Jag har gjort 6 st äggplock med behandling enligt långt protokoll alla gångerna. Tycker inte att jag känt mig märkbart påverkad av hormonerna. Sprutorna är lite olika, de senaste gångerna har jag tagit två sprutor varje dag, vilket var jobbigt eftersom jag fick blåmärken efter den ena (menopur, trubbigare nål) och det var svårt att hitta nya ställen att sticka på.
Dagen för äggplock ska man vara på plats 30 min innan och har då fått en Alvedon och en tablett mot illamående och en infart i armen. Efter att ha lagt mig i gynstolen så har jag fått smärtlindrande och lugnande. Första gången så mycket så jag inte minns nånting alls av själva plocket, men min man säger att jag pratade konstant.
Andra och tredje gången kunde jag följa med vad som hände på skärmen undertiden. På min privata klinik ger de inte lugnande utan bara smärtlindrande, så där har jag varit mer vaken. Alla läkare utom en har varit trevliga och berättat hela tiden vad de ska göra, så jag varit beredd när de lagt bedövning etc. Bedövningen är för övrigt det som gjort mest ont under mina äggplock. Smärtlindrande fyller de på med under tiden ifall det behövs.
Efteråt har jag fått hjälp att gå till vårt rum och fått ligga ner och vila så länge jag velat. Frukost har serverats, eftersom jag varit fastande sedan kl 24 dagen innan. Jag brukar vila en timme eller så, och sen måste man kissa innan man får gå hem, så de vet att bedövningen släppt. Blödde efter ett av äggplocken, men bara under samma dag. Har haft som mensvärk efteråt hela dagen och bara legat hemma i soffan och vilat och knaprat ett par Alvedon. Dagen efter har jag känt mig lite uppsvälld men inte haft ont. Det svullna upplever jag har gått över på 1-2 veckor.
Så bortsett från den läkaren som klantade sig (lade bedövningen innan h*n berättat att h*n tänkte börja, så jag var inte beredd när det gjorde ont, varpå jag blev rädd/överraskad och bölade hela äggplocket igenom) så har jag bara positiva erfarenheter. Du får jättegärna fråga om du undrar något.