En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Jag förstår inte hur de kunnat missa menskoppen. Det torde i min värld vara omöjligt, dom ska ju in just där vid VUL.

Vart du ska vända dig vet jag dock inte riktigt. IVO kanske.
Ja jag fattar inte alls. Hur får man in spekulum? Hur får man in ultraljudsstav?
Och det syns ju på UL?

Jag förstår inte. Du visste att du hade mens men hade ändå ingen aning om menskoppen? @Nixa

Det låter helt jätte jätte konstigt.

Ja jag fattar inte alls. Hur får man in spekulum? Hur får man in ultraljudsstav?
Och det syns ju på UL?

Jag förstår inte. Du visste att du hade mens men hade ändå ingen aning om menskoppen? @Nixa

Och det syns ju på UL?

Det gick tydligen. När jag frågade hur det var möjligt att missa den så fick jag till svar att den satt högre upp så därför upptäcktes den inte. Men jag tycker såklart den borde upptäckts ja.

Jag hade alltså glömt den, blödde väldigt lite så använde trosskydd.

Det gick tydligen. När jag frågade hur det var möjligt att missa den så fick jag till svar att den satt högre upp så därför upptäcktes den inte. Men jag tycker såklart den borde upptäckts ja.

Jag hade alltså glömt den, blödde väldigt lite så använde trosskydd.
Det låter helt huvudlöst! Jag förstår fortfarande inte alls hur det ens kan vara möjligt.

Du fick inget progesteron?

Men all så fick du progesteron per os då eller som vagitorie?

Jag fattar inte. Du funderar över att du har mens men kommer inte ihåg att du har kopp?

Som vagiator.

Mensen skulle alltså vara slut sedan flera dagar, men kom fortfarande lite blod eller bruna flytningar. I den omfattning att alltså inget mer behövdes än trosskydd. Menskoppen var alltså kvarglömd. Hur jag kunde glömma vet jag inte, men jag har uppenbart gjort det.

Får jag fråga hur ett äggplock går till? Görs ett titthål eller görs det vaginalt?
Man går in vaginalt med en jävligt lång nål som trycks genom vävnad rakt in i äggstockarna. För att se var blåsorna är måste man ju ha ultraljud. I vagina har man spekulum för att kunna röra sig fritt.

Man brukar få bra med smärtlindring och lugnande för det jag göra för jävligt ont annars. Det är liksom inte alltid så lätt att rikta nålen rätt, och att kunna se alla blåsor, så de får trycks ordentligt med sonden och gräva runt en del.

Man är nog oftast ganska mörbultad efteråt.

download.webp

Så ni förstår varför det inte borde kunna hända att de missar en menskopp. Plus att de gör vaginalt ultraljud 1-2 gånger innan plock.

Jag är en tjuvläser är av rang i dessa trådar, men aldrig vågat skriva, men nu har jag lyckats skaffa nytt konto här, för jag vet inte var jag annars skulle vända mig… Jag hoppas nån kanske har någon klok tanke om denna händelse är okej.

Jag har genomgått 3 ivf behandlingar som ensamstående nu, ingen har lyckats:cry: Och nu vid sista så blev jag en aning chockad och tappade förtroendet rejält. Jag köpte ett tre-pack behandlingar, jag förstår att det är ett företag som i första hand vill tjäna pengar, men det kändes ändå så fruktansvärt oprofessionellt vid sista behandlingen. Den påbörjades i augusti, efter sommarstängningen. Jag fick precis samma schema som vid andra behandlingen, där sju ägg plockades ut. Jag hade ingen läkarkontakt alls innan sprutstart tredje behandlingen, bokades bara in på ultraljud för att kolla äggblåsorna. Vid ultraljudet sa jag att det var konstigt att jag fortfarande hade mens, den borde vara slut för flera dagar sen. Det var ingen fara fick jag höra. Äggplocket blev två dagar senare, enbart tre ägg plockades ut. Vid äggplocket sa läkaren att jag hade bakteriell vaginos och undrade hur jag inte kunnat märka det. Jag fick antibiotika mot det, och fick höra att det kunde påverka återföringen negativt. När jag (mycket ledsen och nedslagen) tog medicinen senare på kvällen (vagiator) så inser jag att menskoppen suttit kvar:crazy: Den har alltså suttit där cirka en vecka, givetvis full med bakterier nu. Den har alltså suttit där under ett vaginalt ultraljud och sedan under ett äggplock, utan att detta har uppmärksammats av vården mer än att det stank när de kom åt innehållet och först vid äggplock, själva menskoppen noterades ändå inte.

Det kändes som de bara ville ha den sista behandlingen avklarad så fort som möjligt. Antal sprutdagar var betydligt färre än innan. Jag fick inte veta nåt om hur många äggblåsor det faktiskt var vid ultraljudet, men jag tyckte det såg ut som betydligt fler än tre, även om det såklart inte behöver betyda att det finns ägg i varje blåsa. Äggplocket gick fort, kändes nästan som de inte riktigt brydde sig om att kolla ordentligt ens. Och det känns som helt galet att de missar en menskopp. Är det verkligen rimligt att en ivf-klinik inte märker en sådan sak vid undersökning? Kan och borde jag ”klaga” på behandlingen? Hur i så fall?

Ja jag borde såklart själv komma ihåg menskoppen själv, och nej, jag kände ingen stank förrän jag kom åt menskoppens innehåll. Då kräktes jag nästan.

Vilken tråkig upplevelse du fått. Jag vet inte heller var man klagar, kanske testa IVO som nån annan sa..?

Jag var inte heller nöjd med min senaste behandling och äggplock, men "nöjde" mig med att ta mina klagomål med klinikchefen. Men jag förstår definitivt känslan av att vissa kliniker bara vill tjäna pengar, även om man får hoppas att de inte ger sig in i behandlingar som de inte tror kan lyckas.

Vilken tråkig upplevelse du fått. Jag vet inte heller var man klagar, kanske testa IVO som nån annan sa..?

Jag var inte heller nöjd med min senaste behandling och äggplock, men "nöjde" mig med att ta mina klagomål med klinikchefen. Men jag förstår definitivt känslan av att vissa kliniker bara vill tjäna pengar, även om man får hoppas att de inte ger sig in i behandlingar som de inte tror kan lyckas.
Får jag fråga hur du blev bemött med dina klagomål och vad det var du var missnöjd med?

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka