EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst och läst och läst nu och tänker såhär:
Rådfråga Staffan om detta när jag ska dit på åb om 1,5 vecka. Fram tills dess plocka bort kraften (hon får hippo pro action vanligtvis som ju ska ha lågt stärkelseinnehåll). Ge henne lite betfor som är ursköljd tillsammans med mineraler och vitaminerna (inte säkert att hon äter, väldigt petig). Tillsätta olja.
Låter det vettigt? Jag vill inte skicka in några prover in åb och känns inte som att jag vill experimentera med nytt foder heller på studs. Jag bollar gärna med dig angående foder sen om det är ok?
Självklart! Som du säger, gör inte så mycket innan du åker till åb. Fråga Staffan om det och kanske ta ett blodprov om ni inte hittar något annat.

@Hippocampus hur mkt selen hade du gett tidigare o i vilken form?
Nu var detta över 6 månader sen (i min värld lääänge sen) men vad jag kan minnas fick hon krafft mineral grön, sen vet jag att jag använde e-selen också flytande, dock inte samtidigt. Men jag minns inte exakt när. Den gråa är ju en "good doer" så senast hon fick kraftfoder var när hon var 3 (nu är hon 6).
Jag slutade med krafft mineraler eftersom de innehåller socker.

Nu får hon som sagt Selevitan utskrivet av veterinär.

Har både dåliga och bra nyheter om kära hästen iaf.

Dom bra är att det inte va en senskada.
Dom dåliga är att jag hittade en spik i hoven :crazy:
Men hästen har fått en pencillin kur och hoven omskött så verkar det gå framåt.
Fördelen är att spiken inte satt rakt upp i hoven utan den låg mer vågrätt ca 1cm in.

Så peppar peppar kan hästen sättas igång iaf inom några veckors tid :idea:

Nu var detta över 6 månader sen (i min värld lääänge sen) men vad jag kan minnas fick hon krafft mineral grön, sen vet jag att jag använde e-selen också flytande, dock inte samtidigt. Men jag minns inte exakt när. Den gråa är ju en "good doer" så senast hon fick kraftfoder var när hon var 3 (nu är hon 6).
Jag slutade med krafft mineraler eftersom de innehåller socker.

Nu får hon som sagt Selevitan utskrivet av veterinär.

På vilket sätt ser du att hon mår bättre? Du kan ju inte känna nåt eftersom du inte rider henne? Och vilka symptom hade hon innan?
Säger inte att dina hästar har de sjukdomar du säger men väldigt många verkar snöa in mycket på konstiga sjukdomar som inte direkt visat sig förut. T ex tandsjukdomar och överkänslighet framförallt då mot havre. Finner detta lite märkligt faktiskt. Den enda typ av häst jag inte ger havre är ju den som blir föööör glad o pigg i ridningen men de är ett fåtal.

• Gilla
Reactions: fio
På vilket sätt ser du att hon mår bättre? Du kan ju inte känna nåt eftersom du inte rider henne? Och vilka symptom hade hon innan?
Säger inte att dina hästar har de sjukdomar du säger men väldigt många verkar snöa in mycket på konstiga sjukdomar som inte direkt visat sig förut. T ex tandsjukdomar och överkänslighet framförallt då mot havre. Finner detta lite märkligt faktiskt. Den enda typ av häst jag inte ger havre är ju den som blir föööör glad o pigg i ridningen men de är ett fåtal.
Pssm är ingen konstig sjukdom. Den är väldigt vanlig i många hästraser men våra veterinärer kan inte det tydligen. Om forskarna har rätt är det ca var 20e häst som har det av varmblod. På Islandshästar tror de nära 40%. På kallblod ännu fler. Så det handlar säkerligen mer om att diagnos inte ställs pga okunskap hos veterinärer. Det finns hästar med grava problem och hästar med lätta problem. Det är nog vi i Sverige som är efter i det (också). Och det är genetiskt. Finns mängder med information om du söker!

Samma sak med tänder. Det finns väl en handfull (5 eller 6 st tror jag?)hästtandläkare i Sverige (odontologer). Klart att det kommer fram mer då än en veterinär som raspar lite.
När kunskapen ökar ser man mer. Det är jag övertygad om.

Undrar ändå hur du ser att hon mår bättre?
Om hästen hade kraftiga symptom innan så borde det vara enkelt att se utan att rida om jag förstått det rätt, typ korsförlamningar och "attacker", skakningar, hältor som flyttar runt mm. Hur det är i @Hippocampus fall vet jag såklart inte.

För fröken går rehab-träningen bra, hon rör sig bra i skritt och trav över bommar. Dock släppte jag henne i ridhuset idag en kortis för att kolla galoppen och i höger varv slog hon om bak i svängarna.

Är det bara jags om tycker att @fio är extremt dålig på att uppdatera sin viktnedgång??

Själv kör jag en kur nu som består av feber och paracetamol. Väldigt effektiv. :p

Apropå inomhusterräng så har dom nånting i Mölndal 13-14 februari som jag är lite sugen på. Nu har ju snön regnat bort här så det går att ta sig ut med transporten.

Är det bara jags om tycker att @fio är extremt dålig på att uppdatera sin viktnedgång??

Själv kör jag en kur nu som består av feber och paracetamol. Väldigt effektiv. :p

Apropå inomhusterräng så har dom nånting i Mölndal 13-14 februari som jag är lite sugen på. Nu har ju snön regnat bort här så det går att ta sig ut med transporten.

Hahahahaha, det går bra! 7 kg minus nu... Går ju lite segare för tillfället! Jag ska mäta mig igen i morgon tänkte jag!!

Jag har oxå funderat på inomhusterräng men jag vet inte om det hjälper eller stjälper min tittapa. Han är ju otittig på terränghinder men när do står inne vette fan.. Han är ju tittig på banhoppningshinder.

Min häst åker förmodligen imorgon, till fälttävlansryttare i Mälardalsområdet så ni nordbor får hålla koll på honom till mig :angel:

Har börjat se mig om lite efter något annat att låna och rida på 1-2 år. Har fått erbjudande om att matcha ett litet anglo-sto mot 4-årschampionatet, men jag vet inte riktigt, jag är ju SWB-människa :p

Jag skulle kanske kunna få rida Bruces mormor också, den är 17 år och tävlad MsvB dressyr men är nog knappt hoppad alls.

@Novali01

Jag får väl åka och titta på den i alla fall tänkte jag!

Japp det är tanken, ryttaren har ridit på SM-nivå med sin ponny tidigare och även startat CIC* för storhäst med den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 796
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama