EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet märks inte för utomstående, men känner ni av det? För det har inte varit uppenbart för mina tränare eller andra att det är något fel. I alla fall inte i perioder när hon funkat på sitt bästa sätt.

Du kan inte ställa en sån fråga till mig som är hippokondriker. Jag tror ju alltid att min häst är döende. :p
När jag blir som mest osäker så låter jag min tömkörningstränare (hon som också är fysioterapeut) kolla på hästen, både muskulärt och i rörelse. Säger hon något så ringer jag veterinären på en nanosekund.

Skämt åsido så känner jag inte av det i nuläget. Tvärtom så känns hon bättre än någonsin just nu. Tömkörningen har varit guld värd i det uppbyggande arbetet.

En sak som både jag och hopptränaren noterat är att hon inte alls är lika het i hoppningen längre. Nu har vi förvisso bara hunnit träna en gång än men tränaren, som känner oss väl, påpekade just det att hästen såg så lugn ut. Och det är ett bra tecken tycker jag. Min häst är ju annars en sån som gärna vill springa ifrån när det blir lite jobbigt.

Problemet märks inte för utomstående, men känner ni av det? För det har inte varit uppenbart för mina tränare eller andra att det är något fel. I alla fall inte i perioder när hon funkat på sitt bästa sätt.

Tränare märker sällan sånt, tyvärr. Dem ser er ju inte varje dag så dom brukar inte lägga någon vikt vid att hästar strular lite...om det inte är extremt då.

<--------- grå här var ju likadan med sina SI-leds problem. Kunde aldrig vila utan fungerade bäst med ridning och träning. Väldigt noga med att alltid jobba över ryggen osv.Mkt jobb är det. Nu är ju Aktiva din häst men jag skulle inte ta en sådan häst igen. Så skönt med mörka grå.. Man kan slarva och han går lika bra ändå.

Har longerat över bommarna idag. Detta ska jag göra fram till åb, 20 min varje dag i skritt och trav. Jag tyckte inte alls att hon la in bakdelen i höger varv, vilket hon visade tydligt hos vet, som att hon vill skydda vänster bak. Detta har jag även känt i ridningen. Utan tvärt om rörde hon sig mycket bra idag. Så svårt att veta om det beror på behandlingen eller smärtlindringen...
Så svårt att inte veta! Man kastas ju mellan hopp och meningslöshet.

<--------- grå här var ju likadan med sina SI-leds problem. Kunde aldrig vila utan fungerade bäst med ridning och träning. Väldigt noga med att alltid jobba över ryggen osv.Mkt jobb är det. Nu är ju Aktiva din häst men jag skulle inte ta en sådan häst igen. Så skönt med mörka grå.. Man kan slarva och han går lika bra ändå.
Ja jag har ju bara en häst och har inte råd med en till så krävs det att hon aldrig vilar så får det gärna vara så, så länge hon funkar till det jag önskar! Men det kanske är att hoppas på för mycket.
Hur gick det med Grå med si-ledsproblemen?

Har longerat över bommarna idag. Detta ska jag göra fram till åb, 20 min varje dag i skritt och trav. Jag tyckte inte alls att hon la in bakdelen i höger varv, vilket hon visade tydligt hos vet, som att hon vill skydda vänster bak. Detta har jag även känt i ridningen. Utan tvärt om rörde hon sig mycket bra idag. Så svårt att veta om det beror på behandlingen eller smärtlindringen...
Så svårt att inte veta! Man kastas ju mellan hopp och meningslöshet.
Nu vet jag inte hela storyn med din häst men jag har haft en med liknande problem. Den kunde bli väldigt oregelbunden bak, genomgången av veterinär uppifrån och ner och framifrån och bak, kiropraktor, massör ja allt möjligt. Så länge hon reds och hölls musklad och rak så var det inga problem. Så fort hon blev stående eller inte jobbades på mer än ett par dagar kom det tillbaka. Även kyla eller "för mycket" kraftfoder (fick dra ner de dagar hon inte jobbades) kunde orsaka problem. När vi väl kommit på alla dessa faktorer fungerade hon hur bra som helst! Dock fick vi ju aldrig veta vad som egentligen var felet...

Nu vet jag inte hela storyn med din häst men jag har haft en med liknande problem. Den kunde bli väldigt oregelbunden bak, genomgången av veterinär uppifrån och ner och framifrån och bak, kiropraktor, massör ja allt möjligt. Så länge hon reds och hölls musklad och rak så var det inga problem. Så fort hon blev stående eller inte jobbades på mer än ett par dagar kom det tillbaka. Även kyla eller "för mycket" kraftfoder (fick dra ner de dagar hon inte jobbades) kunde orsaka problem. När vi väl kommit på alla dessa faktorer fungerade hon hur bra som helst! Dock fick vi ju aldrig veta vad som egentligen var felet...
Spännande det där med kraftfodret, den tanken har faktiskt slagit mig men jag har avfärdat den som ännu en av mina omöjliga hypoteser. Hon får inte mycket kraftfoder vanligtvis men ändå har jag märkt skillnad när hon fått inget eller mindre (eller så är det slumpen). Värt att testa lite mer metodiskt kanske!
Kyla har jag också funderat på. Försöker se till att hålla henne varm, och då och då skämmer jag bort henne med varma vetekuddar på ryggen innan träning.
Det kan vara så många faktorer och det är svårt att se mönster tycker jag.

När ni pratar om dieter så har jag kommit på att lunginflammation är rätt effektivt om ni vill gå ner i vikt. Kom hit och bli smittade av min förkylning, sen är det bara att jobba på en stund på det så går ni ner några kilo till ch åker hem med en liten lunginflammatioj ;)

Ja jag har ju bara en häst och har inte råd med en till så krävs det att hon aldrig vilar så får det gärna vara så, så länge hon funkar till det jag önskar! Men det kanske är att hoppas på för mycket.
Hur gick det med Grå med si-ledsproblemen?

Vadå hur gick det? Jag förklarade ju precis?

När ni pratar om dieter så har jag kommit på att lunginflammation är rätt effektivt om ni vill gå ner i vikt. Kom hit och bli smittade av min förkylning, sen är det bara att jobba på en stund på det så går ni ner några kilo till ch åker hem med en liten lunginflammatioj ;)

Fast nä då ligger man i sängen och går upp i vikt..

Bryter er "diet tråd med skadade hästar" med att säga att farbror orange var SÅÅÅ fräsch på första riktiga hoppträningen för i år. :bump::bump::bump::banana::banana::banana::love: Visserligen ett smärre missöde på en stor oxer där piloten hamnade lite i bakvikt och drog i munnen på stackas häst (som tur är blir han ju inte feg för det utan mest irriterad på mig). Men Förutom det skötte jag mig och lyckades med att inte hamna i mina dåliga vanor.

JAG RED HELA VÄGEN FRAM TILL HINDREN! :DAtt man kan va glad att lyckas med något så basalt efter att ridit sedan 6års åldern.

På det hela känns positivt för våren och framtida träningar. Nu vill vi ut och raca lite i vår på en terrängbana!

Jag har ridit barbacka för första gången i vuxen ålder tror jag. Vi skulle powerwalka var det tänkt för det är ju nyttigt för tjocka matte. Bara den lilla detaljen att jag är för lat för att orka pulsa fram i snö upp till knäna. :devil:
Lilla hästen försökte ett tag att släpa med mig och när inte det funkade så gick hon bakom och knuffade mig i ryggen för att jag var så jävla långsam. Istället kom jag på den briljanta idén att använda det enda tillgängliga fordonet så jag hittade en stor sten som jag kravlade mig upp ifrån. Utan hjälm och med hästen i grimma och grimskaft men man kan tydligen göra sånt när man har en snäll tanthäst och underlaget är mjukt och fluffigt. Sen var det ju fasansfullt obekvämt att sitta på min taniga häst men är man lat så är man. :p

Det låter lite om PSSM? Just det där med oregelbundenhet, kyla och kraftfoder. De hästarna tål oftast inte att vila.

Ok, nu har jag en ny diagnos att snöa in på. En del saker verkar stämma med min häst, även om det kanske bara är slumpen.
Det går att ta test så slipper man vara paranoid. Tyvärr är sjukdomen inte så välkänd i Sverige. De som forskar på det säger att de skulle inte bli förvånade att var 20e varmblod har sjukdomen. Det finns ju flera varianter. Man kan alltid börja med att ta ett vanligt blodprov och kolla ASAT och CK. Oftast är de förhöjda vid sjukdomen, iaf vid 1an. Sen kan man skicka in tagelprov till England o kolla. För 2an måste man ta muskelbiopsi.

Man kan också fodra enligt rekommendationer för att se om hästen svarar bra på det. Vissa börjar med ALCAR och vissa kör fett-dieten. ALCAR kan du köpa på MyProtein. Jag ger en av mina ALCAR. Hon har fått N på provet (No) men jag tycker ändå hon blir bättre på ALCAR. Allt började med att vi tog ett blodprov sådär random och CK och ASAT var höjt utan träning. Selen var också dåligt. Sen dess har jag fodrat med ALCAR, magnesium och e-vitamin, selevitan, hon får inget kraftfoder utan Alfalfa (utan tillsatt melass) som jag blandar tillskotten med. Hon får aldrig bli kall över ryggen.

Det går att ta test så slipper man vara paranoid. Tyvärr är sjukdomen inte så välkänd i Sverige. De som forskar på det säger att de skulle inte bli förvånade att var 20e varmblod har sjukdomen. Det finns ju flera varianter. Man kan alltid börja med att ta ett vanligt blodprov och kolla ASAT och CK. Oftast är de förhöjda vid sjukdomen, iaf vid 1an. Sen kan man skicka in tagelprov till England o kolla. För 2an måste man ta muskelbiopsi.

Man kan också fodra enligt rekommendationer för att se om hästen svarar bra på det. Vissa börjar med ALCAR och vissa kör fett-dieten. ALCAR kan du köpa på MyProtein. Jag ger en av mina ALCAR. Hon har fått N på provet (No) men jag tycker ändå hon blir bättre på ALCAR. Allt började med att vi tog ett blodprov sådär random och CK och ASAT var höjt utan träning. Selen var också dåligt. Sen dess har jag fodrat med ALCAR, magnesium och e-vitamin, selevitan, hon får inget kraftfoder utan Alfalfa (utan tillsatt melass) som jag blandar tillskotten med. Hon får aldrig bli kall över ryggen.
Jag har läst och läst och läst nu och tänker såhär:
Rådfråga Staffan om detta när jag ska dit på åb om 1,5 vecka. Fram tills dess plocka bort kraften (hon får hippo pro action vanligtvis som ju ska ha lågt stärkelseinnehåll). Ge henne lite betfor som är ursköljd tillsammans med mineraler och vitaminerna (inte säkert att hon äter, väldigt petig). Tillsätta olja.
Låter det vettigt? Jag vill inte skicka in några prover in åb och känns inte som att jag vill experimentera med nytt foder heller på studs. Jag bollar gärna med dig angående foder sen om det är ok?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 796
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama