En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

När mina, sto och föl, hade boxvila gav jag 50/50, 125 och rehab

Ok nu har ju inte min boxvila, men det kanske vore nåt ändå.
Nu har jag precis köpt en säck 125 så jag får göra åt av den först iaf.

Jolie 195 dygn:

ca 10 kg hö
1 kg Krafft Groov 125
2 dl Sojaprotein
½ l betfor
2 hg Vetekli
E-vit med selen
Morötter, ca 2 kg

Jilly 283 dygn:

ca 10 kg hö
2 kg Krafft Groov 125
1 kg Lucern
½ kg Sojaprotein
1 l betfor
2 hg vetekli
e-vit med selen
ca 2 kg morötter
glucosamin+biotin+extra b-vit

Gör jag fel som endast ger mitt lätt födda sto

3 kg hö på kvällen + 1-2 kg halm

under dagen får hon, en minishettis och 4 får 1 bal( ca 7 kg)

Morgon och kväll får hon ca 1,5 dl blött betfor
probiotika

Hon fick fång i september, är rädd att ge henne för mycket..
Hur tycker ni jag ska göra när hon går in i högdräktigheten?

:S

Mitt sto som är på 220 dygn idag får följande:

Dodson & Horrell Pasture mix: 1 kg
Dodson & Horrell Broodmare & Youngstock mix 1 kg
Fri tillgång på hösilage

Jag skulle gärna gett henne två kg broodmare & youngstock istället för pasture mix, men tyvärr är hon kräsen och vägrar äta upp kraftfodret om jag inte blandar ut det med pasture mixen. Stoet är lättfödd och rund och fin på denna foderstat. Ska öka på den med ett kg müsli när hon går in i högdräktigheten. /AFF

Det låter ju väldigt lite men det beror på vad du har för värden på höet? Jag rekommenderar starkt en analys. Tokosel borde du ge hursomhelst, hon får ju inget selen genom höet och mig veterligt inte heller genom betforn!
Häll av betforvattnet om du har en insulinkänslig häst. Icke spannmålsrelaterade fodermedel som linfrökaka och dyl. brukar fungera bra på fånghästar (jag tror dessutom att risken för fång är mindre när hon är dräktig). Men ta som sagt en analys så att du vet vad du ska räkna med!

okej, men detta torkosel, vart finns det att köpa..
Har funderat på att ge henne lusern senre dräktigheten..Eftersom de behöver mer protein..

Läste i kraffts blad om fånghästar, och där stod det till en häst som väger ca 500 kg sk man ge mellan 9-13 kg grovfoder/dag..

Har du kollat rekomendationerna? Maxgivan på Mare är väl ca 1,75 kg, har jag för mig:o

Låter för mig som om du har ett hö som inte är av den kvaliten en dräktig häst ska ha.
Det är inte mängden foder som avgör till en häst utan vad det innehåller.
Både luzer, soja o krafft groov innehåller mängder av protein.
Mitt hösilage är så pass bra att jag inte ens behöver ge kraftfoder till mitt högdräktiga sto som ska ha i mars.
Behöver endast ge henne tokosel o mineraler enligt SLUs foderprogram.
Målet är ju ett så pass bra grovfoder att man ska behöva ge så lite annat som möjligt. Man ska ju eftersträva ett så naturligt ätande som möjligt för dem o det är ju ett bra grönfoder.
Lägger in länken till foderstatsberäkningsprogram som kan räkna ut månad för månad i dräktigheten vad stoet behöver.http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Mitt tips till alla oavsett dräktigt eller inte.Analysera!!!
Ni kan bespara 1000-tals kronor på foder om ni analyserar o räknar ut en foderstat korrekt.
Dessutom ökar chanserna för en frisk fölunge om stoet inte lidit brist på något.Även för den växande unghästen är det oerhört viktigt med en korrekt foderstat för att kunna växa o bli hållbar.
Fosfor o kalcium kvoten är oerhört viktig så att en häst inte kalkar ur sitt skelett.Stoppar man i för mycket av det ena kan det sluta illa. Kostar så mycket att avla att det känns som bortkastade pengar att bara trycka i dem foder utan att veta om det behövs eller är bra för dem.
Är grovfodret inte bra nog...BYT istället för att köpa alla möjliga kraftfoder att komplettera med.

Senast ändrad:

Tokosel finns på apoteket. Brist på selen är en vanlig orsak till att en häst kastar i sen dräktighet.

Som jag skrev i tidigare inlägg...vet man inte vad maten innehåller för värden så kan 10 kg vara för lite eller 5 kg vara för mycket.
Du har ingen aning om din häst får tillräckligt genom att se hur maten ser ut eller hur hästen är i hullet.
Ett energirikt hö (mycket kolhydrater) kan göra en häst fet utan att den för den skull får tillräckligt med proteiner.
Ingen kan säga åt dig att din häst får för mycket eller för lite utan att veta ditt grovfoders värden eller vad din häst är av för ras, lättfödd eller svårfödd, dräktig, odräktig eller unghäst, vikt osv...
Allt är individuellt.

Hur man föder upp en häst avgör vilken kvalitet det blir på avkomman. Den kan ha lysande stam, men om man inte fött upp den bra så hjälper det föga.

Har du kollat rekomendationerna? Maxgivan på Mare är väl ca 1,75 kg, har jag för mig:o

Oooops! Det var längesedan jag kollade på rekomendationen så jag vet faktiskt inte. Blev osäker nu.... Ska kolla detta i morgon när jag är i stallet. Nu får hon ju bara 1 kg broodmare och planen är att öka fodergivan med 0,5 kg broodmare och 0,5 kg pasture mix. Så då får hon ju bara 1,5 kg broodmare. MEN det kan ju förstås vara för mycket ändå i och med att hon får pasture mix också! Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta!! /AFF

vart kan man skicka denna analys? vad kostar det? Är det inte olika från bal till bal? Vi har balat allt vårt hö på vår egna mark..Det innehåller både klöver och allt möjligt..

va innne på apoteket och kollade, man ska bara ge dt nån gån i månaden(1 gång i veckan).. Mne hur mycket ska man ge? det står ett doseringmått, ungefär hur mycket tror du det innehåller?

Spelar det nån roll om hon har mineralsaltsten?

Jag önskar att jag hade ditt grovfoder! Det är tyvärr inte helt lätt att byta foder när man inte står i eget stall utan hyr in sig och även andra hästar delar hage och det inte heller finns möjlighet platsmässigt att ta hem annat foder än det som erbjuds. Alternativet hade förståss varit att byta stall men det hade sammantaget varit en sämre lösning.
Vi har löst det rätt bra ändå men hade valet helt varit mitt skulle vi ha haft ett betydligt mer näringsrikt grovfoder.

Ta några få strån från ett gäng med balar (gärna i mitten av balen) som du sedan skickar på analys; du kan googla fram olika företag; www.analycen.se samt www.sva.se och http://www.hjortenslab.se/dokument/blankett_foderanalys.PDF
fick ajg fram när jag sökte. Du vill veta ts, mj, smrp, ca, p, mg och selen per kilo foder.
Ang. tokoselet så står det dosering på burken som du kan använda dig utav (man brukar ge en gång per vecka) tills du fått analysen och börjat kunna räkna på andra fodermedel. Det är dock inte alls bra att hon haft selenbrist under hela dräktigheten (och före också?!):crazy:.

ja men det är ju inte säkert hon hr det, ja menar man kan ju intebutgå från att hon har det.. eftersom vi kanske har ett bra hö..

Men vet du ungefär hur mycket det kostar att göra en analys?

Rek. du att jag ska börja emd tokoslet nu då?

Låter för mig som om du har ett hö som inte är av den kvaliten en dräktig häst ska ha.
Det är inte mängden foder som avgör till en häst utan vad det innehåller.
Både luzer, soja o krafft groov innehåller mängder av protein.
Mitt hösilage är så pass bra att jag inte ens behöver ge kraftfoder till mitt högdräktiga sto som ska ha i mars.
Behöver endast ge henne tokosel o mineraler enligt SLUs foderprogram.
Målet är ju ett så pass bra grovfoder att man ska behöva ge så lite annat som möjligt. Man ska ju eftersträva ett så naturligt ätande som möjligt för dem o det är ju ett bra grönfoder.
Lägger in länken till foderstatsberäkningsprogram som kan räkna ut månad för månad i dräktigheten vad stoet behöver.http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Mitt tips till alla oavsett dräktigt eller inte.Analysera!!!
Ni kan bespara 1000-tals kronor på foder om ni analyserar o räknar ut en foderstat korrekt.
Dessutom ökar chanserna för en frisk fölunge om stoet inte lidit brist på något.Även för den växande unghästen är det oerhört viktigt med en korrekt foderstat för att kunna växa o bli hållbar.
Fosfor o kalcium kvoten är oerhört viktig så att en häst inte kalkar ur sitt skelett.Stoppar man i för mycket av det ena kan det sluta illa. Kostar så mycket att avla att det känns som bortkastade pengar att bara trycka i dem foder utan att veta om det behövs eller är bra för dem.
Är grovfodret inte bra nog...BYT istället för att köpa alla möjliga kraftfoder att komplettera med.

Mitt sto gick på uträknad foderstat fram tills 5:e dräktighetsmånaden, då jag tyckte att nu måste jag göda henne.
Hon var och är väldigt tunn, men det går åt rätt håll iaf.
Så på alla hästar fungerar det inte med uträknad foderstat, och ja mitt hö är analyserat.
Ändå räknade jag på svårfödd häst, för det är hon.

Vi har väldigt selenfattiga jordar i Sverige så du kan inte räkna med att hon fått i sig någon mängd selen. Så att hon har selenbrist är tyvärr rätt garanterat om hon stått på foderstaten du nämnde.

Tillägg; jag såg att jag p.g.a. slarv skrev upp selenkoll på foderstatsanalysen, det är inget som behövs i en grovfoderstatanalys (däremot räknar man med det när man sedan ska göra den kompletta foderstaten med tillägg av kraftfoder och dyl).

Senast ändrad:

Har man en svårfödd häst så kan man mkt väl vara tvungen att ge mer än vad man får fram ur foderstatsprogram. Har du en govfoderanalys så har du ändå otroligt bättre koll även om du sedan måste ge ändå mer extrafoder än vad beräkningarna säger.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka