En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Tack, jag tycker att det är ett jättefint sto och blev väldigt glad när jag fick betäcka henne! Hon är dessutom väldigt lätt i typen med tanke på hennes stam och rör sig väldigt bra.
Vi har dock haft full sjå att fodra upp henne, jag hade gärna sett att hon var ännu lite rundare men hon har nog aldrig tidigare varit så pass rund som hon är nu då hon är svårfödd av naturen.

Det har snöat rätt friskt de sista dagarna så träden dignar av snö och föret är utmärkt. Vi har tidigare haft alldeles för milt väder med mycket is men idag inbjöd det till snögalopp!:bump:

haha fusk:P vill emd ha snö och kyla.. tror det behövs lite med:P såg första vår blomman idag:S vinterjäck:P(stavning:P)

Jag har ett kallblodsto, E: Alm Silver U: Fuxnicka som betäcktes med Eldfaksen förra året och kommer föla nu i april, kan knappt hålla mig längre. Längtar verkligen tills den lilla kommer :)
Dom tror att det blir en hingst också, och självklart hoppas jag på att den blir svart :D Eftersom pappan är svart, men mamman fux :)

34414_1197668384.jpg

26433_1198628550.jpg

Hejsan!
Min sambo o jag väntar 4 st föl till våren.
Vi hoppas ju på det bästa.
Ett 21 årigt sto(Jaguar-Jazz-Flamingo) dräktig med Don Laurie( hennes 5:e föl)
Ett 14 årigt fullblodssto(E Ragtime Band xx) dräktig men Perlino Kinsky- Gaanterat Isabell avkomma. Hennes 5:e föl
Ett 14 årigt sto(Dardel-Amiral-Romeo xx) Dräktig med Roven xx( hennes 3:e föl)
Ett 9 årigt sto(Electro-Excall-Ciceron) dräktig med Guido(första fölet)

Vad tror ni erfarna om detta:

Kaela har återbesök hos hästtandläkaren nästa vecka på Måndagen, då på 212 dygn.
Enligt den "tandisen" så ska det inte vara någon fara att ge lugnande(som dom får vid undersökningen)men sista tredjedelen bör man inte göra det,sista tredjedelen blir det vid 220 dygn så det blir tajt.
Hon är ganska lugn att köra och så, men åker inte gärna sen hon blev dräktig(har blivit svårare att lasta).
På förra besöket var hon helt sned i munnen(snett bett,kunde inte bita ihop) och hade massa vassa kanter så återbesöket är viktigt, då vi skulle se om hon fortfarande sliter så snett.
Själv tyckte han det var bättre nu än när fölet har kommit.
Sedan så äter hon ju väldigt dåligt med hö igen vilket kanske beror på hennes mun...
Hon var snedsliten redan när hon kom till mig,alltså oriden i princip.
Så om det inte är bättre nu skulle hon ev röntgas i käken.
Hade ni kört nu eller väntat??:confused:

(Grr vårat internet har lagt av så nu kan jag inte surfa hemma:cry:,utan bara på jobbet.Blir inte fixad förrens i slutet på veckan.)

jag vet inte mycket om sådanthär.. Men det verkar ju som om stoet behöver få sina tänder fixade..

Måste hon få lugnande?

Jg hade inte stressat henne i onödan..

Ja lugnande är tyvärr ett måste.
Det ger dom till alla hästar innan tandvård,iaf där.

Vi hade tänkt ta tänderna på vårt avelssto när hon var dräktig för seminveterinären, (vi frågade när vi lämnade henne på semineringen), menade att det var ok med lugnande. Men det vägrade hästtandläkaren. Han ansåg att det inte var lämpligt utan vi fick vänta tills fölet kom ut.

Ok ja kanske ska vänta då men hur länge?Fölis får ju i sig av det lugnande även när h*n diar.

Jag kommer vänta tills Jolies föl är fött och tillräckligt gammalt för att bli lämnad ensam en dag innan hennes tänder blir fixade igen. Hon behöver rejält med lugnande och vi har 12 mil till hästtandläkaren.

Samma med ET. Kommer vänta tills hon återhämtat sig efter fölning och bäcken och sådant återgått till det normala.

Jag hade definitivt väntat alt. tagit det betydligt tidigare i dräktigheten. Ökar problemet att äta kanske lusernhack/pellets (uppblött) skulle vara ett alternativt?

Bestämmer du dig ändå för att fara skulle jag definitivt låta henne åka brett för att minska risken att hon känner sig trängd.

Du kan inte få hem tandläkaren?
Jag fick hem en veterinär i november tror jag det var, för att både raspa tänker och skriva recept på avmaskningsmedel samt vaccination. Såå skönt att slippa åka iväg. Min var nog då lika långt gången som din är nu. Lugnande som inte är farligt för fölet.
//Jezz

Är lugnande arligt för fölet,eller inte??
Hon är ju vaccinerad 2 ggr mot virusabort.

Tror det hela handlar om att det kan hända något med fostret. När fölet är ute så kan ju inte en dräktighet påverkas och jag tror inte det blir så stora doser i mjölken. Även små föl ges väl lugnande om de ska behandlas om de gör sig illa.

I vårat fall dog fölet vid födseln så det var inga problem med att åka iväg efteråt och fixa tänderna på stoet.

Nu vill jag inte skrämma upp er som går i väntans tider. Oftast så går det ju lyckligt.
Stoet seminerades om och tog sig på en dos. Den fölningen gick superlätt och vi fick ett föl som var mer än vi vågat drömma om!

Är det till en "riktig" hästtandläkare hon ska eller till en klinik? Och tror du själv att hon måste ha lugnande? För nog går det att göra en undersökning utan lugnande, men endel propsar på det för att göra det smidigare, lite i förebyggande syfte.

Våra hästar behöver inte lugnande när de undersöks eller raspas (möjligtvis 2åringen...), men vi har varit med om tandläkare som absolut ska ge den lugnaste av dem alla lugnande. Helt i onödan.
Det enda skillnaden var att besöket kostade ett antal hundralappar mer än vad det hade gjort annars.... ;)

Så.... om du själv anser att ni INTE behöver ge lugnande till hästen, avböj då, och håll fast vid det. Om det nu inte rör sig om nån specialundersökning förstås, det kanske det gör?

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka