mino
Trådstartare
Jag undrar hur ni resonerar i sociala relationer: lägger ni samma krut och engagemang på alla eller anpassar ni efter hur de beter sig mot er? Jag har en person i min närhet som är rätt snål av sig rent socialt, ofta ganska ogenerös och framför allt nonchalant kring vad hens beteende får för konsekvenser för andra och framstår rätt ofta som en svikare. Hen har inställningen att "jag är sån". Och det kan jag acceptera, det är hens sätt att förhålla sig till tillvaron. Men jag tycker också att det är rimligt att jag inte lägger särskilt mycket socialt krut på hen och är rätt så oomtänksam tillbaka. Nu har det framkommit att hen är ledsen över mitt beteende och inte överhuvudtaget förstår min inställning, hen tycker att jag borde vara lika hygglig mot hen som jag är mot andra. Hen förstår inte vad hen har gjort, hen har ju bara varit sig själv.
Jag tycker att jag har rätt, men jag har kanske fel? Är det fel att gå in i relationer och förvänta sig något tillbaka, ska man acceptera alla som de är? Är ni lika mot alla oavsett hur generösa, snälla och omtänksamma de är? Är det kanske moraliskt fel att dra ner på sin normala omtankenivå mot en person bara för att den är usel på att visa omtanke?
Jag tycker att jag har rätt, men jag har kanske fel? Är det fel att gå in i relationer och förvänta sig något tillbaka, ska man acceptera alla som de är? Är ni lika mot alla oavsett hur generösa, snälla och omtänksamma de är? Är det kanske moraliskt fel att dra ner på sin normala omtankenivå mot en person bara för att den är usel på att visa omtanke?