Ni som stressar över IVF, här kommer mina tankar.
Jag kände likadant. Jag ville verkligen inte! Sen då man var igång, och fick recepten och planen för hela grejen så började det för första gången på två år kännas spännande och roligt, det här med att skaffa barn. Jag och min man skojade massor om vad vi skulle säga (typ VA? måste man ha SEX? Näää, det har vi inte provat!") och sen var det ganska roligt det där med då han skulle in i ett rum med en tom burk. Det satt fyra killar på rad och var väldigt obekväma. Vi skojade om att han skulle be om någon biltidning istället för porrtidningarna o.s.v.
Sprutorna var okej. Jag gjorde kort protokoll, d.v.s. precis som
@lil-sis . Hon får samma medicin som mig, men en högre, engångsdos. Jag sprutade Puregon med penna från cykeldag ett, och det kändes inte alls. Jag ställde telefonen så att den ringde varje gång jag skulle spruta (man skulle hålla sig till samma klockslag, så jag körde på 8 och 20). Sen hade jag progesteron och östrogen också. Innan äggplock fick jag Orgalutransprutor, som hindrar en från att lossa äggen. Inför transfer får man ägglossningsspruta, och efteråt fick i alla fall jag Gonapeptylspruta.
Punktionen var jag rädd över, men man fick så bra mediciner att det knappt kändes. Tog femton minuter. Sen blev jag ju överstimulerad, men det är inte så vanligt. Det beror antagligen på min stora mängd folliklar.
Sen då man har frysta embryon är det ännu lättare. I vanlig cykel testar man fram ägglossning, och sen flyttas embryot en eller två dagar efter positivt test. Man brukar kunna ta ägglossningsspruta då, och stödja med progesteron.
Jag gjorde i stimulerad cykel, vilket innebär att jag började med östrogen dag två i cykeln. Det gjorde så att jag byggde upp bra slemhinna, och så att jag inte fick någon egen ägglossning. På detta sätt behövde jag inte testa för ägglossning, utan transfer gjordes enligt hur det passade dem och mig (och min slemhinna). Nu fortsätter jag med progesteronvagitorier och östrogen åtminstone fram till att det bekräftats att jag inte är gravid, eller till vecka 11 om jag är gravid (vilket jag inte tror).