Engagerad i rasklubben?

Sv: Engagerad i rasklubben?

Jag sitter som ledamot i styrelsen för min ras lokalklubb (Westmanlands vallhundsklubb).

Känns mest som att jag fyller upp en stol som nån ändå måste fylla;) och kommer inte att fortsätta i styrelsen efter nästa årsmöte. Jag brinner verkligen för min ras och för föreningens arbete, men känner inte att jag gör större nytta i styrelsen än vad jag kan göra utanför. Nästan tvärt om faktiskt, eftersom jag sällan har tid att närvara på möten o dyl, men gärna arbetar som funktionär eller drar ihop träffar.

Men jag höjer ett varningens finger för allt arbete i ideella organisationer - det är otacksamt och jävligt;)

Jag sitter i styrelsen i en lokalklubb av min rasklubb sedan två år tillbaks.

Första året var jag sponsor- och utställningsansvarig, detta året har jag varit utställnings- och Webansvarig.
Men i vår lokalklubb har det mer varit "någon måste ha titeln" och sedan har vi delat upp arbetet sins emellan ändå. Den som känner många domare fixar domare till evenemang osv osv. Sponsoransvarig var jag som sagt ett år, det innebar att jag fixade sponsorer och raggade priser till våra evenemang.

Styrelsemedlemskapet innebär att jag fått lära mig MASSVIS om rasen jag inte visste, lära känna folk och åka på möten. Både med huvudstyrelsen och även avelsmöten över rasgränser.

Hantera jobbiga medlemmar, svara på miljontals mejl, ringa miljontals samtal.

Mycket lärorikt men två år är enough, jag känner att jag dragit mitt strå till stacken och kommer inte vara med på ett par år.. ;) Det är fruktansvärt otacksamt men har främst gett mig många nya kontakter.

Ja jag förstår att det är mycket jobb men kul att höra att man lär sig massor :) Jag tror inte man ska sitta på sin position allt för länge just för att orka med och hålla gnistan vid liv. Sen behöver man engagera fler i att dra sitt strå till stacken.

Upplevde ni era rasklubbar som positiva och överenstämde med er bild av rasens framtid?

Dom som sitter i styrelsen i olika lokalklubbar har jag upplevt som odelat positiva och duktiga. Det är allt annat "löst folk" som klagar och tjatar och förväntar sig att alla andra ska lösa allt åt dom som suger musten ur en.

Det mest positiva är faktiskt att man lär känna så otroligt mycket folk, både bra och dåliga sådana.

Jag var 19 när jag gick in i styrelsen och tveklöst yngst. I det stora hela 35-60 åringar som engagerar sig. Troligtvis pga att det helt enkelt är dom som sitter på kunskapen!

Senast ändrad:

Jag är ordförande för en lokalavdelning för min ena ras.
Vi har styrelsemöte varje eller varannan månad. Utöver detta anordnar vi 1-2 utställningar per år och så många kurser och liknande aktiviteter som vi orkar.
Jag har även ansvar för att se till att allt rullar på inom vår styrelse och har en del kontakt med medlemmar som av olika anledningar vill komma i kontakt med oss.
Jag lägger ner ganska mycket tid på möten, telefonsamtal, planering, hemsideuppdateringar, annonsfixande och liknande.

Åldersfördelningen i vår styrelse är från 25 (jag) uppåt typ 35-40. Jag har inte koll på exakt ålder på alla..

Senast ändrad:

Jag sitter i i aktivitetkommitén västra distriktet i min ena rasklubb, och har inget officiellt engagemang i min andra rasklubb (som är den ras jag ändå är mest engagerad i :D ). Dock tror jag att styrelsen kommer att ändras i den senare rasklubben på nästkommande årsmöte, och då kanske jag kommer att engagera mig mer.

Olika personer ordnar olika aktiviteter i de olika landsdelarna, senast så anordnade vi en "prova på"-dag med rallylydnad där vi hyrt en kennelklubbs klubbstuga och bana. Tyvärr så var det ingen som anmälde sig :p.

Andra områden har ordnat andra prova på-dagar, gemensamma promenader, trimträffar, övernattningar osv :).

Roligast är att man kommer i kontakt med så många människor och att man får lära sig mycket!
Det är mycket slit, men också himla roligt när ens arrangemang väl är igång :)

Det beror ju helt på vilka människor som för tillfället sitter i styrelsen. Men nej, vi har inte alla samma mål och ibland uppstår heta diskussioner :)

Jadå. Man får ju rösta tillslut om man inte kommer överens på annat sätt. Sålänge folk beter sig moget och vuxet brukar det inte vara problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka