Endometrios

Stollan

Trådstartare
Jag har en släkt som kanske kan ha detta och blir nyfiken på er som har detta problemet.
Hur/när visste ni att ni hade det?
Vad för symtom har ni?
Hur gamla var ni när ni märkte av problemet och insåg att detta inte var vanliga problem vid tex mens?
Har ni barn?
Hur gamla var ni i då fall och tog det tid att bli gravid?

Jag kanske kommer på fler frågor på vägen när kag får svar men både jag och min släkting skulle bli glada för så många svar som möjligt från olika människor då alla tillstånd sällan ser 100% samma ut.
Tack på förhand Stollan
 
Sv: Endometrios

Jag hade fruktansvärda menssmärtor. Det var så illa att jag var tvungen att stanna hemma från jobbet två-tre dagar varje månad. Jag kunde inte äta, inte sova, inte röra mig, inte vara still, inte någonting. Jag satt och vaggade och kved.

Efter mycket om och men blev jag opererad - och sedan dess har jag inte haft några problem alls med det.
 
Sv: Endometrios

Går det bra att jag lägger till vilket p-medel som används?


Jag misstänker att jag har detta, men mycket enklare sen jag började med p-piller. Men har alltid fått någon cysta var fjärde månad typ och nu har jag en konstant som ger fler endometrios symptom än jag tycker om. Ska till gyn i slutet av månaden igen då det med största sannolikhet blir byte av p-medel igen och så vill jag ha en ordentlig utredning för detta.

Mina symptom är cystorna, en jävla mensvärk innan jag började med p-medel och hade väldig smärta i magen ibland, nu har jag som uvi utan uvi och ont runt bajsande.
Enda anledningen till att jag ens visste om detta är buke och började fundera över det i slutet av sommaren.

Jag har barn, som blev till trots minipiller, har haft missfall innan men det berodde antagligen på ett annat problem jag har tyvärr.
Var 21 när min son föddes.
Sen min senaste cysta kom har jag insett att jag ska vara lycklig över att ha fått honom. Jag och sambon har bestämt oss för att även om jag får diagnosen nu så kommer vi inte stressa för att skaffa en till, utan det får bli som det bli.
Jag känner mig osäker på om jag kommer orka försöka skaffa barn senare bara för att få missfall om jag får diagnosen.
 
Sv: Endometrios

Jag hade ingen aning innan jag upptackte att jag hade valdigt svart att bli gravid. Fick diagnosen Svar Endometrios och blev behandlad via titthalskirurgi men trots det tog det 4 IVF forsok innan jag fick mina barn. Jag var 28 nar jag fick diagnosen och 32 nar barnen foddes.
Jag hade mycket cystor nar jag var yngre, och helvetiska menssmartor - men inte varje gang. Min lakare sade att det ar mojligt att endometriosen forsvinner nar man fatt barn, men sa ar det tyvarr inte i mitt fall. P-piller och starka smartstillande avhjalper iaf symptomen :)
 
Sv: Endometrios

Hur/när visste ni att ni hade det? Började ana det efter en tråd här på buke. Av en ren slump så sprack en cysta för nån månad sen i samma veva som jag började ana det och då tog jag upp min misstanke med gyn. Dom gör ingen utredning på mej då jag är såpass gammal, har två barn och dessutom har en spiral (hormon) som gör att alla mina problem är så gott som bortblåsta. Men gyn sa att med tanke på mina problem som yngre så är det väldigt troligt att jag har endometrios.

Vad för symtom har ni?
Våldsamma menssmärtor, kräkningar, svimningar mm. Jag skulle kunna vara skolexemplaret om man läser om just symptom.. Jag har haft allt. Två dagars sängliggande men en veckas smärta..
Mellan menserna fick jag smärtattacker. Åkte ihop som en fällkniv och kunde ibland inte andas pga smärtan. Läkare har gissat på förstoppning genom de första åren (trots att jag vetat att det inte är problemet). Slutade söka hjälp för detta efter att en läkare för ca 10 år sen kallade mej hypokondriker och sa att jag borde söka psykologhjälp.. :meh:

Hur gamla var ni när ni märkte av problemet och insåg att detta inte var vanliga problem vid tex mens? ca 11-12 kommer jag ihåg de första smärtattackerna. Då påstådd förstoppning. Blev riktigt illa mellan 17-22 års ålder, ca 1-2 år efter att jag började få mens.

Har ni barn? Japp:) Två stycken.

Hur gamla var ni i då fall och tog det tid att bli gravid?
25 och 27. Blev gravid med sonen inom 6 månader och dottern tog 3 månader.
 
Sv: Endometrios

Som tonåring hade jag jättemensvärk, när jag började med p-piller så lindrades det (vilket i mitt fall innebar att då receptbelagda pronaxen kombinerat med alvedon fungerade) När jag senare slutade med p-piller så höll effekten i sig ändå. När jag var 25-26 började menscykeln och symptomen förändras och kanske ett år efter detta fick jag ont i vänster äggstock, visade sig vara en cysta som opererades bort. Diagnos ställdes i samband med op.
Nu är det ca ett halvår sen op, och jag har problem. Trots p-piller har jag oregelbunden mens med jättebesvär och däremellan är det inte heller bra: ont i varierande grad i äggstockar, livmoder, rygg, ben, jättetrött, dålig i magen, illamående. För att göra det hela ännu bättre så är sjukvården dålig, men det får bli ett annat inlägg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp