En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Bus har både vatenkopp + 20 liters hink, hinken är alltid tom på morgonen. Har satt in hinken mest för om det skulle bli strömavbrott, eftersom att vi har haft lite "stormvarningar".
Hon har alltid varit matglad men äter inte lika bra med hösilage som förut, då tror jag man kunde proppa i henne hur mkt som helst. Men hon får väl iaf i sig en ca 15 kg om dagen, hon erbjuds ca 20-22kg.

Elma som knappt äter 10kg om dagen.. =( :P
Sen är hon fisförnäm också, om hösilaget är en dag gammalt så äter hon dte inte, så allt hon inte ätit upp under natten måste jag slänga :P

//Diana

Så om min Arabella har gått 330 dagar 6 april, är det då lämpligt att ta in henne runt den 20 mars? Hon gillar inte speciellt att stå inne och som sagt har hon dessutom en benägenhet till hosta även om inget märks av det nu. Eller är jag väldigt sen då?

Men din polle är fin i hullet nu :)

Min får i sig i dagsläget ca 10-11kg/dag nu, och det känns så himla bra måste jag säga. Som du kanske minns åt min lilla tjej väldigt dåligt för ett tag sedan.

Min tjej har gått 240dygn den 24 mars då kommer jag börja ge henne lite mer hö och kraft ev. Men höet är viktigast tycker jag. Hon får redan så stor kraftgiva :angel:

Jag har fortfarande inte bestämt mej för om hon ska föla inne lr ute ännu (min ska föla runt den 22 Juni) men jag kommer bo ute på gården från den 31maj. Men tror jag kommer ställa in min tjej i slutet av maj början av juni, vi får se. Känns bäst så.

Det är jag och en kompis som kommer vaka, så då blir det iaf en vaken hela tiden (Så har vi tänkt oss) och bärbara kommer vara med ut ingen chans att den lämnas hemma (tur stallägarna har trådlöst) :p

kl.
jag undrar om det är väldigt olika hur fölen sparkar i magen eller om man kan se när det inte är så långt kvar.På mitt varmblodssto sparkar det så hårt nu på kvällarna så att hela magen hoppar jätte mycket och när man känner på henne så är det riktigt hårda knuffar man känner.Jag börjar tycka lite synd om henne nu för hon ser inte alls road ut när det börjar sparka. anledningen till att jag undrar är att jag inte vet helt säkert när hon skall föla,jag har aldrig haft föl innan heller så jag har aldrig varit med om sparkar innan.jag hade blivit jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig// Sarex

jag tror att hon skall ha slutet av mars början april,kan det stämma?

kl.
jag undrar om det är väldigt olika hur fölen sparkar i magen eller om man kan se när det inte är så långt kvar.På mitt varmblodssto sparkar det så hårt nu på kvällarna så att hela magen hoppar jätte mycket och när man känner på henne så är det riktigt hårda knuffar man känner.Jag börjar tycka lite synd om henne nu för hon ser inte alls road ut när det börjar sparka. anledningen till att jag undrar är att jag inte vet helt säkert när hon skall föla,jag har aldrig haft föl innan heller så jag har aldrig varit med om sparkar innan.jag hade blivit jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig// Sarex

Vet du när hästen betäcktes/inseminerades sista gången? Alltså vilken dag? För i så fall kan du räkna från den dagen och ca 330 dagar framåt :P

//Diana

nej jag har ingen aning.hon har gått med hingst hela tiden och jag har varken sett att hon har brunstat eller blivit betäckt.mitt andra sto vet jag att hon har blivit betäckt mellan 20-22 maj,men denna donnan har lyckats smyga jätte bra trots att jag har haft stenkoll på henne.

Här hände det nåt riktigt mysko igår.. :crazy: Jag var ut i hagen och kollade på Kandi, kände lite efter sparkar och så, och bara för att gatt jag ju klämma lite på lilla shettisen också. Gissa om jag fick en chock när jag kände att hon har satt ett orentligt juver! Hon har världens bollar framför, och har även börjat fylla i där bak. Men hon är inte ens betäckt vad man vet och jag har inte märkt nåt för jag har gått i tron att hon har vuxit i takt med maten! Men shit, tänk om hon skulle föla!? Det ser ut som om det inte vore längre än två veckor kvar till fölning, men jag har ju ingen erfarenhet av sånt här sen förut så jag har ingen aning.. :confused: Tog lite bilder igår, men jag vet inte riktigt hur man lägger ut.. Nån som kan hjälpa mig - pm;a!

jag väntar föl i juli 2008 så det är spännande, ett vbl sto efter Buzzin Brian och Peace Melody.. hon betäcktes den 9:e augusti 2007 så då väntar hon väl i juli om jag inte räknat fel..:smirk:

hingsten är en PRE Andalusier, Diestro en kritvit herre som börjar bli till åren.. han blir 21/22 i sommar, om jag kommer ihåg rätt.. men han har haft 100 % dräktighet de senaste åren.. vi har inte dräktighetskollat henne än, men hon har börjat lägga mage och hon har börjat äta mycket mer.. nu äter hon ca 10 kg hö och 3 kg grund om dagen, o hon är nästan mager.. enligt vet. så är det inte någon ide att kolla med ultraljud nu när hon gått så länge och eftersom hon har problem med stress vid transportering så vi vill undvika eftersom vi inte riskera fölets excistens.. :)

vi är förväntans fulla eftersom fölet räknas bli en skimmel, helst ett sto om vi får bestämma men med våran vanliga otur så kommer det säkert bli en hingst.. :bump:

kommer uppdatera er nä vi närmar oss.. :banana:

*KL*
Mitt sto är idag på dygn 223, kan tycker mig känna sparkar framför juvret men inte massor, kan det vara något fel på bebis då? hon är ULad på 160 dygn och då såg allt bra ut. Någon som vet? Är orolig för att det ska vara svagt fölet eller så.

Och en fråga till:
Hon har fri tillgång på hösilage och får 2 kg Krafft grov 90 om dagen. Har inte tillsatt selen då vi inte haft analys på hösilaget, har dock det nu och skulle vilja kolla på någon slags sida där man kan räkna ut foderstat, någon som vet någon bra sida? Räcker det med färdigfodret? eller ska man tillsätta tex kalk eller något? Eller är det försent om hon skulle ha någon brist? Ska tillägga att hon är i gott hull, fina hovar och fin päls och är välmående. Men jag är så nervös för att det ska bli något tokigt pga om jag missat något... (förstagångsavlare)

Väldigt tacksam för svar!

Det finns i princip inget selen alls i svenskt grovfoder. Mängden selen i 2 kg krafft räcker inte, tillsätt selen! Alla hästar behöver selen, inte bara dräktiga.

Att ett foder vänder sig till dräktiga ston friskriver inte avlaren från ansvar att räkna på foderstaten. En dräktig shetlandsponny och ett dräktigt halvblodssto skiljer sig rejält ifråga om behoven.
Groov 125 innehåller visserligen selen men jag skulle behöva tillsätta mer selen om jag hade gett min lånemage ex.vis 1,5 kg groov + grovfoder. Har du köpt selen än?

Det är klart att du ska ge selen!:eek: Foderstatsprogram kommer knappast att hjälpa då du inte har analys på fodret. Om du vet ungefärlig vikt på stoet kan du räkna ut hur mycket hon får i sig genom kraftfodret (finns inget i grovfodret) och se hur mycket du måste täcka upp med. Någon sorts mineralfoder skulle jag också använda (och då kan det hända att du inte behöver tillsätta något selen, kolla på mineralburken och räkna ihop det med vad hon får från kraftfodret. Det får inte att säga något om fosfor/kalciumkvoten när man har oanalyserat grovfoder.

Jag har väldigt svårt att förstå att man inte analyserar sitt grovfoder när man väntar föl, eller för övrigt också för den delen. Tänk vad många som petar i sina hästar alldeles för mycket foder i onödan. Det är ju inte direkt superbilligt att få fram ett föl så varför slänga pengarna på dynghögen. Det kan ju också vara åt andra hållet, bara för att grovfodret är grönt och luktar gott finns det inga garantier att det är bra, det kan faktiskt vara precis odugligt, med näringsvärde som motsvarar halm. Detta tycker jag att alla ni som har inhyrda hästar ska kräva för ni betalar ju faktiskt för erat foder, ni har ju ingen aning om vad ni betalar för. Hoppas ingen tar detta som ett påhopp, absolut inte riktat till någon utan bara en reflektion då det verkar vara väldigt många som inte har en aning om att man ska analysera för att veta vad man ska ge hästen.

För övrigt kan jag konstatera att det ligger en ruggbyspelare i magen på min märr. Idag hoppade hela magen så hon blev faktiskt till och med lite irriterad på den lilla ligisten :devil: själv tycker jag att det är jättebra att den är så livlig för det är ju inget snack om huruvida hon är dräktig eller inte men det kanske det inte är med den magen hur som helst i och för sig :D

Min hästs mage är det också full rulle på :D

Men det är bra, h*n övar på VM hoppbanorna ;)

Jag håller helt med dig! Blir alldeles matt när jag tänker på de värden vårt hösilage visade sig ha (får ge en hel mängd proteintillskott:eek:), det ser jättefint ut men är inte avelshösilage direkt. Jag tycker också att det är skrämmande att så få ger sina hästar de selen de behöver eftersom det faktiskt både kan orsaka en sen kastning och skada musklerna på fölet om man har brist.

Min lär väl träna på att hoppa över dressyrstaketet i så fall :rofl: Urk en hoppare är inget som står på önskelistan direkt, jag är så fruktansvärt höjdrädd så pinnar i skogen känns som höghus ungefär. Hoppas att den tränar på piaffer och passager eller kanske piruetter i galopp :love: det skulle passa mig mycket bättre.

Här händer det inte så mkt i magen... men humörsvängningarna :devil: hos mamma häst gör dock att jag tror att det finns nåt kvar därinne ... kanske vilar sig i form!?!? sådan matte sådan häst ... :angel: :rofl:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna