En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 254
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hon är ju mer ihopdragen där bak än vanligt, det syns med blotta ögat.Men nu blev jag lite orolig ju, :crazy: måste nog fråga ordentligt hur det ser ut och om det kan bli problem.
Abortvirus får hon i dec, det passar in bra med 5:e månaden när de ändå ska ha vanliga vaccineringen. Tanten är inte så förtjust i sprutor så det är ju bra om det blir så få som möjligt.

Hmm, jobbigt när dom är spruträdda. Jag har förmånen att ha hästar som inte är rädda för någonting i den stilen, däremot stenar som legat på samma fläck i alla år kan plötsligt vara förenade med livsfara att passera.
Berätta vad vet. sa om ändalykten på hästen när h*n varit ute, kan ju vara kul att veta om man skulle råka ut för samma sak någon gång (på hästen alltså, jag själv är klar i avelsboxen :angel:).

Liten uppdatering såhär långt:

Jilly är ju i 7e månaden snart och ser ut såhär:
Photo-0069.jpg

Photo-0070.jpg

Börjar allt bli en fölmage :D

Jolie är i 4e månaden och där syns det inte något..

En bild från 21 oktober är det senaste jag har på henne från sidan:
IMG_4311.jpg

Vi väntar föl på en av våra märrar i stallet.
Hon är e:Nactus, Unikum, Carrnousti
Gånartsdiplom märr.

Hennes första fölunge för 4år sen var e: Solos Carex, mycket trevlig individ och även hon fick gångartsdiplom som treåring.

Vi väntar med spänning nu till i slutet av maj på en ny fölunge e: Santana och hoppas även att denna individ kan bli i klass med gångartsdiplom hästarna.

Undrar.....

Dräktiga ston ska väl hellst ha det lite lugnt.
Menar...inte gå med "kompisar" som stressar stoet med sparkar och bett.

Har hört att dom kan kasta fölet lika lätt av stress som av kyla.
Och att dom ska stå inne sista tiden. Stämmer det?

Har hört att dom kan kasta fölet lika lätt av stress som av kyla.
Och att dom ska stå inne sista tiden. Stämmer det?

Finns stuterier som har sina avelsston på lösdrift, året runt, utan att stona kastar:) Fölar ute oxå

Ja de vet jag, men då har dom en varm ligghall att gå in i. Lite annat då. Dom stackars hästar jag tänker på har inte ens vindskydd och står ute dygnet runt.

Nej det tror jag inte stämmer.

Mina ston går ute nu dygnet runt då vi nu bygger stall.
Dom kommer gå ute tills det är klart.
Vi har 2 stora uteboxar att utnyttja så länge, som står i ladugårdsdelen.

Då har dom rejäla byggnader att gå in i, som jag
lagt först granris i botten, sedan spån, sedan halm, så det ser ut som värsta hästens säng ;)
Tydligen ska granriset dränera, spånet ska isolera och halmen är själva liggdelen.
Det är ett test än så länge.

Jag tror inte det är bra för någon häst att ligga kallt och blött, men ibland väljer mina det istället. Kanske beror på vädret, jag vet inte.
Ofta står dom i byggnaderna när det är soligt och ute när det regnar.
Själv skulle jag gjort tvärtom, men okej :crazy:
Bara dom har ett val.

Hoppas på att stallet snart är klart.
Det kommer bli kanon tror jag.

Mvh Li

Insåg just att detta ju är en tråd för mig... :D Ibland är man bra seg... :angel:

Mitt dubblereggade quarter/paintsto e. Frekles Flit Bar ue. Par Three är betäckt med Docs Brilliant Son och beräknas föla omkring 16 april -08.. :D

Än så länge är hon bara tjock... :angel:

IMG_4673.jpg

IMG_4711.jpg

Senast ändrad:

Vad är det du inte tror stämmer? Fattar väl lite trögt.

Dom här står också ute i väntan på ett stall. Som tydligen tar en väldig tid att få klart.

Beror ju kanske lite på var man bor i landet. Ena dagen regn å nästa flera (16) minus grader. Kan aldrig vara hälsosamt för dräktiga ston. Ett regn och vindskydd är ju det minsta man kan begära, då kan hon i allafall få välja själv.

Länge sedan jag skrev här men uppdaterar lite nu.
Jessie har nu flyttat till en lösdrift där hon ska få gå över vintern. Hon ska få flytta hem i Februari då vårat hus är färdig renoverat.

Inte så bra bild men nog ser hon lite rund ut. 6 månader.

Idag kollade vi dräktigheten på 98 dagar & visst finns den en krabat där fortfarande :-D

Tazmaniandev, ni hade ganska lerig hage ni med. Det är då ändå träligt.

Rund såg hon ut och vara :)

Flashdance, vad kul, grattis. Jag ska ringa i slutet om min, blir antingen blodprov eller rektalundersökning för och se om den är kvar. Blodprov får man ju vänta någon dag på. :p
Ska även ge första virusabort då, min är idag på 102Dygn =)

Vi har ett sto 3 år nordis e. Helmer betäckt med Vimmel. Ska föla i maj ser ut såhär den 19 oktober.

Ursäkta lerskvätten... hon hade visst kul i hagen innan jag kom beväpnad med kameran...

*kl*

Min är fortfarande dräktig, fick idag svar på blodprovet jag tog i fredags, idag på 125 dygn :banana::banana:

Molin>>> jätte tråkigt underlag nu när det har snöat och töat bort fryst på snöat igen och töat bort IGEN.*suck*:mad:

Men lite längre neråt hagen ser det inte lika illa ut iaf, mer gräs men de verkar aldrig vara där ändå. För den goda maten är ju under tak.

Men nu tycker jag det ska komma snö så det ser lite finare ut. Även fast jag är en ovän av vinter och snö.;)

Hehe, ja vi har haft mycket plusgrader, fortfarande :(
Sen har det regnat på det så det är lervälling i hagen, vid öppningen satt säga och där MÅSTE man ju stå fast det finns hur gott med plats bakåt och i andra delen av hagen, blir så sur :p

Men nu ligger det lite snö över leran men man sjunker igenom lite kände jag igår. Så nu vill jag ha lite mer minusgrader lr sommar, Hihii..

Dock så har vi maten och vattnet samt saltstenen just vid öppningen, då vi har en lång bit att gå med dunkarna som vi fyller på vatten med. Så det är redan så pass tungt och vill då ha det på det närmaste stället.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka