En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Jag glömde skriva att Jilly även får extra olja! (=energi)

Höet har en kvot på 5, men är väldigt bra hygienisk kvalitet och grönt och fint. Med tanke på att det varit lite så och så med höåret 2007 så är vi jättenöjda med det höet. Hösilage är inget alternativ för oss då vi bara har två hästar och inte gör över med storbal, och små är svårare att få tag på här.

Foderstaten är uträknad efter vad Jilly behöver och hon är en häst med extrema behov då hon är svårfödd och dessutom 23 år gammal. Hon äter upp alltihopa, är fin i hullet och mår jättebra.
Har fött upp en häst som också fått uträknad foderstat sedan hon var foster (alltså att Jilly fick bra foderstat redan under dräktigheten) och hon är fin och fräsch.

Såg att du redan svarat. Jag hämtade påsar på granngården som man stoppar i prov från minst 5 ställen på vallen.
Helst ska man ta en näve på 5 olika ställen på samma vall innan det balas. När man tar det från balar finns det risk att man drar sönder bladen. O det är i bladen som mesta näringen finns.
Man bör göra en analys för varje vall. Men köper man hö kan man fråga om det kommer från samma vall o sen ta lite från 5 olika balar. Man brukar få svar inom en vecka.

Precis som Fettso skrev kan det ibland vara svårt på vissa hästar. Men man kommer bra mycket närmre en bra foderstat än att chansa. Fettso har ju analyserat o gjort foderstat o vet ju iaf att näringsbehovet är tillgodosett.Sen kan ju en annan orsak till utebliven uppgång i vikt vara att hästen har något annat fel som gör att den inte kan ta till sig näringen korrekt o då skulle jag kolla upp det med veterinär.
Tex, tänderna,den kanske tuggar bollar o inte får i sig allt foder eller det går igenom helt i tarmen.Mask... hormonella störningar tex sköldkörteln.... infektion i kroppen... osv osv...

Ps. Alla gånger har man inte möjlighet att byta hö eller annat grovfoder o då får man givetvis göra det bästa av situationen.Ds

okej då ska jag ner och köpa det till henne..får se hur det blir med analys, men det fixar sig..

Nu har det varit en hel del mer eller mindre avancerade svar på vad och hur mycket man ska äta av det ena eller det andra. Jag som just nu är den mest nervösa och hönsigaste fölmamman kom trots detta lite till sans. Hur många av oss som skriver här har själva fött barn? När jag fick min första fick jag en utskällning av barnmorskan för att jag var vegetarian och av detta skulle jag få ett litet barn. Den första vägde 4,5 och den andra 5 kilo. Vill inte veta vad någon av dem vägt om jag ätit kött...
Så med detta vill jag säga, trots mina egna farhågor och nojor så har även hästar fött föl säkert till och med längre än oss. Har vi ett gott omhändertagande och ett bra grundfoder så tror jag att man klarar sig långt bara på att se vad som händer med hästen.
Är stoet friskt och tycks må bra så tror jag snarare att man kan intoxikera sin stackars häst med en del faktiskt farliga mineraler. Hur många har för övrigt en sån koll på sin egen mineral och saltbalans på sig själv? Antar att jag inte är den enda som riskerar att stupa av detta innan mitt välfodrade sto väljer att visa fölis.

Men kunskap kan väl aldrig vara fel? Och hur ska man veta att man garanterat har ett bra grundfoder som täcker allt utan någon som helst analys?
Det finns väl ingen gång som det är så viktigt med fodringen som när det ska bli föl och under fölets uppväxt?!
Risken är minimal att på något sätt förgifta sin häst när man vet vad man har för foder, den risken är betydligt högre för de som kör utan analys eller baskunskap ang. foder och faller för olika slags reklam.

Det kan väl också tilläggas att jag aldrig haft sådan koll på mitt eget födointag som när jag var gravid.....

Min är på dygn 274 och äter följande:

5 kg hö ca
20 kg ca hösilage,ts ca 50%(fri tillgång i boxen)
1-2 kg ca lusernhack (fri tillgång i boxen, hon vill inte ha mer)
2 kg krafft rehab
1 kg kornkross
300 g betfor
Selen

Detta innebär 140-150mj och 1060 smrp ungefär.

Svårfödd liten flicka, jag börjar redan bli brydd över vad jag ska stoppa i henne under digivningen. Hösilaget har en kvot på 8.6 och jag önskar hon kunde trycka i sig lite till, men gränsen är nådd för vad hon kan hinna få i sig under ett dygn.
Men fortsätter hon och äter såpass med grovfoder även när hon ger di så funkar det om jag byter ut rehaben mot 2 kg pluss grön istället, och så lägger jag på ett kg korn till. Så jag börjar nog invänjningen på Kpg om ett par veckor..

Senast ändrad:

Alltså detta med selen, om det nu var det som våra skördar inte hade så mycket utav och behövs extra.

Alltså för mej är det helt omöjligt att ta analys just för tillfället för det vart inte samma bonde igen som vi hade ställt in oss på. Men ska försöka få honom igen. Han var tydligen knepig? Suck, som den vi har nu. Han gav oss mindre än 1ton som vi beställde, blir så sur.

Men iaf, om man inte har möjlighet med analys, hur gör ni med denna selen då? Var den vitkigt för dräktiga ston?
JAg menar det är ju inte bra att det blir för mycket heller, iaf inte för fölet om jag minns rätt?

Som jag skrivit ovan får ju min, hö, hösilage fri tillgång i hagen, kornkross, betfor, rapsolja och linklipellets = vetekli, linfrö och kalk sedan får hon B-vitamin i kraftmålet på eftermiddagen.

Jag ska dock nästa månad köpa hem hackat strå (Lusern), kommer ge det som middagskur ca 1-2kg då.
Min har gått in i 185dygn idag, hon mår bra, fin i pälsen och helt ok hull även om jag skulle vilja få upp henne lite mer.

Jag undra bara detta med selen...

Selen är jätteviktigt för hästkroppen, ffa under dräktighet!

Våra jordar är selenfattiga, så räkna med noll selen ifrån grovfodret( även lusernet). Korn innehåller inte heller selen, liksom övriga foder du ger. Linfrö som ingår i linklipelletsen ger litegranna, men du måste ge 1 kg rena linfrön för att hon ska få i sig 0,2mg selen, så jag skulle räkna med noll där också.
Du behöver ge hela dagsbehovet av selen i form av tillskott, antingen om du ger ett mineralfoder eller tex. tokosel (enklast, ges 1 ggr/vecka). Men iom att du inte har analys och vet hur mkt hon får i sig i övriga mineraler skulle jag nog ge ett fullmineralfoder.
Selenbehovet är 0,2mg selen/100 kg häst.

Senast ändrad:

Okey, verkligen snällt av dej och säga det :)

Blir ju orolig när man läser sånt här, men då ska jag kika upp det där, fullmineralsfoder, typ som miner blå lr grön lr röd? :confused:

Hon har ätit blå miner förut, en stor favorit hos henne :D

Tokosel, hmm... Ja det låter enklast men kanske bättre med ett fullmonderalsfoder eftersom jag inte vet hur mycket hon får i sig om något. Jag menar hon får 4dl linklipellets/dag, kommer inte ihåg hur mycket % av vadera innehåll. Men det är som sagt knappast något.

Något förslag på mineralsfoder? Vore tacksamt, jag och m at/mineraler osv är inge och kombinera :rofl:

Minermineralerna innehåller ju allt, jag skulle nog ge blå. De har en Kalcium och fosforkvot på 4 (kvoten ska ligga på lägst 1-5-1,6 vid dräktighet) , och hellre en högre kvot än en för låg. Eller grön, de har en kvot på 2. Fast å andra sidan om ert grovfoder har en låg ca/p-kvot redan kan det bli tokigt med grön.
Om ditt sto väger runt 500 kg så ge 80g mineraler, det täcker upp selenbehovet och förhoppningsvis övriga mineraler:)

Senast ändrad:

*KL*

Hallå! Jag är alltså seriöst orolig över att min pålla kankse är för tjock redan?
Det är väl inte hälsosamt om de är för tjocka "för" tidigt?:confused:

Hon går i dagsläget på:

15-20 kg hösilage (fri tillgång i hagen från 9-20)
3 kg hö (natthö)
1 kg lucern
0,75 kg kornkross
0,3 dl betfor
2 dl olja
1 dl mineraler
1 dl foderjäst

(Kommer i veckan börja med Hippo Alfa Grow o byta ut det mot lucern, samt börja med Tokosel, vet tog tid på sig o skriva ut recept! :mad:)

Kan bara hålla med Sar. Jag har aldrig varit så noga med vad jag stoppat i mig som de 4 ggr jag varit gravid.
Precis som med min egen bebis i magen så kan inte hästarna själva välja sin mat som de kan i det fria. Men både du o jag kan det.
Visst har ston fölat där man missat fölningen totalt o ston som varit riktigt svältfödda....men vi vet inte hur hållbara avkommorna blivit eller hur?
Varför inte göra så gott man kan i stället för att höfta.... för avkommans o stoets bästa. Det kostar ändå en hel del att föda upp hästar o varför chansa?

Jag vet inte varför alla vill stoppa i sina hästar så överdrivet mycket mat...här har jag fullt skå med att hålla dem nere i hullet.(enegivärdet är i högsta laget på hösilaget).
Stoet behöver inget extra utöver sin vanliga giva förrän månad 9-11. Normalt brukar inte någon dräktighetsmage synas förräns i sista 3-4 månaderna.
Vet man att stoet brukar falla ur kraftigt vid digivning så kan man då "göda" upp henne lite extra. men i övrigt så blir de så tunga ändå i slutet så varför kånka runt på en massa fett.
På männsikor brukar man säga att 10-12 kg väger foster, vatten , efterbörd osv vid fullgånget. Allt över det är extrakilon på mamman. Kg som kroppen inte alls har behov av.
En fet häst har jobbigare överlag i dräktigheten, resa sig, lägga sig o föla.Sväller i benen, tungt att gå.
Gör dem en tjänst o övergöd dem inte. Ge dem vad de behöver o inte mer.
Är de dessutom feta när de fölat o sen går direkt ut på bete blir de inte av med övervikten förräns tidigast till hösten.(under förutsättning att betet är bra)...det är lång tid av övervikt som sliter på kroppen.

Senast ändrad:

*kl*

Min som är drygt 190 dygn gången och således inte behöver extra mat ännu, går på fri tillgång på BRA hösilage som täcker allt men behöver lite tillskott av fosfor och selen. Så hon får mineraler för "kalkrikt" grovfoder och så tokosel en gång i veckan. (Och vitaminer).

Ska börja fasa in lusern också då hon inte kommer att kunna äta hösilage så det täcker sen lite längre fram. Hon fölar i mitten av juni så troligen kommer betet räcka ganska så långt.

Hon är lite över normalhull idag (man känner revbenen men de är "lite inbäddade").

Jag vet!

Håller helt och hållet med dig, därför var det inte kul att se korten!

Vi hade under hösten hö med ganska dåliga värden, därför har vi proppat i hästarna mat, men lustigt nog föll alla i stallet ur, förutom denna.

Började med hösilage för en månad sen och det är framförallt nu som hon har blivit riktigt stor, men då det är första fölningen så är det svårt att veta vad som är normalt eller inte gällande storleken på magen. Har dock varit orolig över att hon också skulle falla ur eller att hon tappar för mkt när hon fölat och fölungen börjar dia.

Vill inte att hon ska vara överviktig, lite hull är ok, men nu känns d som om det e lite för mkt...

Kommer minska kraftfodergivan då det är bra kräm i hösilaget.
Tack för ditt svar! :)

Lil-sis Jag hade för mig det med, men apoteksbiträdet verkade inte villig att beställa hem burken som jag ville ha (fanns ej hemma)....:(

*KL*

Min stolla passerade 225 dygn (7,5 mån?) igår och det förevigades på kort. Slås av insikten att hon verkligen ser ut som en tunna på 4 ben...:eek:

Vi har haft problem med dåliga värden på höet men hon är den enda i stallet som har lyckats hålla hullet någorlunda,
men nu blev jag nästan orolig att det är FÖR bra?

Första dräktigheten för både henne o mig (kan hon bli större?! )!:angel:

b2-2.jpg

Från sidan är det inte så farligt, men framifrån...

b8-1.jpg

b5.jpg

Rörlig är dock fortfarande o ganska pigg o glad!:banana:
b14.jpg

Jag tycker att hon ser fin ut i hullet för ett dräktigt sto!

Här kommer dagsfärska kort på mina stumpor.
Idag har vi så härligt väder med plusgrader och kvitter i träden.
Underbart!

Kallblodet har ca 6 veckor kvar till fölning.
14liten-1.jpg

Arabstoet betydligt längre
46liten.jpg

47liten.jpg

*kl*

Angående fodergivan till dräktiga ston så står våra också på noga uträknade foderstater. Vi har gjort analys på vårt hö och fått fram en kvot på 7!

Mercedes, idag på dygn 260, är lättfödd för att vara hälften fullblod, dock tappade hon lite under digivningen 2006 så därför vill jag att hon ska ha lite hull att ta av.
Enligt den som gjort vår foderstat behöver hon inte mer än 8 kg hö men hon får säkert runt 10-12 kg h/dygn i dagsläget.
Kraft: 1 kg Hippo Grow Breed
Mineraler: 80 g Hippo Mineral Plus

Monami, Nordsvensken, är idag på dygn 250. Hon är ännu mer lättfödd och behöver ca 6 kg hö +3 kg halm...men i "verkligheten" får hon nog ca 7 kg hö och 2 kg halm/ dygn.
Kraft: 0,2 kg Hippo Grow Breed
Mineraler: 125 g Hippo Mineral Plus och 50 g Fosforbalans

Medea, New Forest Ponny, idag på dygn 245 är också lättfödd och står på ca 7 kg hö plus 1 kg halm.
Kraft: 0,3 kg Hippo Grow Breed
Mineraler: 65 g Hippo Mineral Plus och 10 g Fosforbalans

Alla dräktiga ston är i bra hull! Nu har vi bara en häst i stallet med underhull, vårt blivande avelssto Gladys...som vi försöker göda, har släppt ihop henne med Mercedes idag eftersom hon är den häst som äter mest. Gladys har gått med Nordisarna och ponnisarna innan men eftersom vi bara ger dom ca 3 kg/häst ute i hagen blir detta för lite för Gladys. I dagsläget är 12 kg hö/dygn för lite för henne! Vi prövar med att ge henne fri tillgång på hö innan vi börjar byta kraftfoder till.

/Kristin

Tack! :)

Tycker dock att hon ser enorm ut framifrån, så såg hon inte ut
för två veckor sen! :o

När man står vid sidan o myser så ser hon dock normal ut,
med en liten fettrand över revbenen som reserv :angel:.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka