En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Min ska ju kunna galoppiruetter och piaff med så det är nog övning på sådant med skulle jag tro :D :angel:

Mamma har iaf talang för spinn och passage ;)

Det är klart att du ska ge selen!:eek: Foderstatsprogram kommer knappast att hjälpa då du inte har analys på fodret. Om du vet ungefärlig vikt på stoet kan du räkna ut hur mycket hon får i sig genom kraftfodret (finns inget i grovfodret) och se hur mycket du måste täcka upp med. Någon sorts mineralfoder skulle jag också använda (och då kan det hända att du inte behöver tillsätta något selen, kolla på mineralburken och räkna ihop det med vad hon får från kraftfodret. Det får inte att säga något om fosfor/kalciumkvoten när man har oanalyserat grovfoder.

Var och inhandlade Tocosel igår, men kan det vara försent redan? Att fölet är skadat?:cry: ´
Vi har analys på grovfodret och det fullt tillräckligt proteinvärde i :)

Det är bara att börja ge. Om det var för sent så var det för sent och om det inte var det, så himla skönt!

Vad bra att proteinvärdet var o.k.! med analysen kan du också kolla hur kalcium/fosforhalten är. Det är bara att börja ge tokoselet, bättre sent än aldrig!

Gav imorse av det, men ändå, skulle vilja slå mig hårt i skallen. Jag trodde verkligen att färdigfodret (Krafft Grov 90) skulle innehålla allt hon behövde. Men nu fattar jag ju att det beror mycket på grovfoder osv...:( Om kalk/fosfor är för dåligt med, vad ger man då? Har inte kolllat de värdena. (vill bara säga att jag är förstagångsavlare, skulle jag vetat hade jag absolut gett serlentilskott från början!)

Det är kvoten mellan dem som du ska kolla, kalken ska alltid vara högre än fosforn. Är kvoten för låg får du ge tillskott som är kalkrikt (ex.vis foderkalk), är det överskott av kaldium kan du ge ett mineralfoder som inte innehåller kalcium eller väldigt lite.
Det här gäller förstås även när stoet inte är dräktigt.

Hm, jag ger inget selentillskott. Men enligt foderstatsprogrammen jag testat så räcker det bra med det hon får i sig från mineralfodret. Så det är väl inte säkert att man behöver ge tillskott?

Nej, ger mineralfodret nog mycket så behöver du inte ge extra!

Äter hon upp mer nu när ni har en häck?Vart köper man en sådan?:bow:

JAG KAN SÄGA SÅ HÄR.. PROVA MED HÖSILAGE. JAG HAR EN EXTREMT KRÄSEN HINGST HEMME SOM ÄR EXTREMT SVÅR ATT HÅLLA HULLET PÅ + ATT HAN HAR KÄNSLIG MAGE. INNAN LYCKADES JAG NOG KLÄMMA I HONOM 2-3 KG HÖ OM DAGEN Å SEN LITE KRAFT FODER. SEN BYTTE JAG TILL HÖSILAGE Å DIREKT SÅ ÅT HAN UPP EN HEL IKEA KASSE =9 DE VA SÅ KUL SÅ NU ÄTER HAN CA 12 KG HÖ OM DAGEN Å ÄR SUPER FIN + ATT HAN BLEV BRA I MAGEN EFTER BYTET FRÅN HÖ TILL HÖSILAGE

Idag satt jag 10 min inne hos Jilly i boxen och tittade på det skådespel som hennes mage utgjorde. Fölungen levde rövare där inne och det buktade åt alla håll och kanter. Så himla häftigt! H*n är ju så stor nu när h*n snart ska komma ut så varje rörelse ger ju stora synliga rörelser på utsidan på Jilly.
Bara en månad kvar nu! :bump:

På Jolie studsar o sprattlar det också, men eftersom den bebisen är mindre är de inte lika 'enorma'.

Jag har också en månads väntan kvar på Chami. Men hon är fortfarande som en huggorm o uppskattar inte sällskap...av männsikor.
Hon har blivit mindre ilsk dock mot de andra stona.
Man kan knappt titta ner under magen på henne för då hotar hon.
Men inget har häst med juvret o bäckenbanden.
Hon är stor nu.

Jilly tycker att jag är fölungen om jag sitter inne hos henne. Hon ställer sig lite över mig, skulle aldrig trampa på mig eller något. Hon kan till och med tjura mot boxgrannen för att 'skydda' mig. Sedan står hon och hänger och doppar ner nosen då och då för att känna lite på en, att man sitter kvar :love:
Sen när fölungen i magen sparkar för illa så hugger hon i luften mot magen :p
Hon är inte alls så stor, men hon blir inte så enorm när hon är dräktig.

Vart exakt sitter bäckenbandet? Har funderat mkt på det nu de senaste dagarna. Jag tänker mig någonstans mellan korset, höftbenet och vagina. Ni får jättegärna visa med bild före släppt bäckenband och ett efter, gärna på samma sto om någon har.

Alltså man brukar ju kunna känna att de sjunkit bredvid svansroten en bit upp på var sida om korset/kruppan typ.

Idag är Nischka på dygn 260.. ÅÅ nu är det inte så lång tid kvar. Hon börjar bli lite tjurig inte emot mig eller så men hon tycker att det är bra jobbigt när bebben sparkar så hårt.. I helgen så tänkte jag ta lite nya foton på henne.. Hon e så tjock.. haha, det är riktigt mysigt..

//Carro

Jag ska också försöka ta lite kort i helgen hade jag tänkt. :d Måste bara låna med mig en kamera.. ;)

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