En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ringa kan man göra efter någon vecka (speciellt om det aldrig hänt förut) men en kvalificerad gissning är att dom kommer säga att du skall avvakta några veckor till.

Var detta en normal cykel? Hur lång cykel brukar du ha?

LH kan variera under en cykel. Det är helt normalt. Däremot brukar man inte få så höga utslag som när man ägglossar (om man inte är gravid nu då).
Jag vet ju inte vad som är normalt just nu, slutade med p-piller (yaz) den 9/1 och fick "pillermens" den 12/1 som varade i 5 dagar vilket är normalt men vet ju inte hur lång cykel jag har.... Har ätit p-piller sen jag var 16år och kommer inte ihåg hur lång cykel jag hade då bara att den var regelbunden för jag visste vilken dag mensen skulle komma.

Alltså, var är min äl? Borde vara dags nu men bara rund ring på testet och imorgon bitti åker jag iväg för jobb tre dagar. :(

Men vaaaaarför ska mensen hålla på o krångla??!!
Brukar alltid få mensvärk, timmarna efter kommer mensen, stannar en ca 5 dagar o sen är det över.
Nu bara för att man ska få falska förhoppningar så har jag ingen mensvärk, super lite mens igår och idag och negativt på test..

Mensen tog inte +8 månader den här gången, nu efter ca 3,5 månad så kom den och jag har ett minne av ovanlig magsmärta ca 2 veckor ish innan detta. Minns att jag alltid kände min ägglossning riktigt mycket som ung, bara smärta vid ägglossning men inte vid mens. Så får väl se här nu om det ordnar till sig eller om det tänker hålla sig till intervaller på tre månader igen.

Nu brottas vi, eller snarare jag, med timingen i livet. Sambon står och hoppar och stampar redo att hoppa på tåget när som helst. Jag har precis börjar jobba (ca 1,5 år) med det jag har utbildat mig till, har ett jobb som jag verkligen trivs med och har jättestora utvecklingsmöjligheter personligt och yrkesmässigt. Samtidigt känner jag att åren går och man blir ju inte yngre direkt. Känns lite bättre att majoriteten av alla här håller sig runt 30-strecket, det gör att jag i alla fall känner något mindre stress inför alla år som går. Man är i gott sällskap.

Jag får alltid utslag på stickan före mens. Positivt, rentav. Vid äl har jag dock ännu starkare positivt.

Jag vet ju inte vad som är normalt just nu, slutade med p-piller (yaz) den 9/1 och fick "pillermens" den 12/1 som varade i 5 dagar vilket är normalt men vet ju inte hur lång cykel jag har.... Har ätit p-piller sen jag var 16år och kommer inte ihåg hur lång cykel jag hade då bara att den var regelbunden för jag visste vilken dag mensen skulle komma.
Aha! Det är så pass kort tid sen du slutade med ppiller. Ja då kan det ta ett tag innan det blir "normalt".

Men nu var du ju lite tråkig. Men jag skrev väl inte att det bara var ärftligt utan att det bara var ärftligt på MAMMANs sida? Dvs OM det gått i arv så är det från mammans sida det va iaf vad läkarna sa när det föddes tvillingar i familjen.

Det är inte heller helt sant även om det låter logiskt. Även pappor kan föra vidare det arvsanlaget men bara till sina döttrar och bara om anlaget finns hos hans mödernelinje. Dvs det sitter på den X-kromosom som han bidrar med till döttrarna.

Och i samma logik - mammorna kan nedärva det både till sina söner och döttrar, döttrarna får egenskapen (släppa flera ägg) medan sönerna då kan nedärva det till sina döttrar.

• Gilla
Reactions: Is
Jag får alltid utslag på stickan före mens. Positivt, rentav. Vid äl har jag dock ännu starkare positivt.
Det där tycker jag är ganska så intressant faktiskt.

Det borde inte finnas en sån hög LH-topp innan mens. (Att det blir så starkt att älstickan är positiv).

Enligt app och äl-sticka hade jag min ägglossning förra helgen så min BIM ligger på söndag. Inbillar ju mig dock att jag "känner" olika symptom hit och dit och testade med ett graviditetstest idag som givetvis visade negativt... Och även fast jag vet att det är säkert alldeles för tidigt att testa och ett negativt test nu inte betyder så mycket så skulle jag (ironiskt nog) råda dig att vänta med att testa till på lördag. Då borde de ge ett utslag även om BIM skulle vara på söndag, tänker jag :).

