En riktig skitfråga

Lejonelle

Trådstartare
Om en hund får akut diarré kl 21 på kvällen. Ungefär när kan man tro att han åt det som han blev sjuk av? Med andra ord, jag försöker klura ut vilka promenadväg jag ska undvika några dagar framöver ifall det finns något kvar av det goda...

Sv: En riktig skitfråga

Det är väldigt svårt att säga eftersom diarré kan bero på många olika saker; bakterier, virus, parasiter...han behöver alltså inte blivit smittad samma dag han blev sjuk.

För min tant brukar det ta ca ett halvt eller närmare ett helt dygn innan hon blir dålig av det hon åt. Hon är en sådan som får diarré av att äta hundskit. Dvs. äter hon skit idag så kommer hon vara dålig i magen imorgon. Äter hon mycket eller tidigt på dagen blir det nattrastning, äter hon lite eller på eftermiddagen vill hon bara ut så fort hon vaknar på morgonen.

Kan tillägga att en gång när hon åt kottar (hela tallkottar), så kom de ut igen (fortfarande hela..) ganska exakt ett dygn senare.

Om en hund får akut diarré kl 21 på kvällen. Ungefär när kan man tro att han åt det som han blev sjuk av? Med andra ord, jag försöker klura ut vilka promenadväg jag ska undvika några dagar framöver ifall det finns något kvar av det goda...

På vilken promenadväg såg du hunden stå och äta något. Undvik den rundan.

På vilken promenadväg såg du hunden stå och äta något. Undvik den rundan.

Vilken promenadväg ser jag INTE honom äta något undrar jag då :eek:
Min gamle man är expert på att äta äckliga saker och brukar lyckas peta i sig något de flesta dagar. Trots att jag är ganska uppmärksam. Men han brukar inte bli sjuk av det. Förrän nu då. Om jag kan ringa in ungefär när det borde ha hänt kan jag också säkrare bedöma att det inte är något annat än en vanlig liten matförgiftning som drabbat honom.

För min tant brukar det ta ca ett halvt eller närmare ett helt dygn innan hon blir dålig av det hon åt.

Om din teori är riktig skulle det vara något han åt på kvällspromenaden i söndags då. Alternativt måndag morgon men då minns jag inte att det var något speciellt, om man inte räknar en gammal rådjursskalle som han blev väldigt förtjust i. Men den såg ganska ren ut.
Ja, han är ett riktigt äckel ibland min gamle prins :eek:

*kl av mig själv*

Ärligt talat, det här är påfrestande så det skriker. Fortfarande vattentunn diarré. De fick vara i bilen på förmiddagen när jag jobbade, så den är nu kräkt i. Har inte hunnit städa det eftersom jag sedan har åkt fram och tillbaka mellan jobbet och lägenheten + gått ut med hund så fort jag fått en chans. Måste ju jobba lite också. Efter sista jobbpasset hade han gjort på golvet när jag kom hem. Fick lämna det eftersom det var bråttom ut och där gick jag med en slagen hjälte som fortfarande försökte stoppa nosen i allt äckel som ligger överallt, och en understimulerad junior som knappt är rumsren heller och som nu helt kom av sig och glömde bajsa eftersom det hände så mycket annat hela tiden. Detta i kombination med en matte som inte fått sova, som stressat hela dagen, som inte ätit ordentligt och som visste att golvet hemma var täckt med diarré var ingen lyckad kombination. Så för att undvika djurmisshandel gick vi in så jag fick skura, byta om och sen gå ut igen och då äntligen gjorde åtminstone junior sitt nr 2 så jag till slut fick en chans att gå in och göra mat åt mig själv. Medan jag väntade på den försökte jag få i hjälten lite ris och risavkok. Hungriga valpen trängde sig fram och ville smaka, fick en åthutning och nähä, då vågade inte hjälten heller. Nu äter jag min egen mat kl 22 och tycker det är skönt att hjälten sover i andra rummet eftersom ärligt talat, så lätt att äta är det inte i hans sällskap. Långhårig hund + diarré =...

Nån skrev i någon tråd om någon bakteriekultur man kunde köpa hur jag nu ska hinna med att trycka in ett apoteksbesök emellan alla rastningar. Har ju inte ens hunnit köpa mat åt mig själv.

Hund säljes billigt vid snabb affär.

Leta efter Prokolin eller canikur. De brukar hjälpa oroliga magar (har varit guld värt när mina varit dåliga i magen).

Låt hunden fasta! Minst 24 h, sen kan du börja med små, små portioner risavkok fördelat över dagen. Behåller han maten kan du lägga till lite kokt kyckling/fisk. På Apoteket finns endel preparat som hjälper vid diarré; diarsanyl, canicur, prokolin. Stomax som finns hos djuraffären brukar också hjälpa.

Se till att hunden dricker ordentligt och ta tempen. Vid feber eller om det inte skulle bli bra om några dgr kontakta veterinär!

Låt hunden fasta! Minst 24 h, sen kan du börja med små, små portioner risavkok fördelat över dagen. Behåller han maten kan du lägga till lite kokt kyckling/fisk. På Apoteket finns endel preparat som hjälper vid diarré; diarsanyl, canicur, prokolin. Stomax som finns hos djuraffären brukar också hjälpa.

Se till att hunden dricker ordentligt och ta tempen. Vid feber eller om det inte skulle bli bra om några dgr kontakta veterinär!

Jo jag vet. Han fastar sedan måndag kväll. Han försökt förklara att risavkok är gott och nyttigt men det är inte så mycket som går ned. Den här pojken har ingen jätteaptit i vanliga fall heller.

Jag ville nog egentligen bara att nån skulle tycka synd om mig. Av någon märklig anledning kan ju sånt göra att man orkar ett tag igen.

Tack. I eftermiddag hoppas jag hinna det och imorgon är jag ledig och kan ägna mig åt hundsjukvården utan att behöva försöka klara jobbet samtidigt. Vård av sjuk hund ger inte rätt till ledigt, tyvärr.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 445
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 864
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka