En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Haha! :D Vilka tokiga drömmar ni har! Jag har inte drömt nånting om fölning eller så än, men det lär ju garanterat komma! xD

Hallo all:p tråden höll på att försvinna:S

Idag fick jag utbrott över pappa, han vägrar köpa mineraler..
Han påstår att mineralsaltstenen som vi köpt ska inne hålla allt som behövs, stämmer det?

*Knapplån*

Nu slutar jag med avel.. I början på säsongen hade jag tre ston som jag skulle betäcka.. Detta blev resultatet:
Sto 1 - dräktig men vi fick avliva henne 45 dagar efter seminering pga kolik/tarmvred (hade föl vid sidan)
Sto 2 - ej dräktig (har blivit extramamma åt sto 1´s föl)
Sto 3 - konstaterad dräktig på 18 dagar, men på dag 48 var det borta. Försvann dock redan på dag 20 om jag ska gå på min magkänsla.

Japp så nu lägger jag av, det är bättre att köpa föl än att avla fram dem själv (min åsikt).

:angel: gick inte så bra att lägga av.. :o har köpt mig ett nytt avelssto som är dräktigt! :) och tar antagligen nya tag med sto nr 3 till våren

så nu kan jag vara med i den här tråden igen, fast mitt sto står inte hos mig utan hon står i Tyskland och kommer hem till sommaren när hon har fölat och är ombetäckt! :banana:

okej men hur i allsingdar ska jag kunna förklara det för han?
Nej ja får helt enkelt köpa det själv..

haha je men det är irriterande:P haha Han lyssnar ju inte på mig..

Ska be han köpa det, så kanske jag kan övertala mamma att betal det(A) åtminstonde halva...

Välkommen tillbaka, vad roligt att du inte gav upp helt och hållet. Den här säsongen ska det nog gå bättre ska du se. Nu får vi hjälpas åt att hålla tummarna för din tyska dam så allt blir bra. Ska du behålla fölet eller?

Tack :bow: hoppas verkligen att den här säsongen blir bättre än förra för mig.. :crazy:

Fölet ska säljas, jag har dock lite svårt att göra mig av med hästar - men ska man bedriva avelsverksamhet så måste man ju sälja hästar oxå har jag hört! :rofl: :smirk:

Ja, det är väl liksom det som är vitsen med avelsarbetet. Jag kommer nog också ha svårt att göra mig av med mitt föl. Har i år bestämt mig för att behålla om det blir sto och sälja om det blir hingst men man vet ju aldrig. Om ekonomin tillåter så kanske den blir kvar även om det blir en hingst. Skulle vara kul att se hur den blir när den blir större, man kan ju alltid sälja den vid ett senare tillfälle om man ändrar sig.

ska jag behålla den här fölungen så får jag bygga ut stallet.. (iofs går väl det att ordna.. :angel:) just nu har jag inte ens plats i stallet för ett avelssto med föl - tur att hon ej kommer hem än på ett tag! :D Jag måste få iväg en av mina hästar hemma först, lite halvstruligt där bara.. :crazy: :confused: har inget sällskap till åringen om hon åker, de andra hästarna är så dumma..

Visst hade det varit kul att ha kvar avkommorna tills de var 3 år och har gått 3-års test - det är väl det jag vill egentligen, men då måste jag bygga ut stallet, fixa mer mark etc.. inget lätt projekt! men det skulle väl gå att ordna egentligen..

Det är väl det som är mitt problem också.. :crazy: Vill ju behålla fölet tills det åtminstone har gått 3-års men gärna senare också. Jag kommer försöka behålla om det blir ett sto, betäcker nog om ifall det blir hingst för jag har bara gett mig katten på att jag ska få ett sto efter Kandi! :D :angel:
Nu känns det nästan på att det inte är så fruktansvärt länge kvar, hon har gått 246 dagar idag så det är mindre än en tredjedel kvar! :bump:

He he, jag har väl lite samma problem egentligen. Har för tillfället bara två boxar, har just nu två hästar, en fölis på väg och planen att betäcka i sommar igen. Stallet är gigantiskt så det skulle få plats 14 stora fina boxar men någon ska ju bygga också. Försöker i dagsläget bearbeta gubben om att bygga i alla fall två boxar till men vi får se, det kanske blir en större lösdrift i stället. Har en lösdrift men tycker den blir i minsta laget med fler än tre hästar.

Fick man välja skulle jag vilja behålla alla föl och ha tag på en riktigt duktig ryttare som kunde matcha unghästarna till 3-års och tävlingar i övrigt. Sådana växer ju inte på träd direkt (i alla fall inte där jag bor) och jag varken hinner eller har intresset av att tävla själv då jag blir übernervös bara jag ska visa fölet på fölmönstring :eek: Tänk om man var ekonomiskt oberoende, vad livet hade varit enkelt :D:D

Ja tack, ekonomiskt oberoende hade varit trevligt. :bow:

Jolie reagerade på abortvirus spruta nr 2 och står nu med 38,6 grader feber och är stel och svullen i halsen. Vet. sade att det händer typ 1 på (var det 200 hästar?) och det blev ju naturligtvis min... Suck.
Men det går väl över. Hon har stått inne idag och ätit hö ur hönät då hon inte kan sänka huvudet så lågt.
Frågan är om man vågar ge sista abortvirussprutan sen :crazy:

Men usch, säg inte sådär :crazy: Min tösa ska ha sin andra 27:e Feb..

Inget som hörs till tråden, men..
Har du Mats tro?

Drömde för några månader sen att min fick en svartvit ko (inte kalv) med giraffhals. Den var inte ett dugg söt och jag funderade på vem som kunde vilja ha en sån :crazy:

Hej svejs
Kaela har idag gått 221 dygn och jag blir lite tokig på henne:crazy:

Hon har ju varit svår med maten sedan jag köpte henne, och på det är hon svårfödd:eek:
Hon äter sedan en vecka tillbaka ännu sämre än i vanliga fall då hon ändå äter för lite...

I hagen trots att en hungrig shettis också går där äter hon i dagsläget max 1-2 kg mellan morgon till kväll alltså,shettisen äter det han orkar vilket är typ allt:crazy:
Medans hon pillar i sig gräs och rötter:crazy:, för här i halland har vi inte fått ngn snö.
Sedan så får höet inte bli blött eller ligga för nära marken, då äter hon inte heller för då är det liksom äckligt,hon äter översta lagret sedan sprider hon ut det över en större yta och går på det och då vill varken hon eller shettisen äta det sen.
Krattar ihop säckavis med hö hon spridit ut.

För att inte tala om inne...
Lägger in ca 5kg till henne, precis som i hagen tar hon direkt hoven och sparkar ut det, trampar runt det i boxen som nu mestadels består av hö ovanpå torven.
Det hjälper inte ngt att inte ströa upp kakorna för resultatet blir detsamma:crazy:
Hon kissar i det och jag skulle tippa på att hon äter kanske hälften ibland mindre eftersom det mesta hamnar under henne.
Skulle behöva en uppfinning att ha höet i, hönär är ju lite riskabelt tycker jag.
Hon går just nu på uträknad foderstat men funderar på att öka på lusernpelletsen,hur mkt hö motsvarar lusernen?

Sedan så har hon nog blivit en hingst tror jag blandat med en hormonstirrig bitch.
Hon hugger och hötter mot shettisen och piper om han kommer nära.
Också bajsar hon som en hingst sedan ca 2 veckor tillbaka nämligen i en enda stor hög vilket gör det väldigt lättmockat..:rofl:

Skaffa en höhäck istället. Något som sitter på väggen, det har vi till ena stoet som alltid spred ut höet förut.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025