En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Idag ska jag ta ett allvarligt snack med mina föräldrar:devil:..

Angående fodret..

Ska försöka få de att iallafall betala tokselen(stavning:crazy:)..
Annars får jag ta det ur egen ficka bara..

Förra gången vi trodde mitt sto va dräktig, gav vi henne groov 125..
Men sen fick vi get föl, utan enbart en övergödd häst:crazy:är rädd för att göra samma misstag igen...
Den gången var hon dräktig på 90 dygn.. Men till sommaren kom det inget föl.. Vi hade verkligen gjort allt för både henne och fölet, men ändå gick det inte..

Min kära pappa(som håller i pengarna och har hand om hästarna) Är stensäker på att ute i det vilda får de sig allt som de behöver, så varför skullle de inte få det nu..

Kan hålla med till det en viss del, men samtidigt, väljer de ju inte vart de ska ha sin hage, elelr vad som ska finnas i den..

Men men tror iallafall de kommer gå med på att köpa tokselen..Men nått mer blir det nog inte..:cry:

Jag tycker du ska vara rädd om "fettranden":o, det är så lätt att de faller ur i laktationsfasen, hellre lite hulliga än tvärtom!

Visa dem tråden!:idea: Självkalrt ska hon ha tokosel, varför riskera en kastning p.g.a. att man inte täcker deras basala behov? Betäckning är ju inte gratis heller.
Sedan kostar inte tokosel några enorma summor...

*kl*

Senaste bilden tagen på Jilly som får sådär 'mycket' mat som jag förstår att en del tycker i den här tråden. Hon är knappast övergödd utan behöver allt hon får:

Photo-0170.jpg

nope precis, i värsta fall får jag ta det ur egen ficka osm sagt.. kolalde på internet, och det kostade ca 290 kr tror jag för 800 g, så det lär räcka, annars får ja köpa en till...

Jipii igen! :banana:

Nu är mitt andra sto dräktighetskollad och fortfarande dräktig! Tänk vad otroligt glad man kan bli över ett sådant besked!!

Okey, men då tar jag och köper hem blå miner, men får nog dock bli den 25:e, blev en del denna månad, suck :( Kanske kan fixas iaf :D

nope precis, i värsta fall får jag ta det ur egen ficka osm sagt.. kolalde på internet, och det kostade ca 290 kr tror jag för 800 g, så det lär räcka, annars får ja köpa en till...

En 800g burk räcker lääääänge! Man ska bara ge en ggr/vecka och ett mått räcker till en häst på 400 kg, väger den mer får man ju självklart ta lite till.
Jag köpte min tokoselburk i juni och den räcker några veckor till. Så det är väldigt drygt;)

oki, men pratde med mina föräldrar, eller emd mamma pappa va på dåligt humör:P haha

Och hon tyckte att vi kanske skulle köpa mineraler till henne istället, så hon får allt.. typ som malin..mineral blå eller så?
Är det kraffts?
Tror ni det blir bra?

Själv ger jag krafft miner grön som är speciellt framtaget till dräktiga o föl o unghästar.
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=3&subMenuItem=25
Näst längst ner på sidan.
Det är komplett med selen, men jag ger ändå tokosel en gång i veckan. Detta för att vara säker på att de får i sig selenet o för att ett litet överskott inte skadar.
Men man ska absolut inte överdosera selen.

Läs gärna kraffts foderläraskola.Speciellt om foder vid dräktighet.
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&contentItem=67
http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=7&subMenuItem=20&extEvent=getArchiveList

Senast ändrad:

Vilket är bäst? finns ju tusen olika saker..

KRAFFT VITAMIN Multi (flytande)
KRAFFT VITAMIN Multi PELLETS
KRAFFT MINER BLÅ(pellets och granulat)
KRAFFT MINER GRÖN (troligen pellets)

Finns det både i spann och i påse?

Jag missade nog att skriva att jag faktiskt också håller på och grejar med mitt lilla sto och oroar mig hela tiden för vad hon får i sig. Så det kanske lät lite hårt när jag sa att ibland tycker jag att det går till överdrift.
Just idag har jag fått ännu en anledning att oroa mig så det jag skrev igår slog tillbaka direkt.
Mitt sto som ska föla i början på april hade mycket svullna kotor bak och även ett lite svullet framben, inget ömt, inget varmt och inga sår. Jag blev jätteorolig. Kan det vara så att hon bara fått vätska i benen eller är det något annat? Känns som att det är för tidigt för det nu..
Upptäckte också att hon idag börjat fälla rejält. Nu har ju vädret varit rätt mysko men kan det här ha något samband? Nån som kan råda mig lite?

Jag ger min
Havre
Krafft grön pluss (ett koncentrat som kompletterar kraftfoderstater baserade på havre)
Krafft miner Grön
+ fri tillgång på grovfoder dagtid.

Väldigt enkelt
Hästen får det den behöver utan en massa pytsande med olika tillskott. Har räknat på Hippocampus och det såg bra ut.

Vädret har ju varit lite lattjo i år så kanske tycker hon det är vår o fäller därför. Vissa av mina har också fällt en del.

Annars är ett alternativ att ta ett träckprov då både fällning o tjocka ben kan vara maskreaktioner.
Eller proteinöverskott...det kan också ge tjocka ben...

Nä Tokosel kostar 275 kr för en burk på apoteket, och jag har räknat ut, eftersom de bara ska ha ett mått i veckan (iaf icke dräktiga, men tror inte det är ngn skillnad där?) så räcker den över ett år. :)

*kl*

Angående mineralfoder, vad Krafft benämner de olika som (”avelsmineraler”, ”mineraler för högpresterande” osv) är ju oväsentligt. För vilka mineraler man ska ha styrs ju av vad grovfodret innehåller, och vad ev. kraftfoder innehåller. Texten och färgen på burken är ju inte avgörande. Men utan analys kan man ju inte veta vilken typ som passar ens häst bäst.
Så jag personligen, om jag inte visste innehållet i mitt grovfoder, skulle ha valt Miner blå. För med Miner grön kan det som jag skrev tidigare bli knas OM man har en låg Ca/P-kvot eftersom de mineralerna endast har en kvot på 2. Miner Blå har en kvot på 4, och det är bättre med en för hög kvot än en för låg som kan leda till brister både för stoet och fölis. Man kan ha en Ca/P-kvot på uppåt 5 utan att det är någon fara.
Ca/P-kvoten för dräktiga ska ligga på 1,5-1,6 MINST, och hamnar man under kan det som sagt bli brister för de båda.
En hög kvot är inte farligt sålänge behovet av dessa mineraler är uppfyllda.

Men det är ju bara min personliga åsikt om hur jag tänker.;)

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka