Sv: Engelska fullblod?
Jag skulle nog inte välja ett halvblod heller i första hand till distans, och då är det, i motsats till fullblodet, snarare rasen i sig än träningen (och jo, även träningen om halvblodet forcerats fram för olika kvalitetstävlan i ung ålder).
Menar du annars, på fullt allvar, att en häst som rids in så tidigt som galoppören, som tränas i så höga hastigheter och som i långa perioder mest får stå inne och bara gå i skrittmaskin är bra tränad för hållbarhet??
Jag är visserligen inte galopptränare, men helt okunnig är jag inte. Har t o m gått en introduktionskurs på Täby Galopp
.
Galoppträningen är ju ändamålsenlig om man vill få en snabb häst, men någon direkt hälsosam hållbarhetsträning ÄR det inte.
Toppen på en galopphästs karriär är ju i ung ålder och en distanshäst ska ju tvärtom, vara som bäst i sina unga tonår. För precis som du säger så sliter ju all tävling på topp.
Idealet är en häst som fått växa i stora, kuperade hagar med jämnåriga kompisar. Möjlighet till lek och spring räcker egentligen för den unga hästen (upp till 3-4 års ålder) som stimulans för tillväxt och hållbarhet (allt enligt vet. Nils Ronéus på ett föredrag om hästens hållbarhet). Denna möjlighet är det MÅNGA hästar som inte får. De hålls uppstallade, utan lekkompisar och sedan drivs de in i ett för snabbt och konstruerat träningsprogram = skador och dålig framtida hållbarhet.