En tanke...

lisahjelmgren

Trådstartare
...om liggdetektorer! Alla övervakningssytem är ju mer eller mindre dyra, iallafall om man bara väntar ett enstaka föl. Har nu "sovit" i stallet sammanlagt tre nätter eftersom mitt sto har gått över 330 dagar. Får fölita mig på övervakningskamera och mina egna ögon. Har hört att ston i regel aldrig ligger ner på sidan såvida de inte är dags för fölning. Pytsan! Min häst ligger på sidan minst två ggr varje natt. Lägger sig först ner som vanligt, efter ett tag lägger hon sig helt vartefter hon ställer sig upp. Mer eller mindre sovandes under hela föreställningen. (Jag desto mer vaken :crazy:)
Är detta ovanligt eller? Jag menar bara att en liggdetektor hade ju hållt mig vaken lika många nätter som utan. De är dyra dessutom. Bara en tanke ifall fler har tänkt köpa en sådan. Svettdetektor kanske är vanligare att folk införskaffar, men iallafall. :smirk:

Mina ston ligger ner ofta och korta stunder, men INTE timmarna före fölning (4 - 6 tim.), då står de och glor - sover - vandrar runt - äter halm/hö m.m.. ser väldigt lugna & coola ut.. :angel:, så den där liggdetektorn kanske inte är sååå dum ändå.. men f*n att bli störd hela nätterna av falsklarm :crazy:!?

Ja, det var ju det där med att bli störd.... Men tack för ytterligare tips! Nu känner jag till henns rutiner så det blir lättare att upptäcka avvikelser! Hon är förövrikt VÄLDIGT noga med att vi sköter hennes rutiner, blir helt ställd för minsta lilla förändring :D En känslig dam. Hon lägger sig exakt kl 01.30 och 04.30, hi,hi...
Ingen mjölk, tror jag blir tokig. Har ställt in mig på att det kan bli många vaknätter, hon är en liten "luring". :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar