Engelska fullblod?

Sv: Engelska fullblod?

Hur han skulle hålla för en riktig satsning på distans på allvar har jag dock ingen aning om. Jag skulle också tro att hovarna inte skulle hålla för det, tyvärr.....
Dock vill jag protestera mot att temperamentet skulle ställa till det för honom, han är en mkt cool individ.

Att fullblod är coola i grund och botten ( dvs när de inte är i :D toppkondition på galoppen )vet alla vi som hanterar/t fullblod.

Lustigt, jag skulle tänka precis tvärt om om jag var på hästjakt. Mycket hellre en arab som galopptränats sen den var ung, än en som gått i hagen och skrotat till den var fem. Tycker det känns mycket mer logiskt att individen som började träna tidigt, och fick en chans att utvecka hjärt- och lungkapacitet, skaffa muskler och vara ute och åka och tävla kommer bli en bättre tävlinghäst på flera sätt.

Jag tror inte att det är galoppbanan som gör hästen bindgalen, det handlar nog mer om gener och anlag. Min häst är fruktansvärt jobbig att vara ute med, för hon har så dåligt psyke. Och hon har aldrig sett en galoppbana. Däremot har jag de få gånge rjag varit på galopp blivit förvånad över hur otroligt coola de hästarna är :)

Hon hade kanske varit trevligare att ha att göra med om hon hade fått vara med om saker i sin ungdom, istället för att leva i sin skyddade lilla bubbla där hon alltid varit.

Jag håller på både med arabgalopp och distans, och följer med stort intresse de fd galoppörerna som gått över till distans. Jag kan lova dig, de hästar som betett sig värst första milen i distansritter är SÄLLAN de galopptränade hästarna, utan helt "vanliga" hästar.

De hästar jag tränat för först galopp och sen distans har varit lugnet själva på galoppbanorna, för att bli väldigt fundersamma och uppstressade av att komma till en tävlingsmiljö som tänder till "löpnerverna", men ändå inte alls verkar vara en galoppbana.
Väl ute på banan är allt lugnt.

Dock ska man veta att så fort en arab skuttar runt så hör man direkt om den varit galoppör, då ska alla runt omkring kasta kommentarer som "jaja, en galoppör", "haha, han tror att det ska bli race" "den där får du problem med! osv osv.
Är det däremot nån annan häst som beter sig likadant är kommentarerna "han är ju så ung, han lär sig snart" "kul att han är pigg" "han verkar älska distansritt".

Jag har ingen erfarenhet av engelska fullblod (fd galoppörer) som distanshästar men äger dock ett numera 17-årigt fullblodssto.

Min Lady gick löp som 2-, 3- och 4-åring. Kanske inte så värst framgångsrikt (25 starter och 75 000 insprunget ungefär) men hon var i alla fall i träning i ett par år utan att vara skadad under denna period (såvitt jag vet).
Därefter provades hon under ett år som hopphäst, gick sedan i avel men klarade inte att föda fram fölet och blev därför haghäst och promenadhäst i ett antal år innan jag köpte henne som 12-åring.

Under våra 5 år har vi framförallt ridit, tränat och tävlat dressyr med placeringar till LA nivå. På hela denna tid har hon EJ haft några som helst förslitningsskador. Hon är veterinärkollad med böjprov årligen sedan jag köpte henne utan anmärkning.

Nu är det ju ganska stor skillnad på distans och dressyr så det säger väl inte så mycket om huruvida hon skulle hållit för distans men å andra sidan finns det många halvblod/araber/varmblod/ponnyer som inte klarar sig ens fram till sin 17-årsdag som dressyrhästar eller allroundhästar på lägre nivå.

Skademässigt har vi däremot haft vissa besvär med hovar (blödning i hoven på grund av snösula, hovböld) och sårskador (böld, skada på buken under sadelgjorden orsakad av brodd) samt en spricka i ett griffelben.

Fördelar med ett galopptränat fullblod tror jag är enorma lungor och hjärta (trots långa cantringsvändor eller hoppträningar på 1½ timme tror jag aldrig att jag sett Lady andfådd?). Pulsen är också uppmätt mycket låg, veterinären hade vissa problem med att ens räkna in den eftersom det blev så långa avstånd mellan slagen tyckte han! ;)

Psyket tror jag inte ska vara några bekymmer?
Klarade hästen av pressen på galoppbanan tror jag säkerligen att den klarar av de flesta andra situationer. En häst som däremot inte passade på galoppbanan får man kanske testa lite mer? Den kan nog vara lite mer osäker?

Nackdelar tror jag som tidigare sagts hovarna och känslig hud är...
Fullblod är också ofta predisponerade för kissing spines.

Man får nog se upp för brännskador efter sadelgjord t ex under långa ritter? Det kan även vara problem om man har en hästs om kräver benskydd?

Och en tappsko på ett fullblod vore nog förödande, även steniga vägar kan nog ställa till det (i och för sig kan man ju använda sulor).

Sedan måste jag säga att fullbloden ganska ofta har en rätt dålig trav....
Dadde sa en gång "Vem har sett en hare trava?".
Det ligger väl litegranna i det, fullblodet har ju långa bakben och rätt korta framben..
(Fast nu ska jag försvara min egen häst som trots vissa fysiska svagheter har mycket trevliga gångarter som uppskattas även på dressyrbanan)

Däremot har de ofta en lätt och naturligt balanserad galopp och lika gärna som att trava borde man väl kunna skritta och galoppera under en distansritt?

Jag tror absolut att fullblod skulle kunna bli bra och trevliga distanshästar med rätt ryttare och rätt träning!

Intressant diskussion! Speciellt med tanke på de artiklar jag fick in till förra numret av Distansryttaren.

Själv började jag rida distans på en pensionerad travare och har sedan haft en arabkorsning, en arab som jag haft sedan föl och senaste året: en galopparab.

Travaren hade superkondis men blev väldigt uppstressad när andra hästar galopperade kring den eller red om. Gjorde av med tonvis av energi på att stressa, tyvärr. Han började även få problem med gamla förslitningar sedan travtiden.

Korsningen var allmänt nervig, vet dock inte vad han hade för bakgrund i övrigt. I det här skedet började jag med NH vilket gav otroligt bra resultat på denna häst. Han var mycket, mycket lyhörd (därav nervigheten..?) vilket faktiskt var en fördel vid NH-träning. När man fick honom att fokusera på ryttaren och inte på allt runt omkring blev han riktigt behaglig att träna och tävla.

Mitt lilla sto blev kanske lite "övertränad" vad gäller NH, för henne får jag snarare jaga igång än hålla tillbaka. Ville inte ha en häst så nervös och jagad som min förra korsning, så jag säckade ut och miljötränade till förbannelse. Det har gett en lugn och trygg häst som reser, sover, äter, lastas lätt i alla sammanhang. Men som sagt var - lite extra "udd" hade inte varit fel. Det går dock att ordna :D .

Galopparaben är en i grunden väldigt NH-tränad häst - lätt att lasta och lydig. Däremot blir han faktiskt väldigt påverkad av hästar som springer och far omkring åt honom. Det finns tecken på att träningen faktiskt givit fysiska men, vilket förstås inte betyder att han inte kommer att hålla för distans. Det jag vill ha sagt, är att spetsträning i unga år faktskt ändå sliter på hästen.

Det är stor skillnad på att "skrota i hagen" och att låta unghästen aktiveras i lagom omfattning. För hållbarheten tror jag vare sig att galoppträning eller att inte göra något alls är lika "bra" eller "illa" fast på vart sitt sätt.

Så, det jag personligen tror, är att galopphästen visst får en del bra saker i bagaget, men långt ifrån allt den får med sig med sin träning i unga år, är bra.
"Vanliga" hästar kan också vara ouppfostrade (rusa vid start osv) så det är ingen garanti att få en lugnare häst, att köpa en som inte är galopptränad.
Själv skulle jag välja att köpa en väluppfostrad, allsidigt riden vanlig arab för distans om jag fick välja fritt. Ingen speciell träning för någon speciell gren, utan allround, gärna inkörd och motionskörd som unghäst snarare än riden.

När det gäller engelska fullblod: har man en med bra hovar och som inte är överkänslig, så prova att rida! Kan man rida distansritt på så många andra skilda hästsorter så måste man väl kunna rida på fullblod också.

Jag har nyss köpt mig en arabkille. Jag hade planerat att köpa en tidigt inriden häst, gärna arabgaloppör, och hade väldigt många krav från början. Trots det så valde hjärtat till sist och det var inte mycket på kravlistan som stämde överrens med hästen jag köpte till slut. En bekant frågade mig om denna var bättre än den förra. Har ingen aning och trots en bra exteriör så får framtiden utvisa hållbarhet och lämplighet. Alla letar vi väl efter den perfekta hästen att vinna VM på men vad är det som säger att lilla jag med väldigt kort erfarenhet och bristande kunskaper på många områden skulle lyckas hitta just den hästen (och än mindre träna upp den!)när de mest framgångsrika ryttarna i världen gör missbedömningar vid hästköp och som ändå ser så enormt många bra hästar hela tiden. Jag resonerar som så att kan jag hitta en häst jag trivs med och kan använda till ridning så får resten vara en bonus. Jag vill hemskt gärna fortsätta tävla distans men om han vill det, ja det får vi se! Passar det inte honom då gör vi något annat. Vi hade en inackorderad fd fullblodsgaloppör i ett stall jag jobbade i för några år sedan. Han var tolv år gammal och hade gått på banan ända tills dess som väl är maxåldern om jag inte minns fel. Han hade de krokigaste ben jag någonsin sett och en riktig hängmatta till rygg men gick sina ridpass varje dag och fungerade jättebra. Jag vet för lite om engelska fullblod för att döma ut dem som distanshästar. Det är ju faktiskt inte förrän i efterhand, när det kanske är för sent, som man har kvitto på om de håller eller inte.

Moheed skrev:
Vi hade en inackorderad fd fullblodsgaloppör i ett stall jag jobbade i för några år sedan. Han var tolv år gammal och hade gått på banan ända tills dess som väl är maxåldern om jag inte minns fel. Han hade de krokigaste ben jag någonsin sett och en riktig hängmatta till rygg men gick sina ridpass varje dag och fungerade jättebra. Jag vet för lite om engelska fullblod för att döma ut dem som distanshästar.

Finns ingen maxålder för hur länge en galoppör får tävlas. Vet flera eng. fullblod som används inom distans.

Så det finns ingen maxålder på löpbanan? Kan de hävda sig mot yngre förmågor när de kommer upp i åldrarna eller blir det liksom ett naturligt bortfall när en galoppör blir äldre? Kan de gå lika snabbt som när de var unga? När har de sin maxkapacitet? En tjej i vårt stall har tagit hem en 4-åring som nyss gått av banan som är så otroligt snygg och bra ridhästmodell. Lugn och snäll att hantera med mycket fina hovar faktiskt. Det skall bli spännande att se hur han utvecklas som "vanlig" ridhäst. Dressyr tror jag att det skulle bli!

Fullblod är också ofta predisponerade för kissing spines.

Detta hade jag ingen aning om! Gäller det bara eng. fullblod eller även arabiska fullblod? Jag har aldrig tidigara hört detta?

Det var faktiskt reportaget i tidningen "Distansryttaren" som fick mig att fundera på detta... en bra tidning förresten! :D

-Tackar! :D
Ska bara inflika att när jag läste igenom startlistan för VM som går inom kort, så såg jag åtminstone ett engelskt fullblod...

JohannaB skrev:
Skademässigt har vi däremot haft vissa besvär med hovar (blödning i hoven på grund av snösula, hovböld) och sårskador (böld, skada på buken under sadelgjorden orsakad av brodd) samt en spricka i ett griffelben.
Hur lång tid tog det för hästen att vara i full träning igen efter att sprickan var utläkt???

Jag har en fd galoppör och han är mkt lättriden, han har bara gjort fyra starter (fem med kvalet 10.3) men kom två i kriteriet. Han tyckte helt enkelt inte om galoppen, fast att han med stor säkerhet skulle varit väldigt vass om han gjorde det (om man ser till tiderna han fick i de första starterna). Men han är jätte lätt riden om jag jämför honom med min förra arab som jag gjort någon start med i distans, hon låg på lika hårt i träning som på tävling dvs att om jag red med sällskap så skulle hon bara tävla mot dom. Jag hade blåsor i händerna efter!:smirk: Men med träning blev hon ju bättre (fyra års träning) men inte alls lika bra som Nisse är redan nu efter lite mer än ett års träning. Så jag tror det har mkt med mentaliteten att göra. Hon hade helt enkelt ett vinnarhuvud till 100% medans han gjorde det han skulle och inget mer. (Kanske bäst att tillägga att det är araber:) ) Han är lika lugn med sällskap som utan och fast att han kan bli het och vilja springa av sig så behöver jag inte nöhålla honom utan det räker med att "säga" att det är det här tempot vi ska hålla nu, och han accepterar det.

// Sarah

Knaske ska tilllägga att han ska debutera på distans i år, och jag hoppas att han ska tycka att det är roligt. :banana:

Jag tror absolut att ett eng. fullblod kan lyckas fint inom distansen. Finns eng. fullblod som går distans idag. Det är förstås viktigt att det är en individ som passar i sammanhanget - men det är det ju oavsett vilken ras du väljer...
En förutsättning är att hästen i fråga är lugn och stabil, bra hovar, långt vägvinnande steg, lätthanterlig.
Träningen är samma träning som för vilken distanshäst som helst och jag tror att även ett fullblod som gått på galoppen kan fixa detta, men viktigt är ju att man besiktigar hästen innan köp samt förhöra sig om tidigare skador m.m.
Eftersom jag själv rider en fd. travare som har gått på travet mellan 2-9 års ålder så är jag övertygad om att det är fullt möjligt att lyckas med en galoppör också.
Jag tycker nog inte att ett eng. fullblod generellt har ett sämre psyke eller temperament än ex. arabhästen eller halvblod. Ofta är det miljö och hantering/ridning som avgör hur hästen blir i slutänden. Men det är min egen uppfattning och inget vetenskapligt bevisat...

Har jobbat med travhästar i flera år och det är ytterst sällan jag har träffat på "nervvrak", som någon påstod att travarna i träning är. Kom ihåg att en häst i toppkondition avpassad för racing blir som 100-meterslöparna i OS - rätt kaxiga och helt omöjliga att få o stå still! Men nerviga - nej. Och synd om dem är det inte direkt heller, hur skulle du kunna få en häst att topprestera utan adekvat vård, foder, träning och omsorg???? Vidare kan man inte tvinga en häst att springa, likväl som man inte kan göra en hopphäst av en häst som inte vill hoppa.

[
QUOTE=Styltan]Har jobbat med travhästar i flera år och det är ytterst sällan jag har träffat på "nervvrak", som någon påstod att travarna i träning är. Kom ihåg att en häst i toppkondition avpassad för racing blir som 100-meterslöparna i OS - rätt kaxiga och helt omöjliga att få o stå still! Men nerviga - nej. Och synd om dem är det inte direkt heller, hur skulle du kunna få en häst att topprestera utan adekvat vård, foder, träning och omsorg???? Vidare kan man inte tvinga en häst att springa, likväl som man inte kan göra en hopphäst av en häst som inte vill hoppa.
[/QUOTE]

Jag tror inte att den som skrev att de är nervvrak hade i åtanke de riktigt stora stjärnorna utan de medelmåttor som blir kvar. Det är hästar som trots all träning och omvårdnad inte kommer längre - de kan i vissa fall vara rätt så stressade. Det betyder dock inte att de är stressade för all framtid - brukar behöva lite tid och sedan blir de alldeles utmärkta ridhästar. Det är dessutom så att de OFTAST INTE är nervvrak skulle jag vilja påstå!

Puppan skrev:
Fast även om de tränas, så är det ju inte så bra att tränas redan vid 2 års ålder. Klart att det finns galopptränade fullblod som håller trots allt, men det är ingen träning att rekommendera om du vill ha en hållbar häst.

Tror man kan säga att du har fel, träning vid två års ålder ger fullblod starkare ben. Risken för senskador finns där, men en galoppör med utläkt senskada kan mycket väl hävda sig i mindre fartkrävande grenar.

Refererar till följande studie som du säkert kan fixa fram på lämpligt bibliotek:
"Exercise of young thoroughbred horses increases impact strength of the third metacarpal bone" by G. C. Reilly , J. D. Currey , A. E. Goodship

Jag tror att många missbedömer fullblod/travare när de kallar dem för nervvrak, när det egentligen handlar om en häst i full tävlingskondition som är van vid en viss typ av arbete och vissa rutiner. Lägg därtill att fullblod ofta är mycket uppmärksamma på sin omgivning och väldigt reaktionssnabba så kan man nog tycka att det känns lite hispigt. Alla som har araber vet ju att hästen plötsligt kan försvinna och plötsligt har man hamnat 20 meter åt vänster utan att man vet hur det gick till! ;) Allt beror ju på vad man är van vid. Jag gillar fullblodstemperamentet och deras kvickhet. Fullblodsgaloppören jag berättat om tidigare var en sådan häst som gav en del människor hicka för han travade och stissade upp sig så fort man tog i tyglarna. Det skrämde en del och de drog mer och mer tills han var fullkomligt löddrig. Andra kunde glatt prata vidare med ridkompisen och låta tyglarna hänga samtidigt som de mjukt guppade med när han taktade och då var det frid och fröjd. Det är ju en teknik att sitta på sådana hästar och behålla sitt lugn även om de inte beter sig som halvblodet Märta på ridskolan.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 119
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar