EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara så alla vet, jag bantar inte, så jag kommer fortfarande vara tjock till säsongstart. Men jag imponeras! Det jag förundras mest över är hur fantastisk min häst är i dressyren (ex dressyrtant) ju mer jag hoppar o står i. HELVETE vilken fin dressyrhäst jag hade i går. Det jag gör för att träna mig själv- fita till det inför säsongen- är att stå i fältsits längre stunder. Jag insåg i Åkerbo, i augusti, när mjölksyran gjorde så att det svartnade framför ögonen lagom fram till de sista hindren att det var liksom inte en "konkurransfördel".

Min valack kan jag ta som exempel. På senhösten upptäckte jag att han inte kunde ptro. Jag hade alltid promenerat med honom och då stannade han för min kroppsrörelse, dvs när jag stannade. När vi sedan började tömköra så kunde han inte stanna, för han förstod varken bettets inverkan eller rösthjälpen.

Då longerade jag honom på en mindre volt i skritt, för att enkelt kunna lära honom rösthjälpen. Det blev runt fem minuter per pass och det tog tre pass innan han förstått helt i bägge varven. Han var då 2 1/2 år.

Det tycker jag är okej. Men inte några längre pass... Eller för att "rasta av". Jag rastar hellre av helt lös i sådana fall. Allra helst i hagen så de inte lär sig att det är bus som gäller på ridbanan.

Klart det finns undantagsfall! Jag brukar använda mig mycket av draghjälp och ha en grimma med grimskaft under som lite hjälp.

Har man de ihop i hagen rastar de förhoppningsvis sig själva. Det bästa är ju om de får gå på lösdrift.

Bara så alla vet, jag bantar inte, så jag kommer fortfarande vara tjock till säsongstart. Men jag imponeras! Det jag förundras mest över är hur fantastisk min häst är i dressyren (ex dressyrtant) ju mer jag hoppar o står i. HELVETE vilken fin dressyrhäst jag hade i går. Det jag gör för att träna mig själv- fita till det inför säsongen- är att stå i fältsits längre stunder. Jag insåg i Åkerbo, i augusti, när mjölksyran gjorde så att det svartnade framför ögonen lagom fram till de sista hindren att det var liksom inte en "konkurransfördel".

Well done! När du sen lär dig att sitta ned i banhoppningen blir ni oslagbara...;):D

@Marvin Ja, jag har ju sagt det till dig flera ggr....:D Och Svart Sto åkte med samma transport o var i Holland 1,5 dag senare. Kom fram i superskick o det gjorde ponnyn till mig med.

Jag har en sjukdomsdipp och ligger i sängen och tycker synd om mig själv. Visst borde mittsvenska fått tummen ur nu och lagt upp datum för sugar cup?

Tog en minut att minnas @Lady_S användarnamn :o

Jag har en sjukdomsdipp och ligger i sängen och tycker synd om mig själv. Visst borde mittsvenska fått tummen ur nu och lagt upp datum för sugar cup?

Tog en minut att minnas @Lady_S användarnamn :o
:D Du får mig verkligen att känna mig speciell! ;)

Men bra att du påminde! Jag skickade precis datumen till kansliet, så snart kommer de ut. :) (Jag hade kunnat skicka dem typ igår, så jag har inte hållit på dem jättelänge. :cool: )

/Lady_S

:D Du får mig verkligen att känna mig speciell! ;)

Men bra att du påminde! Jag skickade precis datumen till kansliet, så snart kommer de ut. :) (Jag hade kunnat skicka dem typ igår, så jag har inte hållit på dem jättelänge. :cool: )

/Lady_S

:banana::banana::banana::banana:

Nu gäller det bara att kansliet inte tar tidigt sportlov. :angel:

Kväll blir det hoppträning! Äntligen! Varit så sjuk att jag knappt suttit på hästen på en vecka, som tur var har hästen fått extremt bra motion och uppassning i alla fall. Bara jag som kan va lite ringrostig, alternativt dåsig pga. hostmedicin. Life is good! (Att jag aldrig lär mig hålla mig frisk från "reccepesten" vi början av terminen. Det är hårt att vara student i Uppsala! :cool:)

Ska även kolla om farbror fuxdelux trivs bättre med ett par nygamla benskydd. Har tyckt att hans snygga skydd klämt och sitter lite tajt, något jag vet att han hatar. Har kanske hänt (:angel:) för flera år sedan att jag och en A-tränare misstänkte att han hade kolik för att han grävde och fläktade så med tassarna under en hoppträning. Avbröt, kastade av grejorna, ringde massa folk och började promenera honom i höstblåsten. Visade sig var att jag spänt skydden ett hål för hårt och han tyckte det klämde när han fick lite mjölksyra. :meh:

Idag ska jag rida för första gången på 1½ vecka. Orken är inte riktigt tillbaka eftersom jag dragit på mig en härlig luftrörskatarr men det tänker jag ignorera. Vi måste ju hålla oss i form till nästa helg.

I helgen fick Lilla Brun ha inlånad pilot eftersom jag var klen. Den inlånade piloten är dressyrnörd så jag tvingade henne att vara med på hoppträning på söndagen för det tyckte jag att hon behövde. Och, se, det gick ju finfint. Inga avramlingar trots att hinderhöjden hamnade på runt 75 cm i slutet. :laugh:

Sen var det lite intressant att se sin egen häst från backen ihop med ett gäng andra hästar. Jag upptäckte hur pytteliten hon faktiskt är. Till vardags tänker jag ju inte på det eftersom hon är störst i vårt stall med sina 163 cm. De andra 3 halvbloden är småpluttar på 156-160 typ och så har vi två påwnies. Nåväl, hon såg ut ungefär som en tax med korta ben och rund mage vid jämförelse med dom "riktiga" hästarna. :D

• Gilla
Reactions: KSF
Sen var det lite intressant att se sin egen häst från backen ihop med ett gäng andra hästar. Jag upptäckte hur pytteliten hon faktiskt är. Till vardags tänker jag ju inte på det eftersom hon är störst i vårt stall med sina 163 cm. De andra 3 halvbloden är småpluttar på 156-160 typ och så har vi två påwnies. Nåväl, hon såg ut ungefär som en tax med korta ben och rund mage vid jämförelse med dom "riktiga" hästarna. :D

Men alltså sluta, Max är liksom 152, 163 är ju normalsize!:laugh:

Undrar ändå hur du ser att hon mår bättre?
Hon är mindre tittig utomhus, hon snubblar mindre, mindre irriterad i boxen, hon vevar inte med bakbenen så ofta (alltså stampar nångång i golvet), kliar sig mindre. Symtom på denna sjukdom är allt från grava fall av korsförlamning till "enbart" sadeltvång typ. Så spannet är enormt. Nu hade hon inte sjukdomen men får dieten ändå (oavsett så är hon socker- och spannmålskänslig).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 796
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
333
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama