Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
cassiopeja skrev:Tyvärr känns det som om jag redan har gjort bort mig hos den första uppfödaren jag kontaktade, när jag började ställa korkade frågor om MH och HD och sånt. Jag har nog bränt mina skepp där... Synd eftersom det kommer många bra hundar därifrån som har gjort bra ifrån sig i flera sammanhang, och flera som har rekommenderat den uppfödaren. Det är ju ingen idé att jag hör av mig igen och ber om ursäkt för mina korkade frågor, för då gör jag bort mig dubbelt. Fan också.
Jadzia skrev:Det enda man egentligen kan strunta i att kolla upp om man helt saknar utställningsintresse är hur pass snygga hundarna är. Resten bör man vara lika noga med.
.Det finns en intressant meningsskillnad inom rasen om MH-testens användbarhet på individnivå, som tillsammans med mina egna tidigare iakttagelser gör att jag är lite kluven till hur mycket betydelse man ska lägga på den enskilda individens testresultat. Tyvärr har än så länge ingen hel kull testats inom rasen. Nåja, det var bara en parantes. Jag tror att jag kan för lite om detta för att ha en åsikt
Nu har det uppstått lite praktiska bekymmer, som har klurat till mina hundköpsplaner ytterligare, så nu känner jag mig bara helt totalt snurrig och jag vet inte hur jag ska lösa det hela...
Jag är beroende av att min mamma och min sambo tar varsin semestermånad som dom tar hand om valpen. Men dom har bara möjlighet att ta semester under sommarmånaderna. Själv ska jag ta två månaders semester just när vi tar hem valpen. Min arbetsgivare har gett mig tillåtelse att ta långsemestern nån gång nu i vår, FÖRE den allmänna semesterperioden. Men - det finns ingen uppfödare som planerar valpar till i vår! (jag har ringt runt till nästan "alla" femton uppfödare som finns i sverige, eller hur många dom nu var, och frågat om deras planer, i och för sig har jag inte ringt till dom i skåne för jag vet inte om det skulle funka att åka bil 60-70 mil med en nybakad valpbäbis).
Det finns visserligen en kull som är leveransklar i februari/mars. Men jag är lite skeptisk till den kullen av flera orsaker. Jag har inte pratat med den uppfödaren än, vilket jag kanske borde göra först, innan jag dömer ut den helt (men jag menar vad ska hon säga? - klart hon kommer säga att det blir en jättebra kull av en jättebra kombination av föräldradjur, annars hade hon väl inte parat dom?)
Så i så fall måste jag vänta ett år till, till nästa vår. Men jag vill så himla gärna byta jobb, och jag kan inte söka nytt jobb innan jag har skaffat valp, för det är ju bara här som jag har möjlighet att ta flera månaders semester.... Och ska jag behöva vara kvar på det här jäkla stället i ett år till utan att ens ha börjat _försöka_ söka något annat, kommer jag ha hoppat framför ett tåg innan dess, så då skulle visserligen alla problem vara ur världen...
Gaaaahh!! Jag blir tokig! (förlåt mitt mega-svamliga inlägg...!)
Tja, dels så är det hanens första kull. Dvs ingen vet vad han lämnar för avkommor. Sen är både tiken och hanen väldigt väldigt små. Och jag vill helst ha en lite större individ. Sen är det två olika färger som paras - den färgen jag vill ha och en annan. Så risken är stor att det inte blir så många av "min" färg. Sen har hanen en veterinärkommentar på SKK-hunddata: "retinopati - sannolikt ej ärftl". Jag har inte fått fram så mycket om retinopati mer än att det är någon slags ögonskada, och att man inom rasen Basenji inte alls får använda hundar med det dom kallar för "Basenji-retinopati" i avel.prinsessfeminist skrev:Vad är det för "fel" på dem? Kanske skall du träffa föräldradjuren först? Jag konstaterade att de hundar jag såg och upplevde hos kenneln gav mig mest. Men är felet att hundarna är alltför linjeavlade, så hjälper det inte hur trevliga de är...
Taaack, det känns faktiskt bättre nu!prinsessfeminist skrev:nejdå, såja, såja... *tröstar*
i och för sig har jag inte ringt till dom i skåne för jag vet inte om det skulle funka att åka bil 60-70 mil med en nybakad valpbäbis).