En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Kan det ha att göra med att det är olika raser? Det borde vara en skillnad mellan ex.vis falabellaföl och halvblodsföl.
Men jag håller med dig, vem ska man tro på???

Hur stort är Chamis då? Som ska föla föla den 15/3(330 dygn).
Hon borde ha gått 280dygn. Hon är ett hbl.

Hur stort är Chamis då? Som ska föla föla den 15/3(330 dygn).
Hon borde ha gått 280dygn. Hon är ett hbl.

Enligt "The foal in the womb" är fostet vid nio månaders dräktighet (270 dygn) 90 cm långt och väger 22 kg.

Enligt "Hästavel" är fosret vid 300 dagars dräktighet (det finns inga uppgifter om hur stort fölet är vid 280 dygns dräktighet) 90 cm lång och väger 10 kg.

Det står ingenting om det rör sig om stora hästar eller ponnyer men tolkar det som att det gäller stora hästraser i bägge fallen. 10 kg vikt vid 300 dagar tycker jag låter lite. Det är ju nästan fullgånget då och visst brukar väl fölen väga runt 30 kg som nyfödda?

Så jag skulle rättat mig efter de första uppgifterna!

/AFF

Kan det ha att göra med att det är olika raser? Det borde vara en skillnad mellan ex.vis falabellaföl och halvblodsföl.
Men jag håller med dig, vem ska man tro på???

Jo det skiljer förstås i storlek beroende på ras, men jag har tolkat i bägge böckerna att det handlar om stora hästar. /AFF

Hej AFF!

Jag skulle gissa på det senare.
Ett minishettisföl väger nyfött ca 10 kg.
Är du mycket kompaktare än ex ett arabföl, men jag tycker 10 kr på 210 dagar låter mycket!

210 är i början av de 3 sista månaderna då allt händer,
då fölis verkligen växer som tusan.
Så min gissning hade ju varit att det är ca 50 cm och väger 3-5 kg.
Men om en månad till har vi säkerkligen 10 kg!

Gisses vad tiden går.
Vi får vårt första föl om ca 7 veckor.
Det var ju nyss vi funderade på hingst!

hm eftersom vårt väger 8,2 vid 180 och det ökar i snitt 1,2 kg/10 dag så bodetr det ju vara 8,2 +2,4 + och ca 1,2 till:P så då blir det ju sammanlagt 11,8 kg:P:p haha mend et är inte säkert det stämmer:P längden vet jag dock inte med vid 180 dygn är den 60 cm:P så den e klart större:P

haha jag och mitt matte snille(noot):P:P

Hm jag ahr gjort mina egna studier:p

Men jag kollade i en bok där det stod hur mycklet fölet vägde dygn 120 och dygn 240 sen räknade jag ut det på nått vis:P

Men i alla fall vid dygn 240 väger fölet ca 14-16 kg..

Enligt min räkning ökar fölet ca 1,2 kg var/10 dag... sen om allt detta stämemr vet jag inte;O men ja ahde inget vettigare för mig:P

Jossan du är duktig på och räkna du.. Stämmer nog bra, du sa 0.12kg/dag från dygn 120 om jag minns rätt.. :)

Lr vilket dygn menar du att den växer så pass mycket från? :angel:

Idag var hovis här och fixa dojjorna, tog dock bort bakre skorna igen så nu har hon bara i fram. Skönt faktiskt. Hon får så fina hovar utan, även med men dom blir så pass starka.

Stod och kände på magen lite idag med, ställde na dock på gången för det är ingen idé att känna sparkar inne i boxen, då kan man få sig ett nyp lr en spark hon brukar försöka tränga in mej i väggen ibland med :angel:
Så rar så min lilla flicka :rofl: Men iaf, fölet sparka på och rörde sig där inne, idag var hon inte lika spänd som igår men lite spänd iaf.

Uppdatering om SOnja oxå, vet kommer på torsdag, får se om han kollar henne lr hur det blir, hon är ganska mini för honom. Men han kunde ev göra blodprov för 500kr. Vi får se hur ägaren bestämmer sig där, hoppas lite på blodprov.
Men stod även och kände på henne idag och tycker allt att det är något där inne och hennes magform börjar bli mer rund :d

Kan slänga ut någon bild.. Antingen snart lr imorgon.. =)

Senast ändrad:

Ok bilder :p

Sonja08012516.jpg

Sonja08012521.jpg

Sonja08012522.jpg

Sonja08012523-1.jpg

**kl**
Nu ärjag igång igen med drömmeriet. Häromnatten drömde jag att när jag kom till stallet var alla hästar intagna coh jag gick förbi min hästs hage och där låg en liten död föling precis unsder staketet. Denna gången var det en jättefin liten fux med skjuten stjärn, helt perfekt men död. Kan trösta mig att förra gången jag drömde om fölet så var det mörkbrunt och levane. Kan ju vara att jag inte är sanndrömmare.. Förhoppningsvís.
U

Vilka konstiga/hemska drömmar man kan drömma!:S
Aja, Matildas ägare tror hon är dräktig, förra gången jag hälsade på Matilda (förr några månader sen) sparkade hon så det small i spiltväggen!(Hon står i box när hon fölar).. Dom senaste 2 dräktigheterna har hon fått hingstar, såå nu när hon har ändrat humör, så tror ägaren att det är ett sto!, (Jag gillar mest ston:D)

Vilka här gillar Valacker eller ston bäst?(Jag har ju haft en valack- min lilla älskling:love: , men jag gillar hingstar oxå!:D)

hmm. jag gillar alla kön men skulle aldrig få för mej att köra en vallack. Vet ej varför. det bara e så jag gillar pisse kärringar å knäppa hingstar =9 har sånna hemma =)

Jag vill helst ha ston :)

Men man tar ju vad man får och är glad om den är frisk och rak i benen osv. :bow:

Delvis KL
Jag vill nog helst ha världens vackraste och bästa hingst:D Som god 2a ett sto, och på tredje plats en bra valack.
Självklart är det viktigaste att den är frisk!

Idag har Kaela gått 210 dygn=7 fulla månader, så imorgon går hon in i 8:e månaden.:bump::love:

Enligt "Att bli med föl"-boken. så är fostret
60 cm vid dag 180
80 cm vid dag 240 o har hår,man,svans, vikt ca 15 kg
120 cm vid dag 300
150 cm vid dag 330 vikt ca 50 kg

Hur räknar du?:confused:
Min är seminerad sista gången 21 Juni, då borde hon vara på dygn 220 idag. 21 Februari borde hon gå in i månad 8.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna