En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja tack, ekonomiskt oberoende hade varit trevligt. :bow:

Jolie reagerade på abortvirus spruta nr 2 och står nu med 38,6 grader feber och är stel och svullen i halsen. Vet. sade att det händer typ 1 på (var det 200 hästar?) och det blev ju naturligtvis min... Suck.
Men det går väl över. Hon har stått inne idag och ätit hö ur hönät då hon inte kan sänka huvudet så lågt.
Frågan är om man vågar ge sista abortvirussprutan sen :crazy:

Men usch så otrevligt! Hoppas hon snart blir frisk! Ger reaktionen någon risk för dräktigheten?

Nu leker jag moraltant.

Hästar är inte byggda för att äta sin mat på höjd,
ryggen påverkas negativt.
Mat på backen är det som gäller hos mig.

Om hästen sprider det kan man istället göra en anordning på backen som underlättar, ex ett mindre traktordäck.

Nu leker jag moraltant.

Hästar är inte byggda för att äta sin mat på höjd,
ryggen påverkas negativt.
Mat på backen är det som gäller hos mig.

Om hästen sprider det kan man istället göra en anordning på backen som underlättar, ex ett mindre traktordäck.

Hurdå ett mindre traktordäck?Är lite trög:rofl:

Vi löste det med att sätta höhäcken rätt lågt. Hon äter i rätt låg höjd då, och det hon puffar ur den äter hon ju från backen ändå. Det är bara att man slipper få allt utspritt direkt.

Ett vanligt bildäck utan fälg kan vara för litet och för lätt, exempelvis ett framdäck på en traktor eller om du bygger en
låda som sitter fast i boxen som du fyller med hö.
Finns olika alternativ.

Jag hoppas inte det påverkar dräktigheten, men det borde det väl inte göra eftersom det mest är lokal värme och svullnad och lite feber.

Hon fastnar inte för hon skulle aldrig komma på tanken att kliva i den :confused:
Dessutom skulle den garanterat lossna från väggen om hon ställde sig i den... *s*
Det är en i rutnät.

Mja, jag skulle inte våga.
Hästar är riktiga uppfinnare och lyckas när man minst anar det :rofl:.

SKULLE hon lyckas gå igenom så ser jag ingen vacker syn framför mig, å andra sidan har jag haft många unghästar som verkligen lyckats med saker så jag är better safe than sorry i de fallen.

Bara det funkar för dig så är jag nöjd ;)

Hästen är 23 år gammal och hon är rätt klok ;) Har haft höhäck i 4-5 år nu och hon har aldrig gjort nåt mer än kliat sig på den.

Unghästen däremot får äta på backen, men hon sprider inte ut det heller.

Jag har haft samma problem med min tant som under en tid inte velat äta ordentligt. Hon har dock ändrat beteende återigen. Äter nu som ett riktigt matvrak så nu börjar jag fundera på att höja upp hösilage givan efter att ett tag ha funderat på att sänka den. Tur att man är lite sen i starten så man slipper höja och sänka efter damens humörsvängningar eller vad man ska kalla det, skulle då bli lite hattigt. Hon har dessutom från att ha varit väldigt renlig med maten börjat precis som din att krafsa runt allt i boxen för att sedan använda det som toalett. Började därför med hönät men det känns verkligen som en nödlösning. Ska prova att lägga hösilaget på backen igen nu när hon börjat äta lite bättre för att se om det blivit någon skillnad.

Jag skötte en varmblodstravare som heter Staro Uniqie, och hon väntar sitt första föl till midsommar :)

ska försöka ladda upp en bild ;)

Hehe, som min dam..

Hon är lika knepig, aldrig ätit så dåligt som hon gjort nu i några veckor, men nu helt plötsligt verkar hon äta mera, hon får i sig totalt 9kg hö om dagen nu. Har börjat öka på lite extra då hon får mellan mål nu oxå på dagen. Så ca 11kg/dag får hon med hö nu, känns riktigt bra måste jag säga.

4kg kväll, 2kg morgon och sen 3kg lunch sen är det 2kg vid mellanmålet, försöker hålla detta för hon äter det bra då, SKÖNT nog :) Ska försöka öka till 5kg på kvällen i helgen. Håller tummar och tår för att hon käkar upp det då. Hihii

Men jag kör med hönät till hött på kvällen, hon drar runt det så duktigt annars. Förut när hon fick 3kg morgon så bestod hennes box av hö enbart efter ett tag :crazy: Men nu när hon får 2kg så går det bättre, hon äter kraften och höet lite dåligt på morgonkvisten. Men som sagt, det har blivit bättre och det känns super :bump:

Hö!!!! Mitt ena sto skulle aldrig lämna ett strå av sitt hö. Hon har fri tillgång från rundbal i hagen och får ca 4-5 kg på kvällen, Det är alltid borta på morgonen. Hon ska om allt går vägen föla sista veckan i Mars, Ska bli roligt att se om det blir vad vi hoppas på.
Hon är ett kallblod av kraftig modell betäckt med ett franskt varmblod, Våra förhoppningar är att få en bra ridhäst som får lite av dem båda.
Vad tror ni???

Haha men så där var min förut med, alltså innan betäckning gick hon på fri tillgång och fick 5-6kg hösilage inne på kvällen med, ALLT var borta på morgonen och visst hon var stor i maten i början av dräktigheten med men sen vände det och hon börja pilla med hö :confused:

Men nu verkar hon komma igång igen, hoppas jag :bump:

kl
lämna maten?!?! skulle aldrig falla tanten in :rofl: hon är som en myrslok o letar reda på varje litet höstrå som letat sig in i spånet. Hon är bottenlös och jag hoppas hon är det fortfarande imorgon bitti annars har hon fått feber av lymfangiten idag.. :devil: men jag tror och hoppas att jag lyckades stoppa det i rätt tid för hon har inte fått någon feber och benet har inte svullnat ytterligare :crazy:

OM det mot förmodan tittar ut ett stoföl till sommaren kommer jag väl linda in den kraken i bomull och cellofan för att inget ska hända henne :rofl: men jag har en känsla av att det kommer en liten hingst, fast pendeln säger sto ... men statistiken säger hingst för hon har fått 3 stoföl på raken ;)

Kandi har också blivit lite petig faktiskt, förut åt hon allt som kom i hennes väg och det var helt rent i boxen varje morgon, men nu har det börjat bli lite sämre med det.. Ett par mornar har det varit hö överallt i hela boxen, då tar det typ en timme att mocka.. :crazy:
Men allt foder är borta, det äter hon med glädje! Men höet som hon förut fick 5kg av på kvällen har jag plötsligt bara kunnat ge tre kilo av utan att det är uttrampat överallt.. Ute får dom fortfarande lika mycket som alltid, men inne har jag blivit tvungen att sänka ransonen lite.. :crazy:
Och vatten dricker hon som en tokig! 20-litershinken är helt tom varje morgon, och när hon går ut dricker hon typ tio liter i ett svep. :confused: Någon mer som dricker så mkt?

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka