Engagerad i rasklubben?

Sv: Engagerad i rasklubben?

Jag sitter som ledamot i styrelsen för min ras lokalklubb (Westmanlands vallhundsklubb).

Känns mest som att jag fyller upp en stol som nån ändå måste fylla;) och kommer inte att fortsätta i styrelsen efter nästa årsmöte. Jag brinner verkligen för min ras och för föreningens arbete, men känner inte att jag gör större nytta i styrelsen än vad jag kan göra utanför. Nästan tvärt om faktiskt, eftersom jag sällan har tid att närvara på möten o dyl, men gärna arbetar som funktionär eller drar ihop träffar.

Men jag höjer ett varningens finger för allt arbete i ideella organisationer - det är otacksamt och jävligt;)

Jag sitter i styrelsen i en lokalklubb av min rasklubb sedan två år tillbaks.

Första året var jag sponsor- och utställningsansvarig, detta året har jag varit utställnings- och Webansvarig.
Men i vår lokalklubb har det mer varit "någon måste ha titeln" och sedan har vi delat upp arbetet sins emellan ändå. Den som känner många domare fixar domare till evenemang osv osv. Sponsoransvarig var jag som sagt ett år, det innebar att jag fixade sponsorer och raggade priser till våra evenemang.

Styrelsemedlemskapet innebär att jag fått lära mig MASSVIS om rasen jag inte visste, lära känna folk och åka på möten. Både med huvudstyrelsen och även avelsmöten över rasgränser.

Hantera jobbiga medlemmar, svara på miljontals mejl, ringa miljontals samtal.

Mycket lärorikt men två år är enough, jag känner att jag dragit mitt strå till stacken och kommer inte vara med på ett par år.. ;) Det är fruktansvärt otacksamt men har främst gett mig många nya kontakter.

Ja jag förstår att det är mycket jobb men kul att höra att man lär sig massor :) Jag tror inte man ska sitta på sin position allt för länge just för att orka med och hålla gnistan vid liv. Sen behöver man engagera fler i att dra sitt strå till stacken.

Upplevde ni era rasklubbar som positiva och överenstämde med er bild av rasens framtid?