Haha, jag känner mig så ogravid som man kan vara och förväntar mig inget annat än att mensen ska dyka upp i veckan. Antingen är det BIM -3 eller -5 nu. Hatar att inte veta exakt :meh: Och sen kommer väl mensen inte förens om en vecka ändå...

Men denna månaden har jag ju varit i limbo eftersom jag nyligen tog ut spiralen så att vi inte prickat äl är inget konstigt.

Mensen tog inte +8 månader den här gången, nu efter ca 3,5 månad så kom den och jag har ett minne av ovanlig magsmärta ca 2 veckor ish innan detta. Minns att jag alltid kände min ägglossning riktigt mycket som ung, bara smärta vid ägglossning men inte vid mens. Så får väl se här nu om det ordnar till sig eller om det tänker hålla sig till intervaller på tre månader igen.

Nu brottas vi, eller snarare jag, med timingen i livet. Sambon står och hoppar och stampar redo att hoppa på tåget när som helst. Jag har precis börjar jobba (ca 1,5 år) med det jag har utbildat mig till, har ett jobb som jag verkligen trivs med och har jättestora utvecklingsmöjligheter personligt och yrkesmässigt. Samtidigt känner jag att åren går och man blir ju inte yngre direkt. Känns lite bättre att majoriteten av alla här håller sig runt 30-strecket, det gör att jag i alla fall känner något mindre stress inför alla år som går. Man är i gott sällskap.

Då får väl sambon ta det större ansvaret :)

@Tora ganska många får positivt eller nästan positivt test några dagar före mens.
Men det kan lika gärna vara HCG då ägget självt börjar producera det så fort det blir befruktat.

Saken är den att det är en rejäl höjning av LH. Ingen liten ökning bara. Om det är så pass mycket som vid en ägglossning så kanske det hormonet strular till det på något sätt. Eller är ett tecken på att något inte är helt 100.

Att teststrecket blir lite tydligare är inget konstigt däremot att det blir så högt att testet visar positivt, det är intressant.

Vad som skall öka är däremot progresteronhalten (om ägget blir befruktat) men det tror jag inte älstickan reagerar på.

Hittade ett tydligt diagram som visar LH-höjningen:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Menstruationscykeln

Senast ändrad:
Antar att det kanske bara känns sjukt läskigt att hoppa på tåget :nailbiting:

Skoja inte! Känner likadant. Och som sagt, så som mina tankar går bara för att min äl inte dyker upp nu när både jag och sambon är hemma så undrar jag hur tankarna ska gå när/om vi väl lyckas.

@Tora hur som helst är det många som får ordentlig stegring några dagar före mens. Sen blir det helt blankt.

En orsak kan ju som du säger vara att äggen blir befruktade, men inte fäster. Eller så tidiga missfall varje gång. Jag har alltså inte testat slaviskt före mens, men nån gång nu som då.

@Tora hur som helst är det många som får ordentlig stegring några dagar före mens. Sen blir det helt blankt.

En orsak kan ju som du säger vara att äggen blir befruktade, men inte fäster. Eller så tidiga missfall varje gång. Jag har alltså inte testat slaviskt före mens, men nån gång nu som då.
Jag ifrågasätter inte dig på något sätt. Jag tror absolut att du får en ökning. Frågan är varför. Du borde inte få det. Jag finner det hela väldigt intressant.

Det måste vara något annat än LH som utlöser det eftersom det hormonet är som lägst i en cykel just veckan före mens.

Eller om det är LH som ökar så pass mycket igen. Vad betyder det? Det bryter ju definitivt mot vad som anses normalt.

LH skall sjunka och progresteronet öka. Kan det vara tvärtom för dig?

Om man räknar mig som normal
(:D) så har jag bara fått en ökning på älstickan innan mens om jag varit gravid. Annars är den så gott som blank just veckan innan mens.

Fast å andra sidan skall jag i princip inte kunna bli gravid alls och det har jag ju bevisligen lyckats med fem ggr utan några som helst problem så att vara normal säger egentligen inte så mycket. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat