EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Såklart Össjö kan men dom ryttare då som vill rida bägge tävlingarna? Det är ju DOM jag pratar om.

Det är tråkigt för DOM men om alternativet är att det inte blir någon tävling alls kan de ju ändå inte rida båda. Kan Össjö flytta är det såklart bättre att de flyttar. Eller Tranemo, om det var de som missade när ansökan skulle vara inne. Kan de inte hoppas jag de kör i alla fall trots att vissa kanske muttrar om det.

@Gabby_Ossi Nej jag skrev ju det? Att dom rider de högre klasserna, särskilt i maj om man väljer alls att tävla den helgen. Detta året låg ju Tågarp x2 +Flyinge precis före (en helg ledig) och Gärds helgen efter följd av Eketorp

Apropå fälttävlansmil och skåningar och tävlingar. Hur tänker ni när ni ska åka och tävla? Vilka tävlingsplatser väljer ni och i så fall varför?
Att @Novali01 åker hur långt som helst för att rasta Bosse vet vi. :p
Men jag som nybörjare tittar mest på tävlingar som det är enkelt för mig att åka på, gärna raka vägen. För mig ligger t.ex. Blekinge helt fel.
Hur tänker ni?
- Jag åker ju såklart längre än en "medelskåning" för annars hade jag inte fått tävla alls ( Tranemo som är närmast ligger 1h o 10 min bort om jag kör olagligt fort)
Jag är intresserad av både skåningar och typ @Lady_S som verkar bo i typ Boden , hur tänker ni?

Apropå fälttävlansmil och skåningar och tävlingar. Hur tänker ni när ni ska åka och tävla? Vilka tävlingsplatser väljer ni och i så fall varför?
I första hand banor där vi varit och tränat, och vet att det känns ok. Jag testade Nynäshamn (ST80) förra sommaren trots att vi inte varit där tidigare, men Långa Hästen såg spöken i varje hinder, så jag bröt efter att vi kommit över trean, och ska nog se till att vi är säkrare innan vi gör om en sån grej.

Att @Novali01 åker hur långt som helst för att rasta Bosse vet vi. :p
Men jag som nybörjare tittar mest på tävlingar som det är enkelt för mig att åka på, gärna raka vägen. För mig ligger t.ex. Blekinge helt fel.
Hur tänker ni?
- Jag åker ju såklart längre än en "medelskåning" för annars hade jag inte fått tävla alls ( Tranemo som är närmast ligger 1h o 10 min bort om jag kör olagligt fort)
Jag är intresserad av både skåningar och typ @Lady_S som verkar bo i typ Boden , hur tänker ni?
Boden... :D Jag bor i Mittsvenska distriktet, mitt i Sverige alltså. ;)

Jag brukar inte åka längre än att jag kan åka från Sundsvall, där jag har ett övernattningsställe, till tävlingsplatsen på en dag (åtta timmar). Tidigare höll jag mig inom Norrland, men nu finns bara en fälttävlansarrangör kvar (som arrangerar två om året, vilket jag är tacksam för! :up: ) och jag vill tävla mer fälttävlan än så.

Jag är stammis på Hofors och Botkyrkas tävlingar. Båda klubbarna arrangerar trevliga tävlingar och får mig att känna mig välkommen, det gillar jag. I år provade jag Enköping och passar det bara in i tävlingsplaneringen så skulle jag gärna prova Upplandsklubbarna också (men krockar det med Hofors så åker jag till Hofors!).

/Lady_S

Jag åker först och främst till dom större tävlingsplatserna där jag vet att det är bra underlag/hinder/banbyggare/framridningsmöjligheter. 98 av 100 ligger i Skåne, de andra är Trossnäs och Hermanstorp. Jag åker hellre längre för bättre , speciellt med unghäst då det är viktigt för dom att få en bra och schysst upplevelse.

Jag väljer också först och främst de banor som är bra - utbildande, välbyggda hinder, sjysst vattenhinder (och som inte ligger vid världens ände - har hittills inte prioriterat att åka till Skåne men om lilla häst fortsätter att flyga fram i 1* kanske vi får fundera på att släpa oss dit också).
För mig som bor i Södermanland blir det oftast tävlingar som ligger 1-3 h bort, typ Örebro, Åkerbo, Botkyrka, Enköping, Mantorp.

Nu rider jag ju bara fälttävlan lite för skojs skull änsålänge, så åker till de ställen som går att köra till över dagen, så det blir i Skåne då. När jag åkte med ponnyn var vi i Falkenberg också över dagen, men det var när vi satsade på lag-SM en säsong. Då var vi även i Trollhättan med övernattning och så i Örebro där lag-SM gick.

Men man vet aldrig, jag kanske får en knäpp och far iväg på allt möjligt nästa år :p

I första hand banor där vi varit och tränat, och vet att det känns ok. Jag testade Nynäshamn (ST80) förra sommaren trots att vi inte varit där tidigare, men Långa Hästen såg spöken i varje hinder, så jag bröt efter att vi kommit över trean, och ska nog se till att vi är säkrare innan vi gör om en sån grej.

Detta är ju en ny grej för mig och jag har ändå tävlat i denna grenen sen 80-kallt....dvs det här att man åker till banor man tränat på? Det är ju ett sätt såklart men testar ju egentligen inte hur lydig/modig hästen är? Gör ni så med hopptävlingar också?

@Krumelur Nähä piluttan dig, det gör jag inte alls! Dvs åker hur långt som helst för att tävla. Jag åker till Skåne 2-3 ggr på en säsong men å andra sidan åker jag aldrig uppåt längre än Åkerbo. Har drygt 2 timmar dit, ngt mindre till Mantorp och Boxholm, 1,40 till Tranemo och 20 min Ljuslingsbacken. Till Skåne är det 40 mil drygt oavsett tävlingsplats förutom Össjö som faktiskt "bara" var 27! Och 27 är det även till Udden som är en supertrevlig tävlingsplats!

Så med andra ord, vill jag tävla måste jag åka minst 2-3 timmar. Prioriterar såna tävlingar då jag tycker det blir väl dyrt att sova över som vi måste i Skåne. Tack o lov för alla trevliga skånevänner som hyser in oss tämligen billigt, vi är verkligen tacksamma för detta. :love:

Detta är ju en ny grej för mig och jag har ändå tävlat i denna grenen sen 80-kallt....dvs det här att man åker till banor man tränat på? Det är ju ett sätt såklart men testar ju egentligen inte hur lydig/modig hästen är?

Nej, men jag ser inte det som huvudpoängen heller, inte på den nivå jag är (dvs inte riktigt uppe på 90 :meh: ). Sen är det ju ändå nya hinder och nya bansträckningar även på kända banor (och för all del, förändringar på kända ställen kan vara bra mycket läskigare än monster på okända ställen, för där vet man inte att det är monster), så det är ju inte så att man alltid litar på att man kommer att hoppa en helt känd bana, Men, jag är en nervös novis med en lite tittig häst, så jag har andra prioriteringar än dem som är vanare/duktigare/på högre nivå.

Nej, men jag ser inte det som huvudpoängen heller, inte på den nivå jag är (dvs inte riktigt uppe på 90 :meh: ). Sen är det ju ändå nya hinder och nya bansträckningar även på kända banor (och för all del, förändringar på kända ställen kan vara bra mycket läskigare än monster på okända ställen, för där vet man inte att det är monster), så det är ju inte så att man alltid litar på att man kommer att hoppa en helt känd bana, Men, jag är en nervös novis med en lite tittig häst, så jag har andra prioriteringar än dem som är vanare/duktigare/på högre nivå.

Då är vi två. :)

Ja helt klart ligger ni mer i tiden än jag! :D för det verkar vara mer vanligt än ovanligt nu att man åker o tränar på banan innan start. Så var det inte för några år sedan. Sen har jag propagerat länge för att man ska ha 80-klasser för att få in fler nya FT-ekipage. De flesta har ju P80 på sina tävlingar, vore ju plättlätt att även ha en H80 då?

Ni som tävlat säsongen nu, då menar jag er som startat mer än 4 FT sen i april. Vad gör era hästar just nu?
Irländaren går på halvfart, gick ju sista starten förra helgen och nu ska jag åka bort nästa vecka så då får han helledigt. Sen har jag tänkt rida några hopptävlingar, har varit superdjärv o anmält till en 110....:eek::nailbiting: hoppas jag vågar när vi väl är där...
Lilla Svarta tävlingar hoppning för fullt, hon har ju ingen FT säsong bakom sig och hade ledigt i somras.
Ska dessutom sitta in min 2,5-åring nu, tänkte junioren får vara kamikazepilot först!:devil:

Fröken är trött i sina bakknän, har hållits igång men inte känts hundra sedan sista tävlingen i Borkyrka. Nu går hon på Metacam och ska skrittas i två veckor. Om allt känns okej sen sätter jag igång försiktigt och rider kanske lite pay and jumps resten av året, samt lägger mycket energi på träningar. Mycket långa uteritter blir det ju framöver också såklart.

Hade hon känts fräsch hade hon haft en lugnare period nu ändå, med mycket skritt och uteritter.

Vi har startat 5 FT (dock den första i augusti så ganska intensivt ändå) + 2 hopptävlingar, har hopptävling nu på lördag igen, sista omgången i allsvenskan div II. Sedan har jag velat lite på om jag skulle försöka komma ut på någon MsvB-dressyr innan året är slut, men kanske satsar på att försöka starta 1.10 istället nu när vi är igång med hoppningen ändå. Verkar dock inte finnas någon bra tävling så jag får kanske nöja mig med 1.05 först.

Min grå har gått 5 FT, tre H100 och två enstjärniga. Han ligger ute till salu nu, så han hålls igång med hopp- och dressyrtävlingar. Tog det lugnt (hur stavar man det??) drygt två veckor efter sista enstjärniga starten som bevisligen blev lite hård för honom (12 timmars resa enkel veg + endags tävling), men han återhämtade sig snabbt. Tävlade hoppning 110 och 120 i lördags och har anmält till Msv C och Msv B dressyr nästa hälj.

Lilla brun (07-an) har haft 5 starter med, men har stannat ut sig en gång i hoppningen, två gånger i terrängen och en gång i dressyren.... så jag räknar inte direkt att hon har haft någon hård fälttävlanssesong... :p Men hon ska gå två-tre hopptävlingar till nu och sedan vila typ 3 veckor eller så.

@Novali01 vad är det för 2,5-åring du har, är det Daquaren? Min 2,5-åring är färdiginriden nu, vi ska löshoppa imorgon och sedan hoppas jag få till ett ridpass till där vi kan filma henne innan hon åker hem på vila igen.

Ok, eftersom det här är den enda tråden. :angel:

Vad säger ni om ett hinder i frigolit? :bump:
NEJ!!!!
Aldrig frigolit utomhus! så fort en liten frigolit kula lossnar och blåser bort så är det en stor risk att den hamnar i en hage och äts upp av en häst/ko som får kan kolik av det.
pappa sågade frigolit ute en gång, fy f*n så arg jag blev. går fortfarande och plockar frigolit från hagen 10 år senare... ska du tvunget ha ngt av frigolit som hinder så ska det vara ngn form av tyg/plast överdrag runt om som hindrar frigoliten från att falla i sönder och blåsa bort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama