En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Här är inte heller något direkt juver och rumpan är välmusklad och fin så där känns inget heller på Jilly 303 dygn idag.
Men bebis lever rövare iaf.
Snart dags, mindre än 1 månad nu.

Min har 37 dagar kvar nu, och juvret har börjat växa på.
Hon höll dock på att skrämma ihjäl mig med ett redigt kolikanfall för ett par veckor sen, jösses vad rädd jag blev! Veterinären var ute och konstaterade att det varken var förstoppnings eller gaskolik, så misstänker att ungen var boven i dramat. Det tog lång tid innan det släppte sen veterinären åkt (hon fick cronyxin), så jag fick rejält ont i magen och såg framför mig hur jag skulle få lasta henne och åka till strömsholm.. Men hon piggnade på sig och blev normal igen 1,5 timme senare, jätteskönt!

Sånt får hon inte hålla på med mer:crazy:

I övrigt mår hon bra, bebis hoppar och far i magen. Hon har dock börjat äta mindre grovfoder, ungefär hälften mot normalt, men jag kan inte göra så mkt mer än att erbjuda fritt, går inte att tvinga i henne likosm. Det börjar väl bli ont om plats i magen nu...
Hon får hö i hagen, och fritt med hö, hösilage och lusrnhack i boxen så hon kan välja själv vad som faller henne bäst i smaken från dag till dag...

Detta är så spännande!:bump:

*knapplån*

Oj verkar som en del bäbisar lever rövare lite väl mycket! :crazy:

Min fröken är på 235 dygn nu, magen är högljud men inga tydliga sparkar än. Hon äter duktigt också, får i sig nästan 8 kg över natten. Lite svårare o veta i hagen men runt 6 kg tror jag. Lusern äter hon med glädje :D
Hon haltar fortfarande efter vad som troligtvis är en sträckning i bogen så hon går o skruttar i hagen. Vet. kommer o tittar o ger en sista spruta mot virusabort den 4 mars.

Min är på 315 dygn idag och vissa dagar är det lugnt i magen medans det andra dagar är helvilt =)

Min är idag på 226 dygn och hon har nog en gummiboll i magen. Det hoppar och far hela tiden. Hon har sedan någon månad tillbaka börjat rulla sig väldigt mycket i hagen vilket hon aldrig har gjort förut så jag antar att det är fölisen som irriterar. Man ser också en viss skillnad på henne i boxen, trampar med bakbenen och viker huvudet bakåt mot magen när det skuttar som mest. Har inte haft några kolik-tendenser ännu och jag hoppas verkligen att hon inte får det heller. Hennes mamma var riktigt jobbig med den biten.

Jag har en enda gång haft otur med kolik på dräktigt sto *ta i trä*
Det var ett lånesto som jag ej kände vidare bra och hon tålde inte kraftigt hösilage.
De var inte så kul att motionera ett högdräktigt sto på isunderlag och utan skor, men det gick bra och hon började snabbt må bättre efter en långpromenad.

Mitt kallblodssto är nu p 300 dygn och nu är det nära.
Ska sätta in kort snart.

Mitt arabsto är på dygn 217 och det känns som en evighet kvar.

Sätter in en söt bild på kallblodsstoets senaste hingstunge med en PRE.
Söt va? ;)

rulle.jpg

klattra.jpg

Senast ändrad:

Tror du ska ha lite koll på henne, inte för att skrämma upp dig eller så men typ samma sak hände oss för nått år sean..
Eller det va måånga år sedan då mamam och papap hade en shettis sok va dräktg, va ganska sen i dräktigheten men stoet kastade sig massor emd gånger,( de försökte hindra henne) på morgonen låg det ett dött föl i boxen:S men å andra sidan ahr de haft det ganska tufft med sina fölningar, en gång så hittade de ett dött föl i boxen, det va fullt frisk, MEN fosterblåsan låg över nosen:S.. de va bland de värsta de varit med om berätrttade mawmma:S..

idag hände det som inte får ske. hittade mitt högdrkäktiga sto liggande i hagen. fick efter mycket om och men in henne i boxen. Hon blev bara sämre och sämre, rullade, stönde hade puls på 90 och väldig andning. vet. kom o gav henne sämärt stillande men hon tyckte att det såg så pass dålig ut att vi skulle ringa till djurambulansen. Så just nu ligger mitt högdräktiga sto på operationsbordet på Helsingborgs djursjukhus. Hon har troligtvis tarmvred. Jag hoppas verkligen att Queenie och hennes fölunge klarar sig! Håll tummarna!!:cry:

Hu vad tråkigt! Hoppas det går bra!

Min får abortspruta nr två imorgon, 213 dygn.

I dag blev jag sparkad av mitt ej födda föl =) fan vilken smäll den fick in. stog å lutade huvet mot magen å då smockade den till mej =) De va delade kännslor i den smällen. både AJ mitt huvud å JAAA den mår bra i alla fall. tanten e på 282 dagar i dag

Molinna ska också få sin andra spruta imorgon, :) runt dygn 210...

Men annars är det helt lugn i "mina magar" :p
Har en på typ 270 dygn också :banana:

Stackars er, vilken mardröm:(

Jag håller tummar stenhårt för ditt sto och fölis!

Kramar

hej igen. nu ringde dom precis från djursjukhuset. hon hade en kraftig tarmvred men hittils ser det bra ut och hon har precis ställt sig upp i uppvakningsboxen. hoppas verkligen att hon klarar detta nu så här nära inpå en fölning. fortfarande rädd och nervös!!:crazy:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka