En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Nu kan jag också annsluta mig till dom med konstiga föl drömmar.:crazy: Igår natt drömmde jag att min häst fick ett föl med giraffhals. Det hela började med att Mimmi min shettis fölade ,är ej dräcktig,. Jag var jätte glad för att allt hade gått bra och fölisen var jätte söt. Jag släppte ut dom i hagen och fölet dia och allt var frid och fröjd. Men när jag tagit in hästarna för kvällen så var plötsligt fölet borta. Jag tänkte att den måste ha gömt sig nånstanns. Och efter en stund fick jag se att mitt sto höll på och föda samma föl. Den hängde ut där bak med framhovar och huvud. Men när den kom ut hadde den lika lång hals som en giraff. Vi fick hjälpa den och hålla upp halsen då den var lite vinglig. Till slut fick den kommit till och dia. Men då ringde väckarklockan, typiskt, så jag fick inte reda på hur det gick med mitt giraff föl.:( Men väldigt söt var han i alla fall. Hmm, drömmar är bra konstiga. :smirk:

okej, japp det är ju bara en häst som ska had et;D vet du ungefär vad en hink går på? nån hundralapp?

Jag köper gröna mineralerna (dom är dessutom billigast) tror hinken på 8 kg kostar runt 250kr medans säcken på 20kg kostar strax under 300kr... Slå ut det på pris/kg så är det väldigt mycket billigare att köpa säck...

jo det är sant.. men vet inte om vi har nån stanns att förvara det.. Men nu ahr de ju rek blå till mig efter som vi ite har nån analys..

Vi behöver inte ens mineralfoder för vi har jättehöga värden på kalk på höet så där sparade vi en massa pengar på att veta vad det var i höet, annars hade man kanske gett mineraler ändå "för att" och det i onödan (+ att kvoterna blivit helt galna)...

Men det är svårt att få lycinet som är mycket viktigt vid dräktighet från grovfodret.
Men ger man krafft grov eller liknande så finns ju mineralerna tillsatt där.

Ja det ger vi ju. Jag menade såklart att hela foderstaten gjorde att vi inte behövde extra mineraler. Men mycket av det berodde ju på höets värden.

kl

Mitt sto är en riktig tråkmajja med foder :crazy: Hon har fri tillgång på hö, men petar bara i sig 10-12kg per dag. Lucern vägrar hon att äta varken pellets eller hack.....
Till saken hör också att hon är en svårfödd smal/ädel sak..... suck.
Hon har gått ca 8 månader, och motionsrids.

Har iaf ett bra hö med kvot 6,7. Så förutom fri tillgång på detta så får hon
2,5kg havre
1,5kg Hippo grow alfa
och selen ett mått i veckan.

Såg på hippocampus att dräktiga ston kunde behöva extra A och D vitaminer? Någon som vet? Hon får inget övrigt mineral foder då höet täcker allt utom selen och har bra kvoter.

Såg också det där om A- och D-vitaminerna. Hur vet man om dom har brist på det??

Min kuse får 15 kg hösilage (fri tillgång för henne) av god kvalitet med en kvot på 6.8, därutöver 1kg krafft groov 125, 80g miner vit, B-vitamin samt Tokosel. Enkelt och bra för jag gillar inte att ha en miljon olika fodermedel. Har alltid haft havre förut men i år blev den så dammig så det fick bli färdigfoder och det fortsätter jag nog med för det var väldigt behändigt att hålla på med.

Nu kan jag också annsluta mig till dom med konstiga föl drömmar.:crazy: Igår natt drömmde jag att min häst fick ett föl med giraffhals. Det hela började med att Mimmi min shettis fölade ,är ej dräcktig,. Jag var jätte glad för att allt hade gått bra och fölisen var jätte söt. Jag släppte ut dom i hagen och fölet dia och allt var frid och fröjd. Men när jag tagit in hästarna för kvällen så var plötsligt fölet borta. Jag tänkte att den måste ha gömt sig nånstanns. Och efter en stund fick jag se att mitt sto höll på och föda samma föl. Den hängde ut där bak med framhovar och huvud. Men när den kom ut hadde den lika lång hals som en giraff. Vi fick hjälpa den och hålla upp halsen då den var lite vinglig. Till slut fick den kommit till och dia. Men då ringde väckarklockan, typiskt, så jag fick inte reda på hur det gick med mitt giraff föl.:( Men väldigt söt var han i alla fall. Hmm, drömmar är bra konstiga. :smirk:

Haha:rofl::rofl:. Det känns SÅ skönt att jag inte är ensam om att drömma sjuka saker:angel:

Så okej, nu har vi en rådjurskorsning, en grisunge och en giraff.
Undra vem som drömmer härnäst och undra vad det blir för djurart som kommer ut:D:rofl:

Vi proppar ju i våra flera kg morötter per dygn så de får vitaminer i dem utöver det som finns i Kraffts färdigfoder.

Hahaha, vad ni är roliga. Jag har hittills bara drömt att det blir en häst en hingst men ena gången en fux och den andra en brun. Så ska bli kul och se vad som kommer, en kamel kanske:angel:

Hahaha, vad ni är roliga. Jag har hittills bara drömt att det blir en häst en hingst men ena gången en fux och den andra en brun. Så ska bli kul och se vad som kommer, en kamel kanske:angel:

Ja precis, du kankse får en kamel eftersom du verkar vara normal. Och vi andra onormala som drömt sjuka saker får en varsin häst:D

Haha:rofl::rofl:. Det känns SÅ skönt att jag inte är ensam om att drömma sjuka saker:angel:

Så okej, nu har vi en rådjurskorsning, en grisunge och en giraff.
Undra vem som drömmer härnäst och undra vad det blir för djurart som kommer ut:D:rofl:

Haha ja grisunge, jösses det hoppas jag inte att jag drömmer igen :crazy: Men har faktiskt inte drömt någe mer om det, inte som jag kommer ihåg iaf. Hihii

Ja, vem vet :rofl: Men än har jag ju lite väntan kvar så kanske hinner drömma något sjukt jag med. Brukar kunna ha sjuka drömmar så det är bara att vänta och se. Annars får jag väl en kamel, hehe.

Ha Ha Ha jag blev så full i skratt när jag läste lidens dröm,jag

drömde nämligen lite tvärt om,min fölis kom ut och han hade ingen

hals alls,huvudet satt direkt på manken! han va ju inte jätte

snygg direkt............

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31