Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hur har ni det med överben på era fullblod:crazy:. Frambenen på våran har en hel del bulor, inga snygga släta ben. Han har aldrig haft några men av överbenen, halt eller så men det är inte snyggt. Men han har jobbigt att hålla reda på sina ben i allt sprattel i hagen, ranghög, busig å snabb. Under ridning har han alltid skydd men vill helst inte ha det i hagen, han får så lätt skav.

ja jag har ju turen o ha bukes lättföddaste fullblod;) Försökt banta henne under vintern genom att dra ner höet och bland ut med halm. Inget kraftfoder såklart. Reds dock inte så mycket i vintras pga elak hovböld och efterföljande sviter. Dock ute varje dag i hage. Fina hovar skos 6-8v beroende på årstid. Är lugnet själv. Världens bästa kompis :love::love::love:

Min valack behöver dock lite extra mat. Får havrefritt då han faktiskt reagerar på havre. Han får Spillers Conditionings Mix och håller hullet fin. Bra hovar, går barfota just nu men rids ej.

Min har ett srto överben på vänster fram och ett på vänsterbakkota. Ser förjävligt ut men han har inga men av det. Jag är inget fan av skydd i hagen så han går utan, även om jag nog egentligen skulle må lite bättre i mammahjärtat om han hade det. När jag rider har jag alltid höga dressyrskydd fram och strykkappor eller dressyrskydd bak.

Valacken har några överben, men han är inte särskilt rädd om sig heller .. Skydd kan jag inte ha för dom drar han av sig :p

Inte brun men fux, med en jämn fin bläs.
Vem är det du rider för om jag får fråga? :)

Nu är det bara det mest det ekonomiska jag fastnat för. Har ju buffert och stadig inkomst, men är ändå nojig att pengarna ska ta slut en dag. Det vill jag ju verkligen inte och vad gör man då? Vill ju inte behöva sälja... Ena stunden tycker jag minsann inte att jag ska ha häst, men i nästa är jag tvärsäker på att jag ska ha. Usch så jobbigt. Vill inte förhasta mig men vill samtidigt inte missa en bra häst...

Cilla Sjöholm, hennes hästar står inte heller inne på Jägers, vi rider dit.

Tja alltså... Det har hänt mig flertalet gånger att jag fått gå på knäna och äta knäckebrödssmulor från marken för hästens skull, men det har varit värt det. Alla fullblod behöver ju som sagt inte 5 kg kraft om dagen heller, det varierar ju det där.

Då har du ridit förbi min dam då antar jag :). Har du ridit för henne länge?

Till TS: Jag köpte mitt fullblod i höstas, hon hade startat fram till en månad innan jag köpte henne. Jag fick hem henne och försökte lära känna henne i lugn och ro. Jag red henne i princip direkt med vanlig sadel utan problem, hade ute sadelutprovare. Det har varit väldigt mycket skritt och trav och även långa promenader till fots tillsammans med henne.

Hon äter ganska mycket och skos var 8de vecka så här långt. Lite veterinärkostnader har det ju hunnit bli men det var mest för att jag ville kolla henne i munnen när jag fick henne och för att hon vaccinerats och det är ju inget konstigt :).

Jag är nöjd med mitt köp och jag verkligen älskar denna häst, hon är helt underbar! Mitt tips är att ta det chill i början, som nån sa ut och rid i terrängen och umgås och lär känna hästen.

Om du ska köpa eller inte kan bara du bestämma :). Lycka till.

Inte speciellt, började rida henne ena 2-åring för kanske en månad sedan. Din var den lilla svarta va? :)
Står hon mellan Cilla och Jägers eller? =)

Jag har 2st fullblodsston, ett på 13 (som väntar sitt första föl nu i juni) och ett på 6 :)

De är nog varandras motsatser ;)
Det ena stoet har varit tåkamodsprövande, har många egna åsikter och tvekar inte en sekund att uttrycka dem :angel: , det andra är mest förvånad över livet och sånt som händer ("Det här var konstigt, men okej då") :D

Bägge 2 hämtade jag som 3,5-åringar direkt från banan :)

Inget av stona är direkt svårfött, enligt min åsikt, men det är klart i vintras tryckte de i sig sisådär 15kg hösilage om dan var + havre och korn.
De skos var 8:e vecka, med galoppskor för det där med vanliga ridhästskor och utlägg, det fungerar inte! Finns det nåt att trampa på, då ryker skorna ofelbart :devil:

Om du tar en häst från banan, tänk unghäst! Oavsett hur gammal hästen är :)
Skador har vi väl haft vår beskärda del av, men jag vill nog inte påstå att veterinärkostnaderna har varit högre än för vilken annan häst som helst.

Gillar du hästen, så varför inte? :)

Hur har ni det med överben på era fullblod:crazy:. Frambenen på våran har en hel del bulor, inga snygga släta ben. Han har aldrig haft några men av överbenen, halt eller så men det är inte snyggt. Men han har jobbigt att hålla reda på sina ben i allt sprattel i hagen, ranghög, busig å snabb. Under ridning har han alltid skydd men vill helst inte ha det i hagen, han får så lätt skav.

Äsch, är det bara "skönhetsfel" så spelar det väl ingen roll? :)

Min ena har överben på alla 4 + utbuktning av bindväv efter att hon fick griffelbenet avsparkat på ena bak.

Det känns som om folk ojar sig för överben på samma sätt som de gör över rynkor på sig själva... :devil:

Okej kära fullblodsmänniskor! Nu har jag ju mer eller mindre helt bestämt mig för att köpa lilla pållan. Hon står på Jägersro nu, är 3 år (född i februari), van att gå i hage och ridas ut, skos med vanliga järnskor (hon var tydligen inte värd att skos med galoppskor eftersom hon ändå sprang så dåligt hihi) och om hon trivs ska hon inte vara svårfödd sa dom.

Men jag har ju aldrig haft egen häst för utan bara medryttare, så därför behöver jag lite hjälp nu (och för guds skull säg till om jag kapar för mycket!).
- Besiktning; är det ok med vanlig besiktning eller bör man passa på att gå in på ATG när vi ändå är på Jägers? Ska man då röntga (full el. rygg?) också eller? Vad brukar det kosta med gårds resp. klinik och med/utan röntgen?
- Vad för papper ska man få med när man köper en häst? Vet ju vad jag fick till hunden men är det samma ungefär?
- Hur hade ni gjort med bete nu eftersom hon kommer precis i betestider? Minns jag helt rätt så "stänger" vårt stall i juli för att ägarna ska få semester, och då ska alla hästar vara ute. Hon kan ju inte gärna stå där själv... Har för mig att vi har eget bete och då är det ju inga problem, men hur bör jag göra annars? Börja med att släppa på bete direkt och sedan ta hem henne i augusti till sitt nya hem? Vill ju inte att hon ska gå och tappa allt hon har ute på ett bete om det är dåligt, och inte heller att det ska bli jättestressande för henne att komma på bete med nya hästar och sedan flyttas till stall med ytterligare nya hästar..? Och hur vet man om ett bete är bra (näringsrikt) eller dåligt? Hjälp någon? :) Har inte pratat sommar med min stallägare än men det ska jag göra imorgon så då vet jag lite mer detaljer.

Hoppas ni står ut med mina gröngölings-frågor :)

Senast ändrad av en moderator:

Absolut besiktning, och om du vill röntga så ryggen då det e rätt vanligt att som kan ha KS. Jag röntgade dock inte några av mina, utan gjorde en vanligt gårdsbesiktning.

Pass, köpekontrakt, ägarbytespapper och ev besiktningspapper. Allså samma som på hund;)

Betet e en svår fråga. Det beror på hästen. Då vissa inte alls klarar av att gå på bete, utan kan behöva stödutfodras och vara känslig för insekter. Utan bästa svar på den frågan får du nog av ägarna då dom känner hästen och vet bättre hur hon ev kan tänkas reagera.

Och sen skulle jag tipsa om att sko henne med trav-/galoppskor. Då deras sömhål e bättre anpassade till fullblodsfötter än vanliga ridhästskor.

Tack för svaret! :)
Ja men då räcker kanske gårdsbesiktning. Vad brukar det kosta? Ska ringa ATG imorgon och fråga dom också.

Hon brukar ju gå i gräshage på landet som jag förstått det, ska fråga igen med insekter och så, men då är hon ju van vid det i alla fall. Men hon är ju smal nu så vill gärna göda upp henne. Kan man fortsätta ge henne av den müslin hon får nu? Ska som sagt kolla igen med ägarna.

Bör jag byta skor då även om hon funkar på ridhäst-skor nu? Har hon bra kvalité behöver man väl inte byta om man har en hovslagare som är van att sko fullblod?

Du kan fortsätta att ge henne av den muslin som hon får nu om du anser att det behövas.

Det e skillnad att gå på gräshage x antal h/dag än att gå på bete dygnet runt. Men vill du fodra upp henne skulle jag rekommendera att stalla in henne nattetid så hon får äta hö och kraft i lugn och ro.

Det som e skillnaden mellan vanliga skor och galoppskor e sömhållen. På galoppskor sitter dom längre ut än på vanliga. Vilket leder till att sömmarna kommer längre ut på hoven. Och på ett fullblod har man inte mycket marginal att spika i, så på vanliga e det lätt hänt att det kan bli sömstick än med galopp. Det har inte med hovis skicklighet eller hovkvalitet att göra utan enbart var sömhållen e placerade.

Vist det finns dom flb som har vanliga och funkar bra på dessa. Men efter att jag har gått lära mig skillnaden mellan skorna och sömplaceringen kommer jag inte gå tillbaka till vanliga.

Ska/vill du byta så e det läge att göra det i samband med skoning. Finns ingen anledning att sko om tidigare bara för att man vill ha andra skor på.

Jag rekommenderar inte att släppa på bete om hon precis kommer från banan. Jag gjorde det när jag köpte valacken, och han fixade inte det..
Han gick ner jätte mkt i vikt och kunde inte slappna av.
Att komma från en inrutad vardag med fasta rutiner direkt till bete fixade han inte. Idag är det dock inga problem för honom att gå på bete.

Tack för era svar! :)
Ska prata med min stallägare hur de har det i sommar, hon har bl.a. själv haft en galoppör som togs bort väldigt nyligen. Och höra med ägaren hur mycket hon gått i hage egentligen.

Ska absolut ta till mig och fråga om skorna när det är dags för det. Hon skoddes för en månad sedan och fossingarna såg fina ut när jag var där i veckan.

Kom gärna med fler tips och råd om ni har något jag bör veta. :)

Äsch, är det bara "skönhetsfel" så spelar det väl ingen roll? :)

Min ena har överben på alla 4 + utbuktning av bindväv efter att hon fick griffelbenet avsparkat på ena bak.

Det känns som om folk ojar sig för överben på samma sätt som de gör över rynkor på sig själva... :devil:

Nej, bara han inte har ont av dom utan det är "bara" skönhets fel. Han fick ett bauta stort på ena fram ganska nära griffelbandet, veterinären fick titta på det när han ändå var ute, var ingen fara, det var stort men satt bra till. Han har aldrig haft nå besvär av sina överben.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka