En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 254
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

*knapplån*

JAAAAAAAAAAAAAA! Vad GLAD jag är! Mitt sto konstaterades dräktig idag på 124 dygn. Helt underbart. Och fölis gick igenom besiktningen inför försäljningen. /AFF

Grattis Grattis :D

Själv går jag och inväntar 100-160dygn. Tänkte göra blodprov runt 100dygn min är idag på 88dygn. Men kom på att jag ska ju ta abortvorus spruta i 5:e månaden, vilket blir vid 150-160dygnet, kanske lika bra och ta blodprov då med, lr om han bara stoppar in handen och kollar :p För då måste han ju verkligen känna satt säga.

Fostret nu är ju runt 15cm om inte mer... :D

haha oj:p fostert är stoort:P: men det är bra skoj:D haha längtar massor efter den lilla:P:inga nya foton?

Kan ngn erfaren tala om för mig om abortvirus vaccin?Ska tydligen finnas mer än ett?Hon har nu gått 123 dygn är det dags då?

*kl*

Nu sitter jag och väntar på vet som ska ta blodprov på min och se om hon fortfarande är dräktig, hon har idag gått 119 dygn. Egentligen ska dom komma för kusen har gjort illa sig i benet, supersvullen och hoppar på tre ben. Tänkte att när dom ändå är ute så får dom fixa blodprovet också.

så er vet tar blodprov? Fick till svar när jag ville ta blodprov på vårt sto här i somras att de inte gjorde det längre..:confused:

Jodå, visst tar dom blodprov. Här tar dom efter 120 dagar (egentligen 110 men dom vill vara på säkra sidan). Det finns även ett blodprov man kan ta efter 50 dygn men det är ett annat prov. Det man tar vid 120 dygn visar om det är ett levande föl också vilket ju kan vara en bra idé :idea:. Jag skulle få svar på onsdag så nu är det bara att sitta och vara nervös igen.

Nej det har hon troligtvis inte, vet tyckte nog att jag var lite i mammigaste laget (hästen gick i princip perfekt förutom på rakt spår då hon markerar lite, lite och är aninges svullen. Nu går hon i alla fall med stora fina lindor för att berätta för alla hur ont hon har, stackarn :angel:

Glömde fråga hur det är med din darling! håller hon sig i skinnet eller är hon som min kamiekasepilot (ursäkta stavningen). Vet tänkte ordinera boxvila men jag bedyrade att hon är -så lugn i hagen. Det första hästskrället gjorde när jag släppte ut henne (vet tittade) var att köra rally gånger trettio ungefär med bockar, sparkar och you name it!! Pinsamt :o

asgarv! :rofl: :rofl: men så skönt att hon är piggelin, då är det nog ingen fara med hennes ben.

Jodå,tanten går där och myser, pratar lite med valacken i hagen bredvid och ibland med min unghäst i hagen på andra sidan. Hon är väldigt sällskapssjuk just nu och tycker det är så synd om henne att få gå själv men hon äter ju upp maten för de andra hästarna så de ser ut som spjälstaket efter ett tag... :mad: och hon ser ut som en vandrande (GRÅ!! :devil:) tunna.... Ska ha ut vet för ul nästa vecka så jag hoppas att allt ser bra ut.:bow: Jag tar ul för hon är inte så ihopdragen i livmodern som hon ska vara så jag vågar inte ta bara rejtalisering utan vill se "liten".

Vårt 3 års arabsto rids sparsamt och har gjort sedan drygt 2 månader tillbaka.
I början var hon lojj och liksom bara väntade på att vi skulle stanna och få lite godis.
Nu på ca 130 dygn är hon som en kanonkula, korvar ihop sig och taktar, som värsta galopphästen. HUR mycket energi som helst och det lyser om henne.
Tror ni man får starta på Täby i det här tillståndet? :rofl::rofl::rofl:

Mvh Li

Det kan nog vara smart att ta ul. Hoppas det fixar sig med livmodern så liten inte trillar ut.
Jag tänkte spruta min mot abortvirus om en månad ungefär så jag kanske kollar henne igen då, om det nu ligger något kvar i henne när jag får svaret på blodprovet.

Halloj allesammans, har ett hbl sto som är dräktigt med Manhattan eBurggraf, kollad 90 dgr i början av oktober (blev lite sen bet i år) och allt verkar vara i sin ordning =) Hon har fått 2 avkommor tidigare, båda ston, och matte hoppas även denna gång på ett litet sto!!! Eller snarare ett stort sto då av de andra inte blivit riktigt så stor som önskat, iofs första fölet men mamman borde kunna ge bra storlek med denna hingst.

Suck... det är ju bara så lång tid kvar innan den lilla krabaten kommer... väntans tider...
Lägger gärna in bild på stoet men vet faktiskt inte hur man bifogar bilder.. eeh...någon som vet???
witzippa

Halloj allesammans, har ett hbl sto som är dräktigt med Manhattan eBurggraf, kollad 90 dgr i början av oktober (blev lite sen bet i år) och allt verkar vara i sin ordning =) Hon har fått 2 avkommor tidigare, båda ston, och matte hoppas även denna gång på ett litet sto!!! Eller snarare ett stort sto då av de andra inte blivit riktigt så stor som önskat, iofs första fölet men mamman borde kunna ge bra storlek med denna hingst.

Suck... det är ju bara så lång tid kvar innan den lilla krabaten kommer... väntans tider...
Lägger gärna in bild på stoet men vet faktiskt inte hur man bifogar bilder.. eeh...någon som vet???
witzippa
läs här:)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197

KL

då har mitt sto äntligen kommit hem och nu går jag här och vankar och har en hel del funderingar om det ena och det tredje som ni ska få hjälpa mig med :D:D

mat till dräktiga ston
jag åt ju själv som en häst när jag var gravid så vad ger ni era ston för mat hur mycket mm

mitt sto får ljust nu
morgon : 1 kg kraft 1 kg kornkross 1 kg hö
lunch fri tillgång på hö i hagen
middag 1 kg kraft 3 kg hö
kväll 1 kg kraft + betfor 8 kg hö

sedan detta med HUR vet men nu om hästen är på tjocken speciella känne tecken ?
om jag nu räknat rätt så har hon blivit dräktig i slutet på juli alltså har hon gått fullt tre månader dräktig

ja fram med all värdefull info om dräktiga ston :banana:

Det är vanligt att ta ut vet. och dräktighetsundersöka vid 90 dagar (3 månader):)

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka