P
prallan
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008
När mina, sto och föl, hade boxvila gav jag 50/50, 125 och rehab
När mina, sto och föl, hade boxvila gav jag 50/50, 125 och rehab
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du kollat rekomendationerna? Maxgivan på Mare är väl ca 1,75 kg, har jag för mig![]()
Låter för mig som om du har ett hö som inte är av den kvaliten en dräktig häst ska ha.
Det är inte mängden foder som avgör till en häst utan vad det innehåller.
Både luzer, soja o krafft groov innehåller mängder av protein.
Mitt hösilage är så pass bra att jag inte ens behöver ge kraftfoder till mitt högdräktiga sto som ska ha i mars.
Behöver endast ge henne tokosel o mineraler enligt SLUs foderprogram.
Målet är ju ett så pass bra grovfoder att man ska behöva ge så lite annat som möjligt. Man ska ju eftersträva ett så naturligt ätande som möjligt för dem o det är ju ett bra grönfoder.
Lägger in länken till foderstatsberäkningsprogram som kan räkna ut månad för månad i dräktigheten vad stoet behöver.http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Mitt tips till alla oavsett dräktigt eller inte.Analysera!!!
Ni kan bespara 1000-tals kronor på foder om ni analyserar o räknar ut en foderstat korrekt.
Dessutom ökar chanserna för en frisk fölunge om stoet inte lidit brist på något.Även för den växande unghästen är det oerhört viktigt med en korrekt foderstat för att kunna växa o bli hållbar.
Fosfor o kalcium kvoten är oerhört viktig så att en häst inte kalkar ur sitt skelett.Stoppar man i för mycket av det ena kan det sluta illa. Kostar så mycket att avla att det känns som bortkastade pengar att bara trycka i dem foder utan att veta om det behövs eller är bra för dem.
Är grovfodret inte bra nog...BYT istället för att köpa alla möjliga kraftfoder att komplettera med.
Men vet du ungefär hur mycket det kostar att göra en analys?
Rek. du att jag ska börja emd tokoslet nu då?