Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jag använder mig av distriktveterinärerna och på den station som jag vänder mig till så ska de enligt deras hemsida ha "specialkunskap om hästens tänder och bettproblematik." Dock finner jag ingen hänvisning till att de skulle vara godkända osv.

Men det hade varit intressant att veta om det finns någon sådan sida att kolla vilka som är godkända :)

Vet inte om jag är kass på att googla, men jag hittar dessvärre ingen lista där man kan se vilka som är godkända för tandvård hos häst.

Alla veterinärer ska vara det.
Sen finns det en lista över de som gått vidareutbildningen på SLU,
de kan man nog också anse som ok.

*kl*

Nu har jag ÄNTLIGEN träffat min hästs mamma!!!! Har alltid velat det men hittade henne på facebook för några månader sedan!!

Så när jag ändå var nere till Falsterbo så åkte jag låååångt ut på landet innan flyget hem.

De är bara inte kopior utseendemässigt, utan mycket i sättet är SÅ likt. Lillasyster är rätt lik till formen på huvudet men mycket gosigare, inte alls så reserverad.
Min + de där 2 är alla låga i rang, man såg på kroppspråket hur de alla hellre bara går iväg än att försvara sig/ställa till med något.

Lillasyster kunde jag få hem i veckan med nästa galoppbuss :rofl: Dumma människor å säga så, jag har inte rååååååd med 2 hästar (men vill haaaaaa).
De sa även att vi kan byta häst om min ska vila så kan jag ta upp lillasyster :p Så Oki får väl bli skåning igen om benet inte läker som det ska ;)

ååå det lät ju som en bra ide :)

Jag letar efter en häst men inte hittat någon som passar än :(

medryttarhäst är ännu svårare:(

hur stor behöver du? Har en superfin som min kompis just fick hem från fodervärd som det gick "sådär" med... valack 4år... Gick av galoppen i våras. ca 160 eller strax över tror jag... Blir nog en utmärkt häst till fälttävlan.. å du får garanterat ha den på prov för ägarna är måna att den hamnar rätt.

*kl*
Ni som haft fullblod som ridhästar ett tag, vad fodrar ni med? Min långbente går på bete nu men det är på gränsen till att han börjar tunna ur.
Han får havre men det verkar inte räcka tyvärr.
Jag funderar på ett müslifoder, vilket är bäst/prisvärdast? Hur mycket MJ brukar man behöva ge egentligen? Pålle är tre år och lär växa lite till, han är igång och rids.
Jag har möjlighet att ge lusern, havre och något "dyrt färdigfoder". Pellets har jag dåliga erfarenheter av. Funderar på Hippos ProMüsli eller den nya MüsliTop. Helst vill jag ge så lite müsli som möjligt.. Räknar med att jag får experimentera mig fram lite men vore kul med lite tips och funderingar.

Alla veterinärer ska vara det.
Sen finns det en lista över de som gått vidareutbildningen på SLU,
de kan man nog också anse som ok.

Nej jag har använt en sån och det var inte bra. Det var en sån som tog för lite som jag skrev om tidigare. Hästen hade ont och åt inte på två dagar efter den behandlingen trots att det togs för lite.... När nästa som har annan längre utbildning tog bort hela hakarna, så kunde hästen äta direkt och åt dessutom fortare....Enligt den vet är de som vidareutbildats svenskt rätt okunniga....vet inte om det stämmer men jag vet vem jag väljer nästa gång..

Mini-Me: LISTA

Senast ändrad:

Min stora grabb kan ej heller gå på enbart bete, han får i stort sett samma mängd mat som utan bete, det enda jag tagit bort är krafft muskel samt ett halvt kg lucern. Fodra på ordentligt, ge lucern som komplement till havren, och ge rätt ordentligt.

min får ca 3/4kg D&H Stud Balancer + typ 1/2 mått havre, jag vet att 3 mått havre är ca 2.4kg ;)

Sen äter de HÖ när vi lägger ut :eek: å det är mycket bete... förstår nada, men det är inte alltid man gör det. Börjar tro att min är rädd för något längre ner där det finns gräs för hon hade stått kvar uppe vid badkaret/grinden när den andra hästen sov längst ner (finns ett bete till så den hade gått ner till de andra de kan se)...
Min har stått där uppe varje dag jag har varit där. Men jag har varit där på morgonen så det kan ju vara att jag varit där på morgon-vila-tiden å det är därför... hon har iaf inte tunnat ut så hon är inte döende - än :angel:

Innan min kunde äta havre (tror hon fick ont i magen för hon slutade äta efter några veckor å jag testade flera gånger, men nu har det funkat kalas i ett halvår) så har hon fått allt möjligt, Hippo Bas Harmoni, Hippo Alfa, Lusern, Fibergi :love:
Hippo Alfa är helt klart mitt "mirakelfoder".... Men sen jag hittade lusernet med 160smrp så kör jag på det, blir billigast/smrp.

Dodson build-up cubes är rena miraklet för tunna hästar.

Har du fullblod?

Nu kan jag blanda ihop användare för jag hänger inte på dressyr, men är det inte du som är så duktig på dressyr? Å isf blir jag nyfiken på vilken blodis du har!! :)

Jag har haft flera stycken fullblod... Nu är jag involverad i en 4 åring som faktiskt ser ut att bli dressyrhäst.

Jag är fälttävlansryttare.. ingen dressyrryttare så jag vet inte varför jag hänger runt på dressyr egentligen :angel:

Senast ändrad:

Den första kom från Danmark, den andra köpte jag direkt från uppfödaren och gick således aldrig löp.. den tredje gick säkert på täby, sprang ju in 3 miljoner så troligtvis ja.. och 4 åringen har bara startat ett par ggr men trivdes inte, den har aldrig varit på Täby

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur