En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 241
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Är det till en "riktig" hästtandläkare hon ska eller till en klinik? Och tror du själv att hon måste ha lugnande? För nog går det att göra en undersökning utan lugnande, men endel propsar på det för att göra det smidigare, lite i förebyggande syfte.

Våra hästar behöver inte lugnande när de undersöks eller raspas (möjligtvis 2åringen...), men vi har varit med om tandläkare som absolut ska ge den lugnaste av dem alla lugnande. Helt i onödan.
Det enda skillnaden var att besöket kostade ett antal hundralappar mer än vad det hade gjort annars.... ;)

Så.... om du själv anser att ni INTE behöver ge lugnande till hästen, avböj då, och håll fast vid det. Om det nu inte rör sig om nån specialundersökning förstås, det kanske det gör?

Hon ska till en riktig hästtandläkare, och han ger nog alltid lugnande.
Går det verkligen utan?Hästen står ju med hakan på ett stativ ju ..
Hästen måste ju stå still när dom kör maskinerna(lät hemskt...:D)
Hon hade en hel del problem i munnen sedan innan så nu ska hon kollas igen,ev röntgas.

När vi har varit hem hos våran hästtandläkare på hans klinik så har det inte behövts varken nåt stativ eller lugnande vid undersökningarna, men då har de nog inte använt sig av några maskiner heller, vad är det för maskiner? :o

På atgkliniken ville de däremot använda sig av både stativ och lugnande, men inga maskiner där heller. :)

Alltså kommer inte ihåg riktigt :o för det är första gången som jag vart till en "riktig" hästtandläkare,har bara haft en vanlig veterinär till att titta o raspa innan på mina tidigare hästar.
Men han använde som typ en motordriven rasp:crazy:,hon vart ju helt sned i munnen vilket gjorde att hon hade svårt att äta osv och var svårare att rida i ena varvet.
Det kan ha varit att hon fått en smäll som ung så om det kvarstår nu ska hon ev röntgas.

Hej jag har ett islandssto som kommer att föl månadsskiftet mars-april och är lite bekymrad över kyla. Jag har aldrig tidigare fått föl så jag är helt nybörjare:crazy: men hur ska du göra kommer du att försöka få henne att föla inne eller ute? Kan fölet gå ut redan i början även om det är kallt? Eller bara korta stunder? Rekommenderar du egen hage eller kan de gå med övriga hästar i flocken vad tycker du?:crazy:

Hej jag bara undrar om du vet om man kan använda Cydectin när man har ett dräktigt sto? Det är 2 månader kvar till mitt islandssto fölar:D

Fölen brukar vara utrustade med päls efter den årstid de föds till.
Men fölen orkar inte stå så länge i början o måste därför kunna lägga sig ner där det är torrt. Bör inte heller vara ute så de blir blöta av regn eller snö i början, då de lätt kan få lunginflammation.
Jag brukar låta dem gå ut redan dag ett, men då bara en halv timme , men kanske fm o em. Sedan förlänger jag tiden successivt.
Förra året var det en som fölade i slutet på april o det var så varmt o fint väder att de kunde gå ute hela dagarna from ca en veckas ålder.
Den som fölade 3 juni...där gick de ute heldag redan 2a dagen.
Men jag vill ha inne på natten iaf första veckan så jag vet säkert att de vet vart staketet går.Så det inte händer en olycka på natten o ingen ser.
I år har jag en som fölar mitten av mars... o det blir nog ett väldans passande o in o utsläpp beroende på vädret. Framförallt första månaden då de brukar vara som känsligast.

Fixa tänderna efter hon har fölat, om du måste rida henne, använd tex hackamore

Hej jag bara undrar om du vet om man kan använda Cydectin när man har ett dräktigt sto? Det är 2 månader kvar till mitt islandssto fölar:D

Cydectin kan du använda, däremot ska du inte ge Cydectin Comp till dräktigt (och lakterande) sto.

Men är du säker på att du behöver avmaska nu? Har du tagit prov?

Senast ändrad:

Usch vilken svår sits du hamnat i Fettso! Har hon uppenbara problem att äta hade jag nog åkt, men annars hade jag väntat till efter fölningen. Hur längesedan är det hon kollades av tandläkaren sist? /AFF

Nej men jag ska göra det i februari mars så får vi se. Ville bara veta om det ens var oki att ge det medlet. Alltid bra att veta om skulle bli aktuellt:)

Mallan och jag räknade precis ut att våra stons bebisar väger 8,2 kg:P och är ca 60 cm långa:P:P

shiit de börjar bli stooora:love: de är på dygn 180

Mallan, jösses vilket namn :p

Visst Malin heter jag, men mitt kallnamn har oftast vart Molin :angel:

*knapplån*

Har varit borta från buke ett tag... jag kommer helt enkelt inte överens med datorer... särskilt inte vår egen :mad:

Min lilla skrutta är på 212 dygn idag :D Hon är STOR redan... är det verkligen bara en unge?? :confused: :p Tyvärr började hon halta under en skrittur häromdagen.. v fram. Hon kanske har vrickat sig i hagen eller nåt. Hon ska få vila ett tag så får vi se om det går över. Bara jag inte behöver åka iväg med henne... hon blir så stressad av transport :crazy:

Magen gurglar o har sig för fullt i alla fall. Bäsen är det fart på!

Enligt häftet "The foal in the womb" är Louyounes föl 65 cm lång och väger 10 kg. (vid 210 dygns dräktighet)

Enligt boken "Hästavel" är fostret 50 cm och väger 3 kg vid 220 dygns dräktighet.

Man undrar ju vilket som är korrekt! Det är ju stor skillnad på dessa uppgifter. /AFF

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna