EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har dressyrtränaren skvallrat?? :meh:

Så arg att jag ville skjuta mig själv. Den var överladdad, ska bara hänga lite, eh... det gick sådär. Var nog lite för sjuk för att rida vildhästar....

Haha..nä jag råkade ringa henne när hon var på väg därifrån. Hon gillar den där hästen nämligen och sa att det hade gått jättefint sen efter det lilla missödet.

kl

Jag vann! tralla lalla lalla laaaaa jag vaaaaaaaann!!!!! Det enormt prestigefyllda priset som Årets Bästa Sekretariat!:bump::banana::bump:. Fattar ni känslan när man reser sig upp för att ta emot ett pris och 130 pers reser sig upp o ger en stående ovationer? Blev faktiskt helt tagen...men ååååå vad kul det var!
Och nej, det var såklart ingen officiell utmärkelse, det var på Dansarnas bal på slottet men halva hoppadeln var ju där iaf så lite mallig är jag allt!

Idag och igår har jag stått still på vågen :mad:

Visserligen har jag börjat med grönsaksdagarna nu i helgen men fan va bortskämd man blir! Gick ju ner totalt 5.2 kg efter 6 dgr, dvs jag vägde mig på morgonen inför dag 7 men man kanske får ha lite tålamod nu framöver :angel:

Annars hade jag gärna lätt velat gå ner nästan 1kg per dag :D

Idag åt jag Dukan-pannkakor, helt ok faktiskt.. kändes syndigt när det smakar "som vanligt" precis som med chokladpuddingen :p

Idag har vi varit på klinik. Kortfattat är hon inte halt men har en rörelsestörning och hon röntgades, böjdes, bedövades och ultraljudades. Den enda avvikelsen som hittades som skulle kunna vara orsaken, eller del av orsaken, var en förkalkning/ojämnhet/pålagring i leden mellan sista ländkotan och korsbenet. Orsakad av yttre trauma. Vi försöker att behandla området omkring men osäkert om hon svarar. Vi får se, ett steg i taget.

@emma-vsm och det stör henne så mycket att hon måste svara på behandlingen? Tänkte på att hon ju säkert hade detta när du började, du hade ju problem med galoppen, och sen har det ju blivit så oändligt mycket bättre med din ridning och träning.

@emma-vsm och det stör henne så mycket att hon måste svara på behandlingen? Tänkte på att hon ju säkert hade detta när du började, du hade ju problem med galoppen, och sen har det ju blivit så oändligt mycket bättre med din ridning och träning.
Ja, hon verkar ju funka till en viss gräns men utvecklingen har inte gått så mycket framåt som den borde gjort. Svårt att svara på hur ont hon har men detta begränsar hennes rörelse iaf.

@emma-vsm Det är ju alltid lite lurigt när problemet sitter i området kring höften eftersom hästens motor befinner sig där och all kraft bakifrån går därigenom. Jag har ju själv haft en häst med pålagring på SI-ledens högra sida (d v s mellan korsbenet och höftbenet) och jag kan tänka mig att problematiken blir lite densamma.

@emma-vsm Det är ju alltid lite lurigt när problemet sitter i området kring höften eftersom hästens motor befinner sig där och all kraft bakifrån går därigenom. Jag har ju själv haft en häst med pålagring på SI-ledens högra sida (d v s mellan korsbenet och höftbenet) och jag kan tänka mig att problematiken blir lite densamma.
Hur märktes detta på din häst? Behandling?

Hur märktes detta på din häst? Behandling?

Jag hade bara haft honom i 4-5 månader när han fick han en sparkskada i hagen och blev stående som konvalescent i nästan 3 månader. Det var vid igångsättningen som jag tyckte att han kändes lurig, lite spänd och så puttade han över mig på ena sidan i sadeln. Bad en kompis titta på honom när jag skrittade och då tog han något kortare steg med höger bak. Jag bokade tid för utredning hos min hemmaveterinär som konstaterade att han hade knäledsinflammation på höger bak. Veterinären trodde dock att det var sekundärt så jag fick en remiss till Husaby och där ställdes diagnosen. Prognosen var osäker men värt ett försök.

Han behandlades i SI-leden och sedan fick jag jobba från marken med promenader och tömkörning i två månader. Vid återbesök såg det bättre ut så jag fick börja rida så smått igen. Gick några månader och sedan kände jag återigen att något var tokigt. Han tappade framåtbjudningen och krullade ihop nacken. Tillbaka till Husaby som konstaterade dubbelsidig hovledsinflammation fram. Då kände jag att det räckte för den stackars hästen så han fick somna in.

Säkert inte så munter läsning för dig just nu och jag hoppas att det får en helt annan fortsättning för er. :)

@emma-vsm - jag har haft en häst med ungefär samma typ av rörelsesstörning som Speedways häst, och troligen pålagring i samma område som din häst (inte röntgad men kollad av veterinär med kiropraktorutbildning). Denna fungerade bättre ju mera den blev riden, blev sämre av att stå. Med regelbunden träning minimum 5 dagar/vecka och fokus på att den hela tiden skulle använda sin kropp på riktigt sätt så märktes problemet inte för utomstående. Tävlade hoppning, fälttävlan och dressyr utan att det påverkade skadan/rörelsesstörningen.

Grejen med denna var att iom att den blev sämre av att stå så kunde man behandla och vila i det oäntliga utan att det hjälpte nämnvärt, det enda som hjälpte var som sagt träning och rörelse. :)

@Speedway och @sorbifolia
OM det nu är detta "fynd" är orsaken till rörelsestörningen så har det definitivt blivit bättre av träning. När jag började rida henne var det väldigt stora problem och det har fram till i höstas gått mycket framåt (dock har jag nästan alltid känt av det mer eller mindre). Efter sista tävlingen fick hon en veckas vila och därefter lite lugnt, och då var det som att backa 1 år i utvecklingen och korsgaloppen kom tillbaka. Då var hon "trött" i bakknäna och det kanske har kommit utav ryggen helt enkelt.
Även om utvecklingen gått mycket framåt så borde det ha gått mer framåt, och detta fynd kan ju vara förklaringen till det. Jag har högre mål än att rida på den nivån vi gjort tillsammans hittills och jag tror mycket på den här hästen, så jag håller verkligen tummarna.
Nu ska hon longeras i två veckor, därefter återbesök. Sen blir det eventuellt ett besök hos Spångfors beroende på hur det går hos Lidbeck.
Om detta fortfarande inte hjälpt, får jag överväga att ta föl eller så.

Med regelbunden träning minimum 5 dagar/vecka och fokus på att den hela tiden skulle använda sin kropp på riktigt sätt så märktes problemet inte för utomstående.

Det är precis där jag är just nu med min nuvarande häst och jag kommer göra vad jag kan för att det ska fortsätta så.

Det är precis där jag är just nu med min nuvarande häst och jag kommer göra vad jag kan för att det ska fortsätta så.

Problemet märks inte för utomstående, men känner ni av det? För det har inte varit uppenbart för mina tränare eller andra att det är något fel. I alla fall inte i perioder när hon funkat på sitt bästa sätt.

Problemet märks inte för utomstående, men känner ni av det? För det har inte varit uppenbart för mina tränare eller andra att det är något fel. I alla fall inte i perioder när hon funkat på sitt bästa sätt.

Ja, jag kände av det (dock var jag ju hela tiden medveten om det, så man sitter ju lite och känner efter med), och jag tror att hästen skulle kunna kommit längre utan detta problem. Så det blir ju en avvägning om man tycker att hästen är tillräckligt bra för att ha kvar den som tävlingshäst trots detta, eller om man som du är inne på kanske hittar på något annat med den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 790
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama