Engelska fullblod?

Mirraya

Trådstartare
Någon som vet varför man inte använder "vanliga" engelska fullblod i distans..? Arabiska fullblod är ju populära och gärna fd. galoppörer.. varmblod likaså men varför inte de engelska fullbloden? :confused:

Det kanske visst tävlas med en massa sånna, i så fall har jag missat det och ber om urtsäkt!

Sv: Engelska fullblod?

Åh, det har gått flera jättemånga timmar (eller 2 nånting) och du har inte fått svar än... Jag vill ju också veta. :)

Bra hovar är en förutsättning för distansritt. Där har XX enligt min erfarenhet ofta problem.

Enligt min mening så är inte engelska fullblod lika uthålliga som araberna. Galoppörerna och travarna har ju ofta blivit tränade från att vara ganska unga och har en väldigt bra grundkondition som är bra till distansen.

Fast även om de tränas, så är det ju inte så bra att tränas redan vid 2 års ålder. Klart att det finns galopptränade fullblod som håller trots allt, men det är ingen träning att rekommendera om du vill ha en hållbar häst.
Men har man ett fullblod och vill prova på distans, så är det ju bara att testa, det ´lär väl visa sig om hovarna är OK osv

många fullblod är ju ganska hetsiga och det syns på pulsen, det kan ju vara en anledning.

Fast även om de tränas, så är det ju inte så bra att tränas redan vid 2 års ålder. Klart att det finns galopptränade fullblod som håller trots allt, men det är ingen träning att rekommendera om du vill ha en hållbar häst.

Just uppbyggnad i unga år är en förutsättning för att få en stark och hållbar häst. En häst som så att säga är "sent tagen" är inte att rekommendera till någon tävlingsgren.

Det finns massor av hästar som gått i hård löpträning och sedan gått vidare till en framgångsrik fälttävlanskarriär på högsta nivå. Bland annat min användarbild som dessutom vid tolv års :eek: debuterade i hinderlopp och gick två löp varav ett över Grand National banan på Strömsholm. Denna häst var aldrig skadad på grund av förslitning eller överantsträngning under sitt fjortonåriga liv.

Har läst att mängden av den typ av muskelfibrer som krävs för ett långt och långsamt arbete med syreupptagning är fler hos travare och araber och lite lägre hos de engelska fullbloden. De har fler av den typ som krävs för kort explosivt arbete.
Har hört att engelska fullblod (som någon sa) ofta har sämre kvalité på hovarna än araberna. Att de oftare har platthov. Men som sagt det har jag bara hört.
De är ju inte lika vanliga på distansbanorna åtminstone. Men alla hästar kan ju gå distans men vilken nivå en häst når är så individuellt. Har en kompis som rider 12 mil på en welsh cob och den borde verkligen inte ha förutsättningarna enligt alla teorier.
Hälsning Maja

Klart att det alltid finns individer som håller *trots allt*. Det beror ju också på hur hästen tränades och hur länge den tävlades på racebanan.
Själv känner jag till ett antal fullblod med senskador sedan galopptiden.

Att hästen ska tränas när den är liten innebär att den ska röra sig, d v s inte stå i en liten skithage utan kompisar, att man gärna kan motionera den som handhäst och liknande. Att tränas för löp ger ofta mer negativt i slutändan än positivt. Att galopphästar tränas så tidigt har mer att göra med att de ska ut och generera pengar fort som f-n än att de tränas för hållbarhet. Det är min fasta övertygelse även om det givetvis finns individer som klarat sig utan skador ändå.

Märk väl, att det inte är rasen fullblod jag är emot, utan tron att galoppträning skulle medföra något positivt jämfört med att träna vettigt med lång tids hållbarhet som huvudidé.

Då vet du nog för lite om galopp, galoppträning och så vidare, trav med för den delen. Skador förekommer på alla hästraser inom ALLA grenar. Kolla bara skadestatistiken på svenska halvblod som används av glada amatörer runt om i landet för träning och tävling i lätta klasser.....

Jag skulle nog inte välja ett halvblod heller i första hand till distans, och då är det, i motsats till fullblodet, snarare rasen i sig än träningen (och jo, även träningen om halvblodet forcerats fram för olika kvalitetstävlan i ung ålder).
Menar du annars, på fullt allvar, att en häst som rids in så tidigt som galoppören, som tränas i så höga hastigheter och som i långa perioder mest får stå inne och bara gå i skrittmaskin är bra tränad för hållbarhet??

Jag är visserligen inte galopptränare, men helt okunnig är jag inte. Har t o m gått en introduktionskurs på Täby Galopp :D.
Galoppträningen är ju ändamålsenlig om man vill få en snabb häst, men någon direkt hälsosam hållbarhetsträning ÄR det inte.
Toppen på en galopphästs karriär är ju i ung ålder och en distanshäst ska ju tvärtom, vara som bäst i sina unga tonår. För precis som du säger så sliter ju all tävling på topp.

Idealet är en häst som fått växa i stora, kuperade hagar med jämnåriga kompisar. Möjlighet till lek och spring räcker egentligen för den unga hästen (upp till 3-4 års ålder) som stimulans för tillväxt och hållbarhet (allt enligt vet. Nils Ronéus på ett föredrag om hästens hållbarhet). Denna möjlighet är det MÅNGA hästar som inte får. De hålls uppstallade, utan lekkompisar och sedan drivs de in i ett för snabbt och konstruerat träningsprogram = skador och dålig framtida hållbarhet.

Jag har aldrig talat om vilka raser man ska eller inte ska använda till distansritt, jag har försvarat fullblodet i allmänhet och galopphästarna i synnherhet eftersom det verkar finns en direkt missuppfattning i att de skulle vara söndertränade och slut när de kommer från banan.
Det finns hästar som sprungit svenska Grand National i tioårsålder och det finns hästar som gått sönder som tvååringar men det finns det inom alla sporter, grenar och raser.

..vilket fortfarande inte betyder att galoppträning av unga hästar är ett bra sätt att ta fram hållbara tävlingsindivider.

Vet ej om vi pratar om samma sak, egentligen.
Att välja en avkomma efter galoppmeriterade hästar som bevisligen hållt för den påfrestningen i flera år skulle vara en god tanke. Galoppträningen *i sig* är inte ett plus.

Jag anser absolut att en rätt utförd galoppträning är ett STORT plus.
Det innebär ju inte automatiskt att hästen INTE fått gå i stor hage och vara "busig unghäst".
Håller inte hästen för en seriös galoppträning så håller den inte för distans på högre nivå.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Fullbloden är överlag betydligt känsligare i hovarna än araberna, och får oftast större reaktioner i samband med småsår och dylikt, det är nog deras största nackdel inom distansen.

...förutom att galoppen (och travet) många gånger förvandlar många hästar till nervvrak, stackarna.

...förutom att galoppen (och travet) många gånger förvandlar många hästar till nervvrak, stackarna.
'

Som jag sa tidigare du vet nog inte mkt om dessa sporter, det arbete och den träning som dessa hästar utför då de står i träning så långt bort från vanliga dödliga hästar man kan komma. Även elitidtrottare inom friidrott blir rastlösa etc om de inte kommer igång med dagens träning.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Fullbloden är överlag betydligt känsligare i hovarna än araberna, och får oftast större reaktioner i samband med småsår och dylikt, det är nog deras största nackdel inom distansen.

Ett argument jag kan köpa. :)

Kul att det kom in lite olika teorier tillslut.. :)

Galoppträningen på araber är väl samma som den för engelska fullblod, eller? Så kan man använda en fd. arabgaloppör borde man kunna använda en fd. fullblodsgalloppör! Det borde ju vara samma som varmbloden som travtränas, de brukar ju ha en superbra grundkondis och lungor och hjärta brukar väl ha utvecklats rätt bra.. om jag förstått saken rätt..?

Däremot detta att fullblod kanske har lättare att stressa så det faller vid pulsningen, det kanske stämmer? Fast fullblodsaraber från banan är väl inte kolugna de heller i början..?

Deras hovar och framförallt deras känsliga skinn kan ju absolut vara en anledning.. det är väl få hästar som kan få minimala skråmor att bli jättresår.. det är ju synd...
Men som någon skrev i tidigare inlägg att många fullblod går vidare till att bli fälttävlanshästar och det är ju också krävand om något!

Ang. diskutionen om det är synd om de hästar som går på Täby /Solvalla så är det väl med det som allt annat, det är individuellt.. Visst finns det hästar som hatar att gå på banan, eller som absolut inte passar in där. Men de brukar väl försvinna rätt så fort.. för det lär ju knappast vara lönsamt att ha en häst som springer av banan eller är allmänt livsfarlig att hantera?
Men så finns det ju också dessa hästar som fullkommligt älskar det de gör också!

När jag skriver galoppträning så menar jag förstås all galoppträning, fullblod eller arabhäst spelar ingen roll.
Arabhästarna tävlas inte fullt lika tidigt som eng. fullbloden, men det är tidigt nog för att ge men i väldigt många fall, antingen fysiska eller psykiska.
Och jo. Det går att tävla hästar som är snäppet under bindgalna, bara de springer och det gör de. Det går att rida distans också på sådana, men hur kul det är? Ja, inte vet jag. Själv föredrar jag hästar som går att kommunicera med även under de första kilometrarna. Men självklart finns det folk som rider knäppa hästar också vare sig knäppheten framkallats av raceträning eller är allmänt medfött.
Jag skulle aldrig, aldrig se en galopptränad häst som en häst med särskilda meriter för distans. Om INDIVIDEN verkar bra och sund så skulle jag chansa, men en likvärdig häst som inte galopptränats skulle jag värdera mycket högre.

Jag har en fullblodsvalack som är 10 år gammal. Han är galopptränad, men kom till privatryttare tidigt. Jag har två gånger deltagit i en slags mini-distanstävling med honom, tot sträcka var 5 mil uppdelat på två dagar. Det gav mig mersmak o jag har haft funderingar på att delta i en "riktig" distanstävling - åtminstone en kortare prova på.

Han har verkligen haft superkondis, utan problem travat o galopperat långa sträckor utan tendens till trötthet. Nu är det dock sämre då han inte blivit riden så mycket senaste året bla. på konvalecens. Jag har alltid förvånats tidigare över att han knappt svettats något vid hårdare träningspass samt återfått vilopuls strax efter att man avslutat.

Nu har jag satt igång honom igen och märker på honom att han faktiskt kan bli trött, svettig och ha lite högre puls direkt efter passen - dvs han har lite dålig kondis.
Han har alltså tidigare haft en superkondition, trots att jag inte har "tränat" så jättemycket tidigare = otroligt bra grundkondition.
Vi har fina vägar för canter och bra klättringsmöjligheter, sen har jag mest skogsluffat varvat med dressyrträning detta 3-5 ggr/vecka. Samt viloperioder på några veckor sommar samt vinter. Detta har räckt för att hålla konditionen på samma höga nivå.

Hur han skulle hålla för en riktig satsning på distans på allvar har jag dock ingen aning om. Jag skulle också tro att hovarna inte skulle hålla för det, tyvärr.....
Dock vill jag protestera mot att temperamentet skulle ställa till det för honom, han är en mkt cool individ.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 119
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 516
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar