg och överlinje men inte fet =)

JAg ger inga mängder, just nu på sommaren 1/2 kg och under vinterhalvåret kanske jag ger 1 1/2 kg som mest. Det är inga mängder men ger ändå bra resultat. Jag har inte räknat något då vi ändå inte har några värden på höet. Sen får han en näve linfrön oxå både för hull och hårrem;)

Har provat flera andra musli-märken men detta är det han älskar! Har försökt få fler att pröva det men det går knapert!

Vill bara tillägga att han bara är en hagprydnad, men skulle nog bli ännu mer fantastiskt i sin kropp om han reds ;)

Gav inte Hippofodret något resultat eller varför bytte du?
Vi har ganska tråkiga värden på höet, lite protein och ganska snålt om energi brukar det vara.
Jag har ingen lust att hålla på och pyttsa med olika foder hit och dit. Fodringar sköts av andra i stallet så då kan jag välja en sort att använda mig av. Lusern och ev något annat kan jag ge efter jag ridit.

Nja han är ju en väldigt vacker häst men jag tyckte inte att han höll i muskulaturen riktigt på det andra och det behövdes ca 2-3kg om jag minns rätt. Han var trist i hårremmen. Vi har oftast väldigt bra värden på höt (måste banta mitt sto på vintern!! Hon får bara hö!!)

Men jag tycker verkligen Spillers fungerar! De lovar ju tom att du får pengarna tillbaka om du inte ser resultat efter två veckor! Rena Dynamiten!:bump:

Får hoppas att trean blir lika inkomstbringande som tidigare då ;)

Min äter mustang, jag föredrar svenskt foder.

Min herre får bete + 1,5 mått hippo grow alfa + betfor + 6 kg hö. Får lika mycket pellets som på vintern men då får han silage med högre värden än höt han äter nu.

Jag är inte förtjust i färdigfoder, utan vill hellre blanda själv :)

För närvarande får Lilla p, 6år, inget kraftfoder eftersom hon verkar klara sig bra på bara betet nu när hon för tillfället bara går och skrotar (jag har en bruten handled, så hon har semester).
Tidigare somrar har hon fått havre, korn och lucern som tillskott.

Märta som ger di får 1,5kg högfettshavre, 2l lucernhack, 2dl potatisprotein (som har innehåller dubbelt så mkt smrp/kg som soja), 2kg korn (stöpt hel), en slurk rapsolja, mineraler och fodersalt :)

Tillägg: Nu är hon släppt i ny hage så det kan tänkas att jag får dra ned på kraftfodret, å andra sidan tar fölet mer allteftersom det växer :)

Senast ändrad:

Jag är inte förtjust i färdigfoder, utan vill hellre blanda själv :)

För närvarande får Lilla p, 6år, inget kraftfoder eftersom hon verkar klara sig bra på bara betet nu när hon för tillfället bara går och skrotar (jag har en bruten handled, så hon har semester).
Tidigare somrar har hon fått havre, korn och lucern som tillskott.

Märta som ger di får 1,5kg högfettshavre, 2l lucernhack, 2dl potatisprotein (som har innehåller dubbelt så mkt smrp/kg som soja), 2kg korn (stöpt hel), en slurk rapsolja, mineraler och fodersalt :)

Tillägg: Nu är hon släppt i ny hage så det kan tänkas att jag får dra ned på kraftfodret, å andra sidan tar fölet mer allteftersom det växer :)

Jag gillar egentligen inte heller färdigfoder men vi brukar som sagt ha ganska dåligt hö och i stallet finns havre, kli, betfor att välja på. Havre ger inget resultat eftersom jag öser i honom det nu och han ser ut som ett vandrande staket. Tänkte prova med müsli + lusern + betfor ett tag så får vi se vad det ger. Han går ju på bete nu och vi har inte fått in nya höet än så jag kan inte räkna på några värden.

Uploaded with ImageShack.us

"Staketet" (Såklart var han tvungen att hänga ut snorren när jag skulle fota:o:p)
Fast han ser faktiskt inte lika illa ut på bild som jag tycker han gör IRL. Men jag funderar på om det faktiskt mest är muskler han tappat, togs ju ur träning för 2 månader sedan och nu vilar han ju.

varför musli osv? Det mest naturliga är ju att lägga på lusern eller annat proteinfoder som komplement till betet nu om du tycker han tappat.

OK. men kör ngt protein krafft då iallafall, muslin innehåller ju nada protein, är mest bara tom energi.

typ krafft muskel eller dyl.

Liten speta ;)

SÅ himla illa ser det inte ut, iaf inte på bilden.
Visst är han lite tunn och någon muskelmassa att tala om finns ju inte heller.

Korn (ja, jag vet att det finns många som inte tycker det är hästmat egentligen) kan du också ge honom.

Om det nu bara är två månader sedan han togs ur träning, så tycker jag att du ska ta in honom på box (om du har möjlighet) och låta honom vila där.
Det är inte alla som klarar en direktomställning så snabbt, utan rasar i vikt.

Fördelen med fullblod är ju att lika snabbt som de tappar, lika snabbt kan man få upp dem i hull igen :)

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur